Az amerikai szövetségi légiforgalmi hatóság (FAA) biztonsági ellenőrei nem végezték el a vitatott és egyelőre a forgalomból kivont Boeing 737 MAX típusú repülőgépek ellenőrzéséhez szükséges tanfolyamokat – közölte pénteken a hatóság vezetője egy szenátusi meghallgatáson. Az FAA megállapítása szerint több, mint egy tucat biztonsági ellenőr nem fejezte be a szükséges teljes körű kiképzést, ennek ellenére megkapta a bizonyítványt a Boeing 737 MAX gépek üzembe helyezéséhez szükséges ellenőrzéshez. Az utóbbi hónapokban a Boeing két 737 MAX típusú gépe zuhant le: az egyik az etióp légitársaság gépe volt, amely az etióp fővárosból történt felszállás után zuhant le március elején, a másik pedig az indonéz Lion Air légitársaság flottájához tartozott és októberben érte baleset. A két katasztrófában háromszáznegyvenhat ember veszítette életét.
Daniel Ellwell, az FAA vezetője a washingtoni szenátus kereskedelmi bizottságában tartott meghallgatásán elmondta: huszonkét biztonsági ellenőr közül tizenhat nem fejezte be a munkaköréhez szükséges kiképzést, de tizenegyen nem is vehettek volna részt ilyen tanfolyamon, mert nem szakképzett repülőoktatók. Ellwell kifejtette: az ellenőrök már munkájuk végzése közben vettek részt a tanfolyamon, ami eleve nem lett volna szabad. Az FAA vezetője zűrzavaros állapotokat tapasztalt, és közölte, hogy a hatóság szeptemberig új követelményeket dolgoz ki a kiképzési programokra. A légügyi hatóság már korábban nyilvánosságra hozta, hogy egyik menedzsere retorziókat alkalmazott egy alkalmazott ellen, aki felvetette, hogy valami baj van a kiképzési programokkal. Az FAA megállapításától függetlenül pénteken kilenc ország repülési szakemberei megtartották első tanácskozásukat a texasi Forth Worthben a Boeing 737 MAX gépek repülési engedélyezési eljárásáról. A hatóság áprilisban hívott meg külföldi szakembereket erre a tanácskozásra.
Pénteken a The Wall Street Journal című lap – a Boeingtól származó értesülésekre hivatkozva – arról írt, hogy a 737 MAX típusú gépek kudarcához a Boeing mérnökei és tesztpilótái közötti rossz viszony is hozzájárult. A mérnökök ugyanis nem osztották meg a fejlesztési folyamatban részt vevő saját tesztpilótáikkal sem az egyes kulcsfontosságú repülésirányítási műszerek, például a fel- és leszállást szabályozó automatika részletes adatait. Az utóbbi hónapokban a Boeing két 737 MAX típusú gépe zuhant le: az egyik az etióp légitársaság gépe (képünkön) volt, amely az etióp fővárosból történt felszállás után zuhant le március elején, a másik pedig az indonéz Lion Air légitársaság flottájához tartozott és októberben érte baleset. A két katasztrófában háromszáznegyvenhat ember veszítette életét. Március közepén a 737 MAX gépeket kivonták a forgalomból és megkezdődtek a vizsgálatok, amelyek már számos hiányosságot fedtek fel. A Boeing jelenleg a szoftverek módosításán dolgozik, az FAA májusra ígéri a próbarepülést.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA
Facebook
Twitter
YouTube
RSS