Nagy változásokat hozott a kormány és az RTL Klub kapcsolatában Angela Merkel német kancellár magyarországi látogatása, aminek köszönhetően megkezdődtek a tárgyalások a kereskedelmi tévé és a Fidesz között. A HVG mai cikkében részletesen ír arról, hogy a reklámadó bevezetése milyen német érdekcsoportokat és személyeket sértett. A HVG értesülései szerint Merkel külön rákérdezett Orbán Viktornál az RTL Klubbal kapcsolatos helyzetre, amire a miniszterelnök azt válaszolta, hogy közel a megegyezés az iparágra szabott, de a sávok kialakítása miatt egyértelműen az RTL megsarcolására hozott 50 százalékos adókulccsal kapcsolatban, amiből évi 8 milliárdos bevételt remélt a kormány.
A HVG külön megemlíti, hogy hiába figyelmeztették Lázárékat a tanácsadóik arra, hogy az RTL-csoport kapcsolatai mindenhova elérnek, ők mégis megpróbálták végigvenni a tervet. Ezzel viszont olyan komoly befolyású személyekkel került szembe a kormány, mint
- Elizabeth Mohn, az RTL-t birtokló Bertelsmann-csoport örököse és Angela Merkel barátnője,
- Martin Selmayr, a médiacég korábbi alelnöke, aki mellesleg Jean-Claude Juncker korábbi kampányfőnöke,
- és Elmar Brok, az Európai Parlament külügyi bizottságának elnöke, aki korábban a cég alkalmazottja volt.
Az egész ügy így Brüsszelben is előkerült, a HVG forrásai szerint piacszabályozási elvek megsértése miatt kötelezettségi eljárást sürgetett az Európai Bizottság (EB) a magyar kormány ellen. A visszakozáshoz végül rajtuk kívül az EB-elnökké választott Junckert váltó luxemburgi miniszterelnök, Xavier Bettel és a német kancellária kérése kellett. A HVG szerint a Fidesz az elején nem gondolta volna, hogy az évi 1700 milliárd forintnyi bevételt termelő sajtókonszern pár milliárdos kiesése ennyire komolyan érinti a vállalatot.
Ezek után jelezte Orbán Lázárnak, hogy kezdjen tárgyalásokat az RTL-lel, ami a HVG szerint 5-6 százalékos adókulcsot eredményezhet, sőt, a csatorna a terjesztési díjhoz is hozzájuthat. Viszont mivel Orbán továbbra is 7-10 milliárdos bevételre számít a reklámadóból, ezért valószínűleg az RTL-től kieső összeget a kisebb médiacégeken keresztül igyekeznek pótolni.
A HVG egyébként arra is kitér, hogy Simicska Lajos a háttérben szövetséget kötött Dirk Gerkens RTL-vezérigazgatóval és a különböző médiaügyekben érdekelt Rákosi Tamással, miután a választások után Orbán mindenképpen gyengíteni akarta a vállalkozó hatalmát.
Viszont azt csak véletlen egybeesésnek tartják, hogy pont a tárgyalások idején rendült meg Gerkens vezérigazgatói pozíciója a csatornánál. Állítólag még bőven a reklámadó előtt kezdett el csökkenni a bizalom Gerkensszel szemben, amikor 27 milliárd forintért hét kábelcsatornát vásárolt meg Rákositól, aki mellesleg a vezérigazgató jó barátja. A hirdetői piac csökkenése miatt ez a beruházás nem vált be, ezért is olyan instabil most Gerkens helye az RTL-nél.
Egy magas rangú kormánypolitikusra hivatkozva azt is írja a HVG, hogy a Fidesznek nem érdeke elüldözni az RTL magyar menedzsmentjét, hiszen “akik pénzügyi okokból váltottak keményen kritizáló híradóra, azok ugyanígy ezt csökkenthetik is egy sikeres megállapodás esetén”.
Egy térségi viszonyokat nem ismerő külföldi menedzsmenttel sokkal nehezebb lenne tárgyalnia a kormánynak, így a HVG szerint Lázár azt a parancsot kapta Orbántól, hogy mindenképpen sikerre kell vinnie a tárgyalásokat. Az adócsökkentésért cserébe fair és kiegyensúlyozott híradót várnak a csatornától, amely viszont megígérte, hogy visszavonja az Európai Bírósághoz benyújtott keresetét a hazai reklámadó miatt. Utóbbi azért is kulcsfontosságú, mert a kormány nemzetközi jogászai szerint a pert Magyarország biztosan elveszítené. Ugyanezt írta a 444 is korábban.
A kiegyezési tárgyalásokkal lépten-nyomon tompított hangvételű RTL-híradóról beszél mindenki, amit a csatorna részéről – természetesen – mindenki tagad, a 444 információi szerint Andreas Rudas, a német RTL-csoport Délkelet-Európárt felelős regionális igazgatója a hét elején arról tájékoztatta a hírműsor szerkesztőit, hogy nagyon elégedettek a munkájukkal, és szó sincs a jelenlegi szerkesztési elvek változtatásáról.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS