Hét év múlva a Magyar Honvédség tulajdonába kerülhetnek a Gripenek, mégis elképzelhető, hogy inkább kivonják majd ezeket a vadászgépeket a hadrendből – tudta meg a Magyar Nemzet. Felmerült, hogy az úgynevezett négy és feledik generációs gépek helyett korszerűbb, ötödik generációs eszközöket szereznek be 2026 után a légierő számára.
Bizonytalanná vált a kormány döntése abban a kérdésben, hogy tovább használjuk-e a Magyar Honvédség által alkalmazott Gripen vadászgépeket a lízingszerződés lejárta után – írta meg a Magyar Nemzet katonai forrásra hivatkozva. A gépek bérléséről szóló megállapodás 2026-ban jár le, akkor magyar tulajdonba kerülnek, de a szakértők szerint hét év múlva szóba kerülhet az úgynevezett négy és feledik generációs gépek kivonása a hadrendből, mert ezeket addigra túlhaladja a technikai fejlődés. A kormány már 2012-ben úgy döntött, hogy újratárgyalja és meghosszabbítja a lízingszerződést további tíz évre. Az átütemezés jelentős, bruttó 63 milliárd forint megtakarítást eredményezett. Ha nem sikerült volna a hosszabbítás, akkor nem tudtuk volna üzemeltetni a repülőgépeket. A Magyar Nemzet információi szerint a Gripenek alkatrészellátása és megfelelő felfegyverzése is akadozott az elmúlt években, emiatt több miniszter is kénytelen volt tárgyalásokat kezdeményezni a svéd féllel.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTI/Ujvári Sándor
MacMondeau
2019-03-07 at 14:15
2026 még soká lesz-a ‘felmerülés’ meg aktuálpolitikai-a svédeket most nem ‘szeressük’
(nem ok nélkül) Pompeónak meg valamit igérni kellett(de ha a Clinton-szipirtyó
lenne az elnök akkor ez a látogatás nem jött volna létre és felmerülés sem lenne)
meg ha az EP választáson nem történik fordulat akkor űgysem mi fogunk dönteni erről(sem)
ssanyi
2019-03-07 at 09:34
Üdv!
Gondoljuk végig kicsit!
Kiváló orosz gépeket kellene venni . . . . egy NATO tagállamnak!?
Biztosan örülnének ennek a Kreml-ben is?! 😀
Namond
2019-03-07 at 09:22
Harrier Sea, Gr9
+
Helikopter gyártás
Hesslerezredes
2019-03-07 at 09:34
Egyetértek, azzal, hogy a Harrier esetében is a gyártás egy jelentős részét, vagy legalább az alkatrész utánpótlás-gyártás jelentős részét ide kell hozni (már csak politikai okokból is, hogyha változik a politika, akkor ne legyünk elzárva a gépek működtetési léehetőségétől alkatrészhiány miatt).
Hesslerezredes
2019-03-07 at 09:37
Harrier is jó, de egy olyan országban, amelyik egyetlen hatalmas repülőtér (ez Magyarország) a helyből felszállás kevésbé kihasználható. Szerintem egy up-gradelt F18 is kiválóan megtenné. Ja és örök vesszőparipám: brazil Tucano-k csatarepülőként tankok ellen (tankok helyett).
ssanyi
2019-03-07 at 10:03
Kicsit elszaladt a fantázia! 😀
Harrier!?
Pont az F-35 váltja le, ma már csak maroknyi gép van szolgálatban!
Bármilyen gép gyártását idehozni (harci gép), aránytalanul megnövelné a hadrendbe kerülési költségeket, értsd, a darabonkénti árat. Kevés gép készülne (csak nekünk), egy gyárat fel kell építeni és szakembereket kell képezni a gyártáshoz, majd szélnek ereszteni egy részüket (gyártás végén).
Itt vagyunk Európában, gyártanak helikoptereket Francia/Német részen (Eurocopter) valamint Lengyelországban (PZL-nél Sikorsky licencek)!
Ráadásul NATO szövetségesek vagyunk!
Ne érzelmi alapon reagáljunk!
Hesslerezredes
2019-03-07 at 10:26
Kedves Ssanyi! Ha megengeded, én nem érzelmi alapon gondoltam a gyártás valamilyen formájára, hanem kizárólag közgazdászi, helyesebben nemzetgazdászi (a kettő nagyon nem ugyanaz) fejjel. Szerintem minden technológia, amit ide tudunk hozni egyrészt új tudást/kihívást jelent másrészt munkahelyet teremt. Nyilván egy komplett harci gép gyártása nem érné meg – kivéve, ha nagyon előremutató technika és van rá kereslet nemzetközi szinten is – viszont alkatrész-gyártás, nagyjavítási technológia idehozatala nagyon is jó lenne.
Namond
2019-03-07 at 10:34
Harrier esetén javítóbázis,
BELL helikopter (mezőgazdasági,ipari, katasztrófa védelem, stb) összeszerelés
A Kovács József tervezte Tucano mint felderítő, könnyűcsapásmérő, gazdaságos üzemmel, akár határőrizetre is jó.
Harrier több célú, éjszakai, támadó, elfogó, bombázó feladatra alkalmas. A Kármán Tódor által támogatott koncepció különleges manőverezési képességei a légiharcokat új meglepő lehetőségekkel bővítheti. Jóval drágább mint a Tucano, nem baj ha sétapálca mellett furkója van az embernek.
Az az állítás, hogy M.o. egy hatalmas repülőtér tévedés nem sík, a föld nem teherbíró, összevissza van kábelezve, stb.
Nevetséges, hogy a helyből felszállás nem kihasználható, É-középhegység, Mátra, Bakony?
A Rendőrök, hogy radaroztak?
Tucano Ilyet? 3,2 mFt-ért
Eladó használt REPÜLŐ Tucano V XXL, 2008/7 – Használtautó.hu
https://www.hasznaltauto.hu › Egyéb › REPÜLŐ
Namond
2019-03-07 at 10:42
KIegészítés Namond
2019-03-07 at 10:34-hez
Bell USA-Magyar hadügyi együttműködésben Joint Venture üzemeltetésben. Lehetőleg áfamentes körülmények között.
Ha nem megy, Polska Sikorsky legyen, csak képesek olyat csinálni, mint a franciák.
Hesslerezredes
2019-03-07 at 10:54
kedves Namond! Minden autópályánk alkalmas harci gépek fel és leszállására, még az autóútjaink jó része is. Tőlem jöhetnek akár levetett Harrierek is, ha jön velük az, amit javasoltunk. A többivel is egyetértek. Tucano-t mindenképpen venni kéne mielőbb – fegyverzettel együtt. Üdv!
Namond
2019-03-07 at 11:34
Ezredes!
“Minden autópályánk alkalmas harci gépek fel és leszállására, még az autóútjaink jó része is.”
Lehet, kényszerleszállásként. Harc helyzetben én pilótaként a 2. út helyett, ahol virítanák mint tök a dinnyeföldön, inkább az Ipoly menti tisztáson landolnák.
Hesslerezredes
2019-03-07 at 13:40
Jók azok az utak (kényszer)felszállásra is, csak ne legyenek mellett terepakadályok.
Hesslerezredes
2019-03-07 at 09:14
Helyes döntés: mivel a svédek éppen lecserélik saját magukat, ezért a jövőben a svédisztáni kecskeinszemináló araboktól/fekáktól nem lesz elvárható, hogy képesek legyenek azt a műszaki színvonalat tartani, amit anno a néhai svédek elértek. Más kérdés, hogy meg sem lett volna szabad venni ezeket a szarokat. Én ammondó vagyok, hogy arra a pontra értünk, ahol éppen ki lehetne hagyni a következő lépcsőfokot (az ún. 5. generációs gépeket) és kivárni, hogy az ausztráliai Boeing gyár piacra dobja a vadászgép méretű és képességű pilóta nélküli drónjait és akkor valóban a legkorszerűbb technikával fogunk rendelkezni (https://sg.hu/cikkek/it-tech/135417/pilota-nelkuli-harci-repulogepet-fejlesztett-ki-a-boeing). Sok mindent lehet mondani a Kádár-rendszerre, de azt nem, hogy ebben ne lett volna ügyes: mindig igyekezett kibújni a szovjet medve követelései alól, hogy vegyük meg az éppen soros haditechnikai fejlesztéseiket. Rendszerint egy-egy lépcsőfokot kihagytunk.
Hesslerezredes
2019-03-07 at 09:32
Egyébként ezek a drón-vadászgépek sokkal olcsóbbak, mint egy 5. generációs vadászgép (ezek DOLLÁR százmilliókba kerülnek), viszont nagyon jó rádiókommunikációs technológiát igényelnek, ami kevésbé nyersanyag-igényes ipar, de szellemi kapacitásokban nagyon is az, azaz ideális egy olyan országnak, mint mi (frekvencia-ugrásos rádiókommunikációról beszélek, jamming ellen védettről).
Hesslerezredes
2019-03-07 at 16:06
Egy F-35A árkedvezménnyel most ‘csak’ 89 millió dollár. Egy, azaz egy darab.
Lajos
2019-03-07 at 08:42
Majd idelátogat v.melyik aktuális amerikai elnök és eldönti. Ezek a látogatások általában sokba szoktak kerülni a vendéglátóknak. Kiszagolják mikor aktualizálódik a csere és előtte nem sokkal elkezdenek majd javulni a Magyar-Amerikai kapcsolatok. Főleg az ő oldalukról. Mit tesz Isten!
Logikus
2019-03-07 at 08:37
Én nem bánom, ha lecserélik, de könyörgöm, ne 14 gépet vegyünk, mert az semmire sem elég. Ahhoz, hogy ütőképes légierőnk legyen legalább a duplájára van szükségünk…
Krump Lee
2019-03-07 at 08:34
F 35 hehe
Károly
2019-03-07 at 08:15
Ezek után a svédekben kár megbízni!!!!!!!!!!!!!!
ómió
2019-03-07 at 08:48
Pláne, hogy már jön a szerecsen változatuk!
TS
2019-03-07 at 07:24
Nem tudom, hogy akadozott-e valami, de nem ártana, ha a svéd miniszterek nem hasonlítanák a nácikhoz a magyar kormányt.
Namond
2019-03-07 at 10:51
Ne aggódjon, a nácik szocialisták, a magyar kormány szociálisan érzékeny, de nem szocialista.
khm
2019-03-07 at 17:58
2026-ra várható Svédisztán ENSZ tagságának elfogadása.
Kíváncsi lennék,hogy ki akar azok után onnan repülőgépet lízingelni,vagy venni.
sanya
2019-03-07 at 20:36
albánia …