![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2016/06/simicska.jpg)
Simicska Lajos és az RTL Klub kapcsolatáról írt a Figyelő csütörtöki számában. A hetilap oknyomozásából kiderül, hogy a kereskedelmi televízió rendszerint nem a milliárdos vagyonszerzésének részleteivel foglalkozik, sokkal inkább ellenzéki korszakával.
Az RTL honlapjának keresője 85 Simicskát érintő anyagot dob fel, amiből 77 riport, hír szól arról, hogyan bánik a milliárdos érdekeltségeivel az Orbán-kormány. A lap megjegyzi azt is: 2010-2014-es parlamenti ciklus idején mindössze egyszer foglalkozott Simicskával a csatorna, miközben más milliárdosok ügyeit napi szinten piszkálgatták. Az is figyelemre méltó tény, hogy 2012-ben, amikor az üzletember vállalkozásai fénykorukat élték, az RTL Klub a legnagyobb arányban részesült az állami reklámokból. A milliárdossal is baráti kapcsolatban lévő reklámügynökségek a tévés reklámköltségek több mint felét, pontosabb 60 százalékát utalták a csatornához, amit a 2012-es híresztelések szerint Simicskáék meg akartak venni, és több pénzügyi tranzakciót is kötöttek a céggel. Ekkoriban kezdett egy új társaság is felemelkedni a médiaügynökségi piacon. Az IMG volt az a vállalkozás, amely egyre több nagyobb összegű megbízást kapott az államtól hirdetések a médiában történő elhelyezésére – figyelmeztet a Figyelő, kiemelve azt is, hogy az IMG nagyrészt Simicska birodalmában költötte a pénzt. Abban pedig szinte semmi meglepő nincsen, hogy a cég többségi tulajdonosa évtizedekre visszanyúló kapcsolatot ápolt a napjainkban a Jobbikot támogató milliárdossal.
Csúcsra járatott bevételek a Simicska-birodalomban
Aztán 2013-ban az IMG egyedüli tulajdonosa az a Patonai Péter lett, aki az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank vezérigazgatója, egyben Simicska főnöke is volt, így kétségtelenül Simicska-közelbe került a cég. Az oknyomozó cikk arra is rávilágít, hogy az IMG által elosztott állami médiaköltések tekintetében 2012-ben a milliárdoshoz közeli Metropolnak és Magyar Nemzetnek jutott a printhirdetésekre fordított összegek több mint 40 százaléka, az üzletember érdekeltségébe tartozó Class FM a rádiós költségek több mint felét kapta, míg a szintén az ehhez a körhöz tartozó plakátcégek közel 50 százalékot hasítottak ki.
Arra is felhívja a figyelmet a Figyelő, az IMG-nek kulcsszerepe volt abban, hogy 2012 első felében a Simicska-Nyerges-Fonyó-kör a közterületi állami hirdetések 80 százalékát vitte el. Az sem elhanyagolható tény Simicska és az RTL Klub kapocslatában, hogy ekkoriban komoly szelet jutott az IMG által felvágott tortából a kereskedelmi tévének. Sőt két és félszer akkora, mint a HírTv-nek. Ezek alapján tehát azt lehet mondani, hogy amikor Simicska-közelben döntöttek az állami reklámkiadásokról, akkor az RTL Klub nagyon is jól járt. A Figyelő szerint ezt a feltételezést támasztják alá a külföldi tulajdonban lévő televízió 2017 májusában nyilvánosságra hozott adatai is: míg 2007 és 2010 között 40 százalék volt a részesedése az RTL Klubnak a televíziós hirdetési költségekből, addig 2010-től ez az arány nőni kezdett, egészen az üzletember csúcskorszkának nevezhető 2012-es évig, amikor már majdnem 60 százalékig kúszott fel az összeg.
![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2017/05/nyerges_2-600x364.jpg)
Simicska bizalmas üzlettársa, Nyerges Zsolt lett 2011 végéig a Magyar RTL Zrt. igazgatósági tagja (Fotó: Infocenter)
Vagyis az RTL Klub részesedése sosem volt olyan magas az állami reklámok területén, mint Simicskáék fénykorában. 2010-re hiába épített fel egy olyan médiabirodalmat, amely a Fidesz kormányzás idején súlyánál fogva is számíthatott arra, hogy meglehetősen nagy szeletet hasít ki magának az állami és kereskedelmi reklámok piacán, a milliárdos által fémjelzett üzleti kör nem érte be ennyivel, és megkörnyékezték az RTL Klubot is. Simicska bizalmas üzlettársa, Nyerges Zsolt lett a Magyar RTL Zrt.igazgatósági tagja egészen 2011 végéig. Azt már hvg.hu-ra hivatkozva írja a Figyelő, hogy a Nyergesék és az RTL tulajdonosai részvételével zajló „tárgyalássorozatnak (…) a média- és reklámpiac egészére volt kihatása, számos hallgatólagos egyezség született.” Szintén a hvg.hu írt arról korábban, hogy „a 2010-13 közötti RTL-vezetés kapcsolata a Fidesz gazdasági hátországával nem volt rossz”, sőt egyes piaci források szerint volt olyan időszak, amikor mindkét fél számára gyümölcsöző volt ez a kapcsolat.
Meg nem támadási megállapodást kötött Simicska és az RTL Klub
A ciklus elején a Simicska-RTL tárgyalássorozatnak részét képezte egy meg nem támadási megállapodás: érdekeltségeik nem támadják egymást, a csatorna hallgatott Simicskáról, de az üzletember tulajdonolta médiumok sem kapargatták az RTL Klub ügyeit. A Figyelő szerint a szoros kapcsolatot bizonyítja az is, hogy az RTL Klub legnézettebb adássávjában, a szórakoztató műsorok reklámblokkjaiban kiemelt helyet kapott Simicska Class FM-je.
![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2017/05/20170414plakat-jobbik-simicska-lajos1.jpg)
Simicska nem csak a jobbikot támogathatja plakátfelületekkel, de az RTL Klub is az évek során akát tizezer hirdetést is elhelyezhetett az üzletember óriásplakátcégénél
Arról már nem is beszélve, hogy az üzletember óriásplakátcégénél egy reálisnak látszó piaci becslés szerint az évek alatt akár tízezer hirdetést is elhelyezhetett az RTL Klub, és a Simicska-galaxishoz tartozó Mertopolban is reklámozta műsorait a csatorna. Mivel a fentebb említett tranzakciók az állami költéseknél is átláthatatlanabbak, a Figyelő szerint az RTL Klubon és Simicska Lajoson kívül senki sem tudhatja, hogy milyen pénzügyi mozgások történtek a milliárdos és a csatorna között. Mindössze annyi bizonyos, hogy a két érdekkör 2010 és 2014 között nem támadta egymást. Arról már a 444.hu-n 2014 nyarán megjelent cikkre hivatkozva ír a Figyelő, hogy „Sokak szerint az RTL Klub Híradójának új hangvétele sem független Simicska Lajos törekvéseitől. Közvetetten erre utal, hogy az üzletembert nem támadja a műsor, és amikor szóba került, még jól is jött ki belőle: például amikor arról készült riport, hogy sok pénzt adott kölcsön Mészáros Lőricnek, amit ráadásul nem is cáfolt a Közgép szóvivője, aki elég ritkán szólal meg a sajtóban.”
Exkluzív Simicska-anyag az RTL Híradóban
Szintén nem elhanyagolható, sőt felettébb érdekes momentuma a Simicska-RTL Klub összefonódásnak, hogy a televízió 2014. november 26-i Híradója exkluzív képanyagokat mutathatott Simicska Lajosról. Az addig ritkán mutatkozó üzletemberről olyan képeket vágott be a csatorna, amelyek másoknak nem álltak rendelkezésükre, vélhetőleg saját stábjuk forgatta a 2014. őszi lovasnapokon. Felvetődik a kérdés, hogy miért forgatott a csatorna egy ilyen rendezvényről híradós anyagokat? Talán előre tudhatták, hogy a milliárdos ott lesz az eseményen? Aztán egy újabb furcsaságra hívja fel a Figyelő a figyelmet: a Közgép addig hallgatag szóvivője éppen aaz RTL Klub műsorában beszélt arról, hogy Simicska azt fontolgatja, hogy elindul a veszprémi időközi országgyűlési választásokon.
![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2017/05/rtl-klub-simicska-600x400.jpg)
Különös szerkesztési elveket vall Kotroczó Róbert, ha Simicska Lajosról van szó (Fotó: RTL Klub)
Az már-már az egyszerű médiafogyasztó számára is egyértelművé vált, hogy a legnagyobb kereskedelmi csatorna az utóbbi években számos alkalommal Simicska pénzügyi érdekeinek megfelelően tálalta a híreket. Ezek után már az sem lenne meglepő, ha a milliárdosnak a TV2, illetve az Index mellett az RTL Klubra vagy annak egy részére is létezhet valahol egy opciós szerződése.
Ez mindenesetre megmagyarázná a televízió Simicskával kapcsolatos hírszerkesztési gyakorlatát”
– húzza alá a lap.
Persze az is lehet, hogy ilyen direkt kapcsolatról nincs szó, s igazából így néz ki a „valódi újságírás” és szakmai alapú munkavégzés, amelyről Kotroczó Róbert, az RTL Klub hírigazgatója nemrég a siófoki Media Hungaryn kioktató hangnemben értekezett.
Forrás: Figyelő, Vezető kép: atv.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS