A Facebookon toronymagasan a Fidesz mozgósít a leghatékonyabban, az ellenzéki pártok közül a Gyurcsány-párt váltja ki a legtöbb aktivitást, a Jobbik és az MSZP kampánya pedig a közösségi médiában is összeomlani látszik. A Médianéző Központ a pártok mozgósítási potenciálját vizsgálta az EP-kampány utolsó két hetében, 2019. május 11. és 24. között, a Facebookon.
A kampány mozgósító szakaszában minden párt nagy hangsúlyt fektetett az online, Facebook-alapú aktivizálásra. A Facebook pedig olyan terep, ahol a pártok mozgósító képessége és sikeressége tetten érhető; pontosan mérhető és egymáshoz hasonlítható a pártok teljesítménye a bejegyzéseiken születő interakciók (kedvelések, megosztások, kommentek) alapján. Minél több egy párt Facebook-oldalán található bejegyzéseken az interakció, annál több emberhez jut el az adott üzenet, hiszen az adott felhasználó ismerősei is látják a reakciót, ezzel pedig az adott párt mozgósítási potenciálja is meghatványozódik.
Sikeres a Fidesz-mozgósítása
A kampány legintenzívebb, mozgósító időszakában a Fidesz tudta messze a legtöbb embert aktivizálni, hiszen a vizsgált időszakban az összes, 1,1 millió interakció 59 százalékát, azaz 643 ezer reakciót a kormánypárt generálta a közösségi médiában. A korábbi elemzésekkel összehasonlítva ez azt mutatja, hogy a Fidesz messze kiemelkedik a pártok mezőnyéből, és egyik ellenzéki formáció sem tudott csökkenteni mozgósítási hátrányán a kormánypárthoz képest.
Az ellenzéknél Gyurcsányék vezetnek
Az elmúlt hónapokban már megszokhattuk, hogy a Facebookon a legpotensebb ellenzéki párt a Demokratikus Koalíció, amely a kampányhajrára nemcsak megőrizte, de még növelte is előnyét a többi ellenzéki párttal szemben (17 százalék, 182 ezer interakció). Érdekesség, hogy a DK-hoz képest feleannyi interakciót kiváltva ugyan, de a Párbeszéd (8 százalék, 93 ezer) feljött a harmadik helyre, ami valójában nem a párt sikerességének, hanem a versenytársak kudarcának tudható be. A magukat modern, fiatalos pártoknak előszeretettel bemutató Momentum (3 százalék, 35 ezer) és LMP (1 százalék, 7 ezer) továbbra is a lista legvégén kullog.
Összeomlott az MSZP és a Jobbik kampánya
A kampány két nagy vesztese egyértelműen az MSZP és a Jobbik. A korábbi vizsgálatok még stabil dobogós helyezést mutattak ki a szebb napokat látott egykori radikális pártnak, mára azonban arányaiban felére esett az általuk kiváltott reakciók száma a közösségi médiában, hiszen a korábban mért 14 százalékos részesedésük a kampány finisére mindössze 6 százalékra esett vissza (68 ezer interakció). Bár a szocialisták a korábbiakban sem bizonyultak hatékony Facebook-használónak, de ezen a választások véghajrájában sem sikerült változtatniuk, és a Jobbikhoz hasonló eredményt tudhatnak magukénak (6 százalék, 68 ezer). Ennél is beszédesebb azonban, hogy ez az a két párt, amelyek nemhogy növelték volna követőik számát, hanem folyamatosan iratkoznak le hivatalos Facebook-oldalaikról. A vizsgált időszakban nem volt olyan nap, hogy ne hagyták volna el a néppártosodott Jobbikot a követői, így átlagban napról-napra 67 felhasználót vesztett a párt, míg a szocialistákat naponta nagyjából tízen hagyták faképnél.
Forrás:Médianéző Központ; Fotó: Propeller
Facebook
Twitter
YouTube
RSS