Hasonlóan a tavalyihoz, az idei matematika írásbeli sem okozott nagy kihívást az érettségizőknek – véleményezte a PestiSrácok.hu-nak egy szakos tanár. A feladatokra egytől egyig lehetett számítani, így akinek kevésbé erőssége a tantárgy, jószerivel mindet meg tudta oldani, vagy legalább egy részét tudta teljesíteni. Az idei tesztlap hozta az elvártat: jól szintezte a diákok tudását. A legnehezebb feladatok a végére maradtak, de nagy gond azoknál sem volt.
Az első feladatsorra 45 percük volt a diákoknak, és alapvető dolgokat kértek számon a vizsgázóktól. Semmi meglepetést nem okozhattak a példák, egyszerű dolgokra voltak kíváncsiak: mértani sorozat definíció szerinti ismerete, logaritmus azonosság illetve két, függvényekkel kapcsolatos feladat, valószínűség számítás és a gráf elmélet volt a kérdések között.
A portálunknak nyilatkozó szakos tanár szerint az idei matematika írásbeli annak is megugorható volt, akinek annyira nem erőssége vagy nem a szíve csücske a reáltárgy.
Olyan feladatok voltak az első részben, amit könnyűszerrel meg lehetett oldani
– fogalmazott, hozzátéve, hogy
a függvénytáblázat segítségével is lehetett pontokat szerezni hiszen a mértani sorozathoz ki lehetett olvasni a képletet belőle és a logaritmus azonossága is benne van.
A második feladatsorra 135 percük volt a tanulóknak. Itt A és B feladatsor volt, mindkettő 3-3 példával. Utóbbinál azonban egyet ki lehetett hagyni, ezt mindenki maga dönthette el, melyiket nem szeretné megoldani. Az első három feladatból az egyik – ahogy arra számítani lehetett – másodfokú függvénnyel kapcsolatos ábrázolás és egyenlet megoldás volt.
Ez egy nagyon jó feladat volt, mert a középiskolás témakör nagy részét lefedte
– véleményezte matektanárunk.
Volt egy derékszögű háromszöggel foglalkozó kérdés, amely szintén alapvető tudást igényel. A Pithagorasz tételből kellett kiindulni, ez sem okozhatott nehézséget, annak aki tanult az elmúlt években, de a nem túl jó képességű gyerekek is biztosan meg tudták oldani egy részét, amivel pontokat lehetett szerezni. A következő feladat egy kördiagram értelmezése volt – amire a szaktanárok alapvetően számítanak – ezért a gyengébb tanulók is legalább egy részét meg tudták oldani.
A B részben volt egy koordinátageometria feladat: itt egy felező merőlegest és egy kör egyenletét kellett megoldani. Ez már a korábbiakhoz képest nehezebb volt, valószínűleg a gyengébb tanulóknak okozhatott gondot a megoldás, de a szorgalmasabbak megbirkóztak a feladattal. Az utolsó két feladat nehéz és összetett példa volt: az egyikben egy hengert kellett észre venni és átalakítani, de nem ismeretlen a példa, régebben is voltak ilyen feladványok, mondta a pedagógus. Az utolsó feladatot is jobb tanulók tudták – szerinte – megoldani, mert valószínűség-számítással foglalkozik.
Összegezve, a PestiSrácok-hu-nak nyilatkozó szaktanár szerint az idei érettségi tesztlap szépen elhatárolta a különböző képességű gyerekeket és az is tudott teljesíteni, akinek nem a reáltárgy a kedvence, illetve aki szorgalmasan tanult éveken keresztül.
Szerdán a történelemmel folytatódik az idei érettségi.
Címlapfotó:: MTI/Czeglédi Zsolt
Facebook
Twitter
YouTube
RSS