Beszédes cím tegnapról, az ír The Journal című hírportálról: “A volt szovjet vadászpilóta börtönt kapott, mert 8,4 millió euró értékű heroint repített Dublinba”. A bírósági tudósításból kiderül, hogy Németh Zoltán, aki 1979 és 2005 között szolgálat a magyar légierő harci repülőgép-vezetőjeként, tíz évet kapott, amiből nyolcan kell leülnie. Németh 2023 decemberében bérelt Cessnán 60 kilogramm heroint vitt Írországba. Bűntársa, az ügylet kitervelője, Aradi Ignác 10 évet kapott.
Alig 11 ónappal a lebukásuk után, november 6-án már ítéletet is hirdettek Németh Zoltán, a magyar légierő nyugalmazott őrnagya és bűntársa Aradi Ignác drogügyében Írórszágban. Az ír The Journal című hírporál bírósági tudósítása szerint a volt vadászpilóta 10 évet kapott, amiből 8 év letöltését kell megkezdenie. Bűntársa 13 évet kapott, amiből 10 év letöltését kell megkezdenie.
Az ír törvények értelmében a letöltendő büntetés is csökkenthető majd az évek során. Az elítéltek 2023. december elejétől letartóztatásban vannak, testi épségük védelmében naponta 23 órán át fokozott felügyelet alatt, a 11 hónap már lejön a büntetésből. Némethnek várhatóan még öt évet kell ír börtönben töltenie.
Előljáróban annyit, a “volt szovjet vadászpilóta” címrészlet mutatja, miként is gondolkodnak a Lajtán túl a volt szocialista országokról. Németh Zoltán ugyanis soha nem volt szovjet vadászpilóta. Ő a Magyar Néphadsereg légierejénél szolgált repülőgépvezetőként, a szolgálatot 1979-ben, majd 1990-től a Magyar Honvédség légierőjében szolgált 2005-ig, őrnagyként vonult nyugdíjba. Pilótaoktatóként dolgozott, de maga is szállított bérmunkában Cessnával különböző árúféleséget Európa szerte.
Nézzük, mi történt tegnap a tárgyaláson.
Aradi volt a csempészet kitervelője
A kecskeméti Aradi Ignác (50) és a sükösdi Németh Zoltán (63) bűnösnek vallotta magát abban, hogy tavaly november 28. és december 1. között heroint csempésztek a Weston repülőtérre (Írországba.).
Aradit a szervezett bűnözés elősegítése miatt is elítélték. A Dublin Circuit Büntetőbíróság ítéletében Elma Duffy bíró 13 év börtönbüntetést szabott ki Aradira, aminek tényleges ideje tíz év.
Duffy bíró elmondta: Aradi egyértelműen az írányító volt a csempészetben, részt vett annak tervezésében, hogy egy repülőgépnyi kábítószert hozzon be Írországba egy könnyű repülőgépen.
„Egyértelmű, hogy egy nagy csempészakció állt a háttérben, és ő is részese volt ennek a nagy csempészetnek” – mondta Duffy bíró.
Németh nem tudta, hogy drogot szállít
Tíz évre ítélte Duffy bíró főbüntetésül Németh Zoltán nyugalmazott vadászpilótát, “aki 25 év közszolgálati szolgálatot teljesített”. Nyolc év letöltését kell elkezdenie. Ez is harmadolható, így mintegy 5 év van még hátra Németh számára.
A bíró szerint Németh valószínűleg nem vett részt a tervezésben, ám szemet hunyt azzal kapcsolatban, hogy mit szállítanak. Németh beismerte, tudta, hogy illegális szállítmányt visz, de ő úgy tudta, hogy chippekhez való alapanyagot szállítanak.
Németh azt mondta a nyomozóknak: tisztában volt azzal, hogy amit vittek, az illegális, de szerinte valamiféle tiltott föld- vagy fémanyagról van szó, amelyet mikrochipek készítéséhez használnak.
Duffy bíró szerint „különösen tragikus”, hogy “a volt Szovjetunióban és Magyarországon sok évnyi közszolgálatot teljesítő Németh őrnagyi szinten nyugdíjba vonult, majd illegális tevékenységben vett részt”. (Megjegyzés: Németh soha nem szolgált a Szovjetúnióban, az azonban tény a Szovjetúnióban képezték ki harci repülőgépvezetőnek.)
Mit állít a volt vadászpilóta?
– Nekem Ignác folyamatosan azt állította, a cégével létrehoztak egy olyan fémet, vagy anyagot, ami a számítástechnikában forradalmi áttörést hoz, és ezzel az anyaggal milliárdokat keres majd – mondta a Blikknek a börtönéből a pilóta. – És mivel ez az eljárás vagy anyag még nincs szabadalmi oltalom alatt, ezért titokban szállítja. Tudom, hogy ez az én hibám… hittem neki, nem ellenőriztem a poggyászát – tette hozzá.
Németh úgy gondolja: ő csak vezetett, ezért kapta a súlyos ítéletet.
Mózes Zsolt
2024-11-07 at 15:39
Egy ügyvédnő szerint a bíróságokon két féle emberrel kehet találkozni: az egyik ártatlan, a másik valóban az.
Ezzel nem ítéletet akartam mondani a pilóta felett, nem voltam ott, nem tudom mi történt valójában.
ViAM
2024-11-07 at 15:20
Más esemény is volt a történetben, de Szemán úr profi, csak az igazolt tényeket írja le – nagyon helyesen.
Uncle Ment
2024-11-07 at 15:12
Abba bele sem gondoltok,
hogy ez nem az első kör volt.
Az előző fuvar(ok)ért is jól fizettek- gondolta.
Pedig egy ideje figyelték őket.
Theo
2024-11-07 at 14:47
Sztem most nem baj, hogy nem magyarként emlegetik!!!
És kivételesen a birononek igaza van, az eset “különösen tragikus”. Kizártnak tartom, hogy egy ilyen kis gép pilótájának ne kéne tudnia, hogy mit szállít. Főleg egy ilyen régi motoros. Ha nem tudta az a baj, ha tudta, az a baj.
Mennyi volt a nyugdíja, minek kellett volna neki még pénz?
Csak nem jó, a túl korai nyugdíj, jó, hogy megszüntették, egy csomó munkaképes férfi unatkozik, az sose vezet jóra…
ViAM
2024-11-07 at 13:27
Akkoriban máshol nem is képezhették volna harci pilótának és van még jó pár szakma, amit szintén a volt Szovjetunióban lehetett csak elsajátítani. Emberileg nagyon sajnálom Németh Zoltánt.
PrüsszelPress
2024-11-07 at 12:40
Aki most szolgál a polgáriaknál, az feltétlenül NATO-repülős?
Amúgy nemigen hiszek én a mesékben, hogy “nem tudta”. Nem akarta tudni?
Azért megkérdezem, hogy mi az, honnan van,
hány kiló, tűzveszélyes-e, és egyebek, sőt, megnézem, hogy mifenét szállítok. Azért ezt egy volt polgári repülős tisztnek is tudnia kell.
Nem kell a mese.
Gagarin, aki ír és olvas fentről mindent
2024-11-07 at 12:28
Ne mosdassátok! Inkább azt írjátok le, mennyi volt a nyugdíja!
na4
2024-11-07 at 12:27
Ha ugyanezt Szingapúrban csinálja, már lógna.