Nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette egy kormányrendelet a központi trafikellátót alapító két cég összefonódását. A novemberben induló trafikellátó kapcsán a kimaradt piaci szereplők felülvizsgálatot sürgetnek.
Pénteken lépett hatályba az a kormányrendelet, amely a Tabán Trafik és a BAT összefonódását közérdekből nemzetstratégiai jelentőségűnek minősíti. A kormány indoklásában az új munkahelyek teremtésére, valamint a koncessziós dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenység megkezdésére, illetve az ellátás biztonságára hivatkozik.
A két cég összefonódásával létrejövő új központi trafikellátó november elsején indul; az új rendszerrel a trafikosok rugalmasabban, egyenlő feltételek mellett szerezhetik be a megfelelő mennyiségű és összetételű árukészletet, illetve az utánrendelés is egyszerűbb lesz.
A központi trafikellátó minden hazai dohánytermék-nagykereskedővel köteles szerződést kötni, így a kiskereskedők megkülönböztetés és versenyhátrány nélkül szerezhetik be árukészletüket – fogalmazott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közleményében.
Három dohányipari nagyvállalat közös közleményt adott ki a kormány bejelentésére reagálva. Az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. arra kérik a kormányt, hogy vizsgálja felül a döntését, és valamennyi dohányipari vállalat bevonásával nyissa újra az eljárást. Egyéb esetben minden jogi eszközzel élni fognak – fogalmaztak a közleményben. A pontos, szakszerű elosztórendszernek köszönhetően a nemzeti dohányboltoknak a dohánytermékek közül csak olyan választékot és akkora mennyiséget kell megrendelniük, amelyet ténylegesen el tudnak adni, beszerzéseikről tehát saját üzleti megfontolásaik és forgalmuk függvényében dönthetnek.
A kimaradt cégek azon állítására reagálva, miszerint a kormány átláthatatlan és diszkriminatív módon döntött a két szereplő kiválasztásáról, az NFM közleményében felidézte: a törvények valamennyi vállalkozás részére lehetőséget biztosítottak a dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenység elvégzésére vonatkozó ajánlat benyújtására. A BAT Pécsi Dohánygyár Kft. és a Tabán Trafik Zrt. konzorciuma e lehetőséggel élve nyújtott be ajánlatot a nemzeti fejlesztési miniszternek, aki azt a kormány felhatalmazásának birtokában elfogadta.
A BAT–Tabán Trafik alkotta konzorcium 20 éves koncessziót kapott, évi 600 millió forintos koncessziós díj ellenében, amelyet fokozatosan vezetnek be. A díj idén tíz-, jövőre százmillió forint lesz, majd ezt követően évente százmillió forinttal emelkedik. A koncesszió jogosultja 2021-től minden évben hatszázmillió forintot köteles koncessziós díjként fizetni. A Dohányipari és Dohánykereskedelmi Dolgozók Szakszervezete szerint az új rendszer következtében 1000-1200 ember munkája szűnhet meg. Ezzel szemben az NFM közleményében azt írja, a trafikellátó közel 400 új munkahelyet teremt. Az egyszereplős ellátási rendszer más európai uniós országokban – így Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban – már bizonyított hatékonysággal működik.
Forrás: Napi Gazdaság Online
Facebook hozzászólás
Facebook
Twitter
YouTube
RSS