Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (PST) 386,5 millió forint bírságot szabott ki 58 pénzügyi szervezetre fogyasztói díjak és költségek jogszerűtlen emelése miatt – közölte honlapján a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfőn.
A vizsgált 62 pénzügyi szervezet mindegyikénél jogszabálysértés történt, 58 esetben bírságot szabtak ki, további 4 esetben kötelezéssel zárult az eljárás. A jegybanki közlemény szerint a legmagasabb, 25 millió forintos bírságot a Duna Takarék Bank Zrt., illetve 22,5 millió forinttal a Buda Regionális Bank Zrt. kapta. A megbírságolt intézmények több mint fele 1,5-6 millió forint közötti bírságot kapott, 23 intézmény ennél magasabb összeget köteles fizetni.
A jegybank tájékoztatása szerint a frissen feltárt jogsértések hasonlóak a korábban elkövetettekhez: egyes esetekben hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett ok-lista a szerződésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben. Előfordult, hogy a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb mint 2 hónappal hirdették meg, illetve a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról. A jogsértések között volt, hogy a hitelintézetek elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát, az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt, vagy a korábbi “díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti, valamint megváltoztatták a díjszámítás módját.
Az MNB mind a 62 pénzügyi szervezetnek megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását, kötelezte az intézményeket a jogszabályi rendelkezések mindenkori betartására.
A jegybank ezúttal is egységes elvek szerint határozta meg a bírságösszegeket, figyelembe vette a jogsértés súlyát, a fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértő díjak és tranzakciók számát, a fogyasztóknak okozott kár mértékét, illetve az érintett fogyasztói kör nagyságát is. A vizsgált intézmények 2014. szeptember 30-ig kaptak határidőt arra, hogy az érintett ügyfeleknek visszatérítsék a jogtalanul felszámított díjakat.
Az MNB emlékeztet arra, hogy a jogszerűtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki 2014 márciusában, majd júliusban újabb 10 pénzügyi szervezetet 71,75 millió forintra büntetett.
mti
Facebook
Twitter
YouTube
RSS