Nyílt vitát szeretne Palkovics László oktatási államtitkárral az a Tanítanék Mozgalom, amely eddig távol tartotta magát az oktatás jövőjét alakító munkától. Pilz Olivér a Mozgalom képviselője és a miskolci Hermann Ottó Gimnázium tanára szerint nem történt előrelépés a tavaly novemberi nyílt levelük óta. Akkor fogalmazták meg először a Klik elnökének és az oktatási államtitkárnak, hogy az oktatási rendszer újragondolására van szükség a tarthatatlan állapotok miatt. Pilz Olivér a PestiSrácok.hu-nak elmondta, vannak további terveik, de ezzel meg szeretnék várni az oktatási államtitkár válaszát. Minderről azután beszélt portálunknak, hogy a múlt hónapban „Puklitlanított” majd pár napja Sulyok Blanka személyében ismét teljes létszámmal működő hármas fogat, a Tanítanék Mozgalom – értve a képviselők számát – felszívva magát, a tőlük megszokott hangvételben csatlakoztak a “miskolciak tiltakozásához“.
Palkovics László oktatási államtitkár álljon ki a pedagógusok, szülők és gyerekek elé és a sajtó előtt nyilvánosan válaszoljon a kérdéseikre – közölte Pilz Olivér a Tanítanék Mozgalom képviselje a PestiSrácok.hu-val. A miskolci Hermann Ottó Gimnázium tanára kifejtette, hamarosan egy levelet juttatnak el az államtitkárnak, amelyben arra kérik, tűzzön ki egy időpontot és tegye lehetővé a nyílt vitát a felsorolt szereplőkkel.
Természetesen több távlati terve is van a Mozgalomnak, erről azonban Pilz egyelőre nem akart többet mondani, mert szeretnék megvárni, hogy mit reagál majd Palkovics László a felkérésükre.
Pilz Olivér szavai szerint az a legnagyobb probléma, hogy nem történtek meg a beígért strukturális változások és belengetésnek nevezte a Nemzeti alaptanterv (NAT) átszabását is, mivel az új NAT bevezetésre több időpont is elhangzott már. Problémának nevezte, hogy “nem látják hogyan készül” a NAT és hogy valójában “semmit sem tudnak róla”. Leginkább a társadalmi vitát hiányolja, mert szerinte meg kellene kérdezni a pedagógusokat, a gyerekeket és a szülőket is az oktatásban felmerülő kérdésekről.
Érdeklődésünkre kifejtette, azért szólították fel a Nemzeti Pedagógus Kart (NKP), hogy többé ne vegyenek részt a Köznevelési Kerekasztal munkájában, mert úgy gondolják, a kormány nem tartja be a Kerekasztalnál tett ígérteket és megszegi a megállapodásokat. Pilz szerint a kormány átverte azt a több mint 1300 pedagógust, akiket az ígéretek ellenére nem soroltak automatikusan a nagyobb fizetéssel járó Pedagógus II-be. Hiába korrigált az oktatási kormányzat és ad lehetőséget a különböző anomáliák miatt kimaradtaknak, hogy ingyenes és gyorsított eljárásban vehessenek részt, szerinte ez nem számít, mivel az első ígéret automatikus átsorolásról szólt.
Ismeretes, az őszi első Köznevelési Kerekasztalon jelentették be, hogy azoknak a tanároknak, akik jelentkeztek a korábbi minősítési eljárásba, de végül különböző anomáliák miatt nem töltötték fel a portfóliójukat, lehetőséget teremtenek, hogy gyorsított eljárásban jelentkezhessenek és az Nemzeti Pedagógus Kar (NKP) kérésére ingyenesen tehessék le az átminősítéshez szükséges vizsgát. A tervek szerint legkésőbb jövő tavaszig megtörténik az érintettek átminősítése és a sikeres átsorolás után 2017. január 1-ig visszamenőleg megkapják a két kategória közötti pénzbeli különbözetet. A PestiSrácok.hu-nak nyilatkozó Palkovics László oktatási államtitkár és Rétvári Bence az EMMI miniszterhelyettese is megerősítette a döntést.
Miskolc újra megszólalt
Nyílt levelet fogalmazott meg a Miskolci Tankerület Közalkalmazotti Tanácsának, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének helyi képviselője is, amelyhez csatlakozott a Tanítanék Mozgalom.
A miskolciak nyílt levelében többek közt az áll, a Köznevelési Kerekasztalnál a strukturális változtatások helyett hangulatjavító intézkedések születnek. A rendszer egészében egyfajta lopakodó visszarendeződést tapasztalnak, mert az oktatás irányítói, vezetői a tavasszal tett engedményeket is megkérdőjelezik. A centralizált struktúra változatlanul alkalmas arra, hogy elfedje a forráskivonást az oktatásügyből, és tovább mérgezze az autonóm, egészséges működést, és egyre több igazgató inkább megfelelési kényszer hatására irányít, írják. Úgy látják nem csökkentek sem a diákok, sem az osztályfőnökök és munkaközösség-vezetők terhei. Nem értenek egyet komplex természettudományi tárgyal, amelyet egyik napról a másikra egyeztetés és megfelelő végzettségű pedagógusok képzés nélkül vezettek be.
A valódi problémák megoldása helyett időről időre olyan „gumicsontot” dobnak elénk, mint pl. a 30 perces órák, a 9 órás tanításkezdés, a szünidők rendjének átszervezése. Az ilyen felvetések legfeljebb arra jók, hogy eltereljék a társadalom figyelmét és kifárasszák a pedagógusokat!
– fogalmaznak a nyílt levél írói.
A Tanítanék Pukli nélkül is a régi
A Tanítanék Mozgalom csatlakozott a miskolciak tiltakozásához. Állásfoglalásukban a megszokott hangnemben ekézik a jelenlegi oktatáspolitikát.
Sajnos a felelős döntéshozók azóta is csak megosztó, a közvéleményt megtévesztő látszatintézkedésekkel, közvetlen megfélemlítéssel és hazug propagandával próbálják elkendőzni a valóságot… Nincs több időnk, a gyermekeink jövőjével játszanak! A felelőtlen, nemtörődöm, álságos oktatáspolitika az utóbbi hat évben látványosan rontott a helyzeten!
Az akut problémák továbbra is fennállnak, sőt, a krízis tovább mélyül, írják.
A jelenleg fennálló problémák közt említik a többi között, hogy a 2017-ben érettségizők új érettségi szabályok szerint vizsgáznak, számos iskolában a tantestület véleményét figyelmen kívül hagyva született szakmai helyett politikai döntés az igazgató személyéről. Azt is írják, hogy bizonyos iskolákban listázták és szankcionálták a tanárok kritikus véleménynyilvánítását. Szemfényvesztésnek tartják a nevelési és oktatási munkát segítő kollégák, valamint a technikai dolgozók jövő januári bérrendezését. Álláspontjuk szerint középiskolások százezreit állították kénszerpályára a szakképzés átalakításával, míg a közismereti tárgyak visszaszorításával gyakorlatilag lehetetlenné vált a szakgimnáziumok és a szakközépiskolák diákjai számára az iskolaváltás és a nem szakirányú továbbtanulás. A természettudományos tárgyak helyett a szakgimnáziumokban olyan „kötelező komplex természettudományos tantárgy” bevezetése történt, melyhez nincs se tankönyv, se tanterv, se képzett szaktanár. Továbbra is sérelmezik, hogy nem állították vissza a tankönyvválasztás szabadságát. Szerintük a kormány kaotikus pályáztatási rendszerrel lehetetlenítette el a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatását és integrációját végző tanodákat.
A Tanítanék Mozgalom hozzáteszi, továbbra is vállalja, hogy segít az oktatásügyi anomáliákat nyilvánossá tenni, és eljuttatni az illetékes szervekhez (EMMI, NGM, KLIK országos központjai, nem állami fenntartók). Ezért várják mindazok – egyre súlyosbodó problémákkal kapcsolatos – észrevételeit és javaslatait, akik számára fontos az oktatás ügye.
A PestiSrácok.hu megkereste az EMMI sajtóosztályát, hogy reagáljon a Tanítanék Mozgalom állásfoglalására. A választ teljes terjedelmében közöljük:
Az oktatással kapcsolatos feladatok megoldását a párbeszéd segíti. Ennek fóruma a Köznevelési Kerekasztal, melyen az oktatás minden résztvevője képviselteti magát beleértve a pedagógusokat, az intézményfenntartókat, a diákokat és a szülőket is. A Tanítanék Mozgalom képviselői ebben a közös munkában eddig nem vettek részt, csupán politikai támadásokat indítanak azok ellen, akik munkájukkal hozzájárulnak az oktatás eredményeinek eléréséhez. Ennek ellenére a kerekasztal minden javaslatukkal érdemben foglalkozott eddig is, ezek jelentős részére megoldást is talált, amit egyértelműen mutat, hogy az eredetileg megfogalmazott kritikák közül csak néhány maradt a Mozgalom újabb politikai akciójának nyílt levelében. A kerekasztal az elmúlt hónapokban is végezte munkáját, melynek eredménye, hogy a tanulók terhei csökkentek (az általános iskola első-második osztályában például a 45 perces órákból csupán 30-ban kell a tananyaggal foglalkozni, a fennmaradó időben a tanár döntheti el, mivel foglalkozzon az adott osztály); az intézményvezetők jogkörei kibővültek; a pedagógusok adminisztratív terheit csökkentek. A kormány rendezte az állami fenntartó adósságait, valamint elkezdte a fenntartó átalakítását az optimálisabb működés és decentralizálás érdekében, továbbá a rendszerváltás óta a legnagyobb béremelést indította az ágazatban, melyre 2013 és 2016 között összesen 226 milliárd forint plusz forrást biztosított. A Köznevelési Kerekasztal továbbra is folytatja munkáját, és továbbra is vár a munkacsoportjaiba mindenkit, aki valódi munkával szeretné segíteni az oktatás ügyét gyermekeink érdekében.
Címlapfotó: PestiSrácok.hu/Horváth Péter Gyula
Facebook
Twitter
YouTube
RSS