Közleményt adott ki pénteken a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK), hogy cáfolja azokat a „hangulatkeltő” állításokat, amelyek egyes sajtótermékekben jelentek meg a fővárosi Dózsa György úton történt májusi halálos autóbaleset kapcsán. A rendőrség megindokolta, miért vártak augusztusig a balesetet okozó M. Richárd őrizetbe vételével.
A két halálos áldozatot követelő Dózsa György úti autóbaleset ügyében egyes sajtóorgánumok az elmúlt napokban azt firtatták, miért nem közvetlenül a májusi tragédia után vették őrizetbe a balesetet okozó Mercedes kabrió vezetőjét, M. Richárdot, miért csak múlt szombaton. Illetőleg azt is kifogásolták, hogy a férfit a baleset után egy másik, bérelt autó volánja mögött is látták. Az ügyre még az MSZP is rácuppant, és nekik még az bravúr is sikerült, hogy összekapcsolták az ámokfutót Rogán Antallal. Miközben pont a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető Rogán volt az, aki a politikusok közül egyedüliként nehezményezte, hogy a bíróság nem helyezte előzetes letartóztatásba M. Richárdot. A BRFK pénteken közleményt adott ki, hogy helyre tegye a sajtóban megjelent „hangulatkeltő”, „egykori nyomozók” szájába adott, az eljárási szabályoknak nem megfelelő nyilatkozatokat. Ebben többek között kiemelték: a rendőrségnek a baleset után
nem volt törvényi lehetősége egyik gépjármű vezetőjének őrizetbe vételére sem, hiszen velük szemben a balesetet követően nem állt fent a bűncselekmény megalapozott gyanúja.
Leszögezték: a büntetőeljárási szabályok értelmében a hatóságnak először a felelősséget megalapozó, személyre szóló bizonyítékokat kell begyűjtenie, ezek hiányában viszont nem korlátozhatja senki személyes szabadságát. Ám a Dózsa György úti balesetről a szakvélemények csak később készültek el, ezért őrizetbe vételre, személyi szabadság korlátozására a baleset után közvetlenül nem volt törvényes lehetőség – derül ki a kommünikéből. A BRFK arra a sajtóhírre is kitért, amely szerint M. Richárd a balesetkor és utána is érvényes vezetői engedély nélkül autózott. Kiemelték:
Ezekben az esetekben a rendőrség intézkedett, a járművezetővel szemben szabálysértési eljárást folytatott le, és M. Richárdot pénzbírsággal sújtotta. Szabálysértési őrizetbe vételre ezekben az esetekben sem kerülhetett sor, mert az engedély nélküli járművezetés elzárással nem sújtható.
Fölhívták a figyelmet, hogy a szakvéleményeket nem a rendőrség készíti, azokra nincs semmilyen ráhatásuk. Megjegyezték: a szakvélemény-készítés egy „időigényes munkafolyamat”.
Két halott, rovott múlt
Emlékezetes, még májusban egy Mercedes kabrió egy Citroennel karambolozott a fővárosi XIII. kerületben, a Dózsa György úton. A Citroen a közeli trolimegállóba csapódott, elsodorva az ott várakozókat. A balesetben egy 23 éves férfi a helyszínen meghalt, hárman súlyosan, hárman pedig könnyebben sérültek. A súlyos sérültek közül egy 37 éves budapesti férfi a kórházba szállítás után életét vesztette. A kabriót az éjszakai életben jól ismert M. Richárd vezette. Ő volt a kecskeméti maffiaper ötödrendű vádlottja, akire 2006-ban jogerősen nyolc év szabadságvesztést szabott ki a bíróság. M. Richárdot múlt szombaton vette őrizetbe a rendőrség a Dózsa György úti tragédia ügyében halálos közúti közlekedési baleset gondatlan okozása miatt, miután a beszerzett személyi és tárgyi bizonyítékok, szakértői vélemények alapján megalapozott gyanú merült fel arra, hogy a bűncselekmény elkövetésével ő gyanúsítható. Az őrizetbe vétel mellett a hatóság a nehézfiú előzetes letartóztatását is kezdeményezte a bűnismétlésre hivatkozva, ám a Budai Központi Kerületi Bíróság hétfőn úgy döntött, hogy M. Richárd házi őrizetbe kerül. Igaz, a döntés nem jogerős, mivel az ügyészség fellebbezett.
Megírtuk, a rovott múltú férfit hetekkel ezelőtt egyszer már előállította a rendőrség: M. Richárd éppen a II. kerületi Kapy úton haladt a Mercedesével, amikor a készenléti rendőrség munkatársai elfogták, majd az illetékes kapitányságra vitték, ahol „eltiltás hatálya alatt történt járművezetés” miatt kilencvenezer forintos pénzbírságot szabtak ki rá, majd elengedték. Arról is elsőként a PestiSrácok.hu számolt be még júniusban, hogy a férfi már a Dózsa György úti baleset idején sem vezethetett volna.
PS/Police.hu. Vezető kép: Horváth Péter Gyula/PS
Facebook
Twitter
YouTube
RSS