Napokon belül döntenie kell a Budai Központi Kerületi Bíróság nyomozási bírójának a korrupciós ügy miatt elfogott Óbuda-békásmegyeri polgármester letartóztatásának meghosszabbításáról. A nyomozó ügyészek újabb, 90 napos letartóztatást indítványoztak. Szeptember 14-én lesz egy hónapja, hogy őrizetbe vették, majd két nap múlva 30 napra elrendelték Kiss László letartóztatását bűnszervezetben elkövetett vesztegetés és pénzmosás megalapozott gyanúja miatt. Amennyiben marad rács mögött még az is előfordulhat, hogy az új önkormányzati testület meg sem tud alakulni október 1-én, hiszen az egyébként újraválasztott Kiss László akadályoztatva lesz a személyes megjelenésben, hogy finoman fogalmazzunk.
Legkésőbb szeptember 16-án döntenie kell a Budai Központi Kerületi Bíróság nyomozási bírójának a korrupciós ügy miatt elfogott Óbuda-békásmegyeri polgármester letartóztatásának meghosszabbításáról.
Szeptember 14-én lesz egy hónapja, hogy Kiss Lászlót őrizetbe vették, majd két nap múlva 30 napra el is rendelték Kiss László letartóztatását, miután megalapozottan gyanúsítják minősített korrupciós és más bűncselekményekkel.
A korrupciós bűncselekmények miatt a Központi Nyomozó Főügyészségen (KNYF) indult büntetőügyben az ügyészség indítványozta Kiss László polgármester letartóztatásának három hónappal, 2024. december 16-ig történő meghosszabbítását – írta meg elsőként a Magyar Nemzet.
Mivel gyanúsítják megalapozottan Gyurcsány emberét?
Kiss László a Demokratikus Koalíció, így Gyurcsány Ferenc embere. Gyurcsány személyesen kampányolt embere mellett júniusban.
Az újra választott polgármestert vezető beosztású személy által az előnyért hivatali helyzetével egyébként visszaélve, bűnszövetségben és üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadása bűntettével, valamint pénzmosás elkövetésével gyanúsította meg múlt hónapban a KNYF. A korrupciós botrány gyanúsítottjainak száma már 16-ra nőtt, miután augusztus közepén öt újabb gyanúsítottat neveztek meg, köztük a polgármestert, egy önkormányzati vezetőt, valamint a polgármesteri hivatal egy korábbi alkalmazottját. Mindhármukat őrizetbe vették, és le is tartóztatta őket a nyomozási bíró.
Ugyancsak letartóztatásban van ugyanebben az ügyben Kiss László kampányfőnöke, aki egyben a Békásmegyeri Piac vezetője és Czeglédy Gergő alpolgármester.
Azaz a még október 1-ig regnáló önkormányzat szinte teljes vezérkara le van tartóztatva.
Mi is történhetett Óbudán, hogy lecsapott hatóság?
A DK-s polgármesterrel közölt megalapozott gyanú szerint, dr. Kiss László a 2019 októberi polgármesterré választását követően megállapodott egy ismerősével, hogy az érdekeltségébe tartozó cégek rendszeresen megbízásokat kapnak az önkormányzattól, amiért cserébe neki és további – az önkormányzatnál dolgozó – hivatalos és nem hivatalos személyeknek pénzt kell visszafizetni.
A vesztegetési pénz eredetének és céljának leplezése érdekében az önkormányzat fiktív, túlárazott szerződéseket kötött több, erre a célra létrehozott gazdasági társasággal. A valóságban a színlelt vállalkozási szerződésekben írt szolgáltatást, termékbeszerzést nem a szerződő cégek, hanem más gazdasági társaságok teljesítették a szerződésben vállalt árnál alacsonyabb összegért. Esetenként a vállalt munkát az önkormányzat alkalmazottai végezték el.
A polgármestert vezető beosztású személy által az előnyért hivatali helyzetével egyébként visszaélve, bűnszövetségben és üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadása bűntettével, valamint pénzmosás elkövetésével gyanúsítja a főügyészség. Kiss Lászlót, bizonyítottság esetében, halmazati büntetésül akár 15 év szabadságvesztésre is ítélhetik.
Nem tud megalakulni az új testület Óbudán?
Mivel bűnszövetségről van szó és súlyos korrupcióról, valamint pénzmosásról, várható, hogy jó eséllyel meghosszabbítják 90 nappal Kiss László letartóztatását. Így erősen akadályoztatva lesz október elején abban, hogy személyesen vegyen részt az új önkormányzati testület alakuló ülésén. Arra pedig nem volt még példa Magyarországon, hogy a megválasztott polgármestert börtönből kapcsolják elektronikus úton egy önkormányzati alakuló ülésre.
Most sem fordulhat ez elő, hiszen nem engedélyezi törvény ezt az eljárást.
Az óbudai jegyző levélben kereste meg a Budapest Főváros Kormányhivatal főispánját, Sára Botondot, hogy jogértelmezést kérjen a kialakult helyzetben.
A Kormányhivatal válaszát – vélhetően az önkormányzattól – megkapta a 444.hu című ellenzéki portál is. Íme a válaszok:
- Az új képviselő-testületeknek alakuló ülésüket 2024. október 1-jét követő 15 napon belül, azaz az október 2. napjától október 16. napjáig terjedő időszakban kell megtartaniuk.
- Az alakuló ülés összehívása és vezetése a polgármester egyszemélyi feladata, a feladat- és hatásköreik, ezen belül képviselő-testületi elnöki teendőik gyakorlására 2024. október 1-jétől jogosultak.
- Az alakuló ülésre szóló meghívóban szerepelnie kell a felvételre tervezett napirendi pontokat, ezekről az újonnan választott polgármester, mint az ülés összehívásáért, vezetéséért és az önkormányzat működéséért felelős tisztségviselő dönt. A polgármestert a képviselő-testületi elnöki minősége jogosítja fel arra is, hogy javaslatot tegyen az alakuló ülés napirendjére. Ennek során azonban figyelemmel kell lennie arra is, hogy az alakuló vagy az azt követő ülés feladata a szervezeti és működési szabályzat megalkotása vagy felülvizsgálata, illetve a polgármester kizárólagos javaslata, előterjesztése alapján a bizottságok, alpolgármester(ek) megválasztása.
- Akár alakuló ülésről, tervezett vagy rendkívüli ülésről, illetve közmeghallgatásról legyen szó, az azzal kapcsolatban felmerülő képviselő-testületi elnöki teendőket a polgármesteri, alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályozásuk esetére a szervezeti és működési szabályzatban e feladatra kijelölt önkormányzati képviselő látja el.
- Az ülésösszehívás, előkészítés és ülésvezetés módjának meghatározása valamennyi üléstípus (alakuló ülés, tervezett vagy rendkívüli ülés, közmeghallgatás) esetén a helyi jogalkotóé. Amennyiben a képviselő-testület – a törvény keretei között – az alakuló ülés előkészítésére nézve a többi üléshez képest speciális szabályokat állapít meg a szervezeti és működési szabályzatában, a hatályba lépésüket követően e rendelkezések tekintendők irányadónak.
- A polgármesternek kiemelt feladata és felelőssége, hogy helyettesítésének jogilag rendezett körülményeit biztosítsa, akadályoztatása esetén ugyanis a jogszerű működés törvényi feltétele, hogy legyen helyettese, aki teljeskörűen ellátja a polgármesteri feladatokat, dönthet a polgármesteri hatáskörökben. Azoknál az önkormányzatoknál, ahol csak egy alpolgármestert választanak, megválasztásával az alpolgármester a polgármester helyettesítésére a törvénynél erejénél fogva válik jogosulttá, több alpolgármester esetén pedig a polgármesternek kell megbíznia az általános helyettesét. A törvény többek között ezért is teszi legalább egy, a polgármester általános helyettesítésére jogosult alpolgármester megválasztását az alakuló ülés egyik kötelező napirendi pontjává.
Nem lennénk meglepve, ha Óbuda-Békásmegyer megválasztott önkormányzata nem tudna érvényes alakuló ülést tartani.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS