![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2019/07/95255555-C868-4FFB-A007-52E1F5995A31-1000x600.jpg)
Nem lehet elég korán elkezdeni a gyermekek környezeti nevelését, különösen abban az évszázadban, amikor gigantikus méretű úszó szemétszigetek lepik el az óceánokat, amikor az egyszer használatos tárgyak világában élünk. A jövő generáció kezébe olyan szemléletet, viselkedésmintát kell adnunk, amely garantálja bolygónk jövőjét. Ebben vállal fontos szerepet az FKF Nonprofit Zrt., a budapesti köztisztaság és hulladékgazdálkodás elsőszámú felelőse.
A cég korán felismerte, hogy a környezettudatos gondolkodásmód kialakítását, a társadalomért felelős szemléletmód formálását minél fiatalabb korban érdemes elkezdeni. A társaságnál évekkel ezelőtt indított Környezetvédelmi Oktatóprogram keretében óvodák, általános iskolák, valamint középfokú oktatási intézmények diákjai interaktív foglalkozásokon ismerkedhetnek meg az FKF tevékenységeivel, a szelektív hulladékgyűjtés fontosságával, az újrahasznosítás és újrahasználat nyújtotta lehetőségekkel. Portálunk egy ilyen foglalkozás után beszélgetett Orendi Évával, aki oroszlánrészt vállalt a Fővárosi Közterület-fenntartónál az edukációs program kidolgozásában. A téma örökérvényű aktualitását erősíti a műanyagmentes július kihívás, amelyhez 170 ország – köztük Magyarország is – csatlakozott.
![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2019/07/B0088063-CCA6-4645-AD06-0119986C0207.jpg)
Orendi Éva oroszlánrészt vállalt nyolc éve a Környezetvédelmi Oktatóprogramot kidolgozásában
Orendi Éva, az Edukációs Csoport vezetője tíz évvel ezelőtt a tanári pályáról érkezett a céghez, így nem csoda, hogy örömmel jelentkezett óvodai és iskolai foglalkozások levezénylésére akkor, amikor egyre szaporodott azoknak a nevelési-oktatási intézményeknek a száma, amelyek az FKF szakembereitől vártak hatékony segítséget az oktatásban, a környezeti nevelésben.
Egyre több intézmény veszi igénybe az FKF ingyenes oktatását
„Eleinte csupán felkérésre tartottam rendhagyó órákat, akkoriban egyébként a szelektív hulladékgyűjtés még gyerekcipőben járt a fővárosban. Azonban pár esztendő alatt annyira megszaporodtak a megkeresések, hogy a gyakorlatot, kezdeményezést megfordítva, nyolc éve a cég Edukációs Csoportja meghirdette a Környezetvédelmi Oktatóprogramot, amely oktatási segédanyagokat, több korosztálynak (óvodától középiskoláig) szóló óravázlatokat, szemléltetőeszközöket tartalmaz. A program keretében interaktív tanórákat, foglalkozásokat, előadásokat tartunk az edukációs munkatársaimmal, és ezek az intézmények számára ingyenesek.
![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2019/07/05FC02F0-2FC0-46F9-B04A-E9B7E89C5615.jpg)
Az FKF hosszú távú tervei között szerepel az, hogy a Nemzeti Alaptantervbe beépüljön a hulladékgazdálkodás tárgyköre
Több témára van kidolgozott óratervezetünk, amelyek figyelembe veszik az életkori sajátosságokat is. Az iskolák választanak ezek közül. A slágertémák a szelektív hulladékgyűjtés, a komposztálás, az ún. hulladékpiramis elemei, és természetesen cégünk tevékenységének, telephelyeinek bemutatása. Fontos hangsúlyozni, hogy minden óra anyagába becsempésszük a környezetvédelmet. Az FKF tisztában van azzal, hogy a felnövő generációkon van a „világ szeme”, ugyanis ők azok, akik a Földünkön zajló katasztrofális folyamatokat megállíthatják és a visszájára fordíthatják. Erre a témára az óvodások a legfogékonyabbak, hiszen nekik még nincsenek rosszul berögzült szokásaik. Számtalan történet jutott vissza a fülünkbe egy-egy ilyen szemléletformáló előadás után, miszerint a kicsik figyelmeztették otthon szüleiket, például a hulladék szelektálását illetően.”
Interaktív, izgalmas órákkal a Kék bolygóért
De hogyan lehet egy ilyen fajsúlyos témát úgy feldolgozni, hogy a gyermekek élvezzék is a tanulást, és valóban bevésődjenek a hallottak? „A tanórákon olyan életszerű feladatokat oldunk meg a diákokkal, amelyek próbára teszik döntési, problémamegoldó képességeiket, önálló, kreatív gondolkodásukat. Mindezzel arra kívánjuk felhívni a figyelmüket, hogy a minél jobb minőségű élet megteremtése tudatos odafigyelést, állandó, következetes munkát igényel, amely rövid és hosszú távon egyaránt sokszorosan megtérül. A 30-45 perces órákon interaktív tevékenység zajlik, egyéni, frontális és csoportmunka formájában.”
![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2019/07/B82279EA-36D0-4F1F-A845-15B402763198.jpg)
A program keretében az interaktív tanórák, foglalkozások, előadások az intézmények számára ingyenesek
Éva hangsúlyozta: céljuk az, hogy a fenntartható fejlődés pedagógiájának jegyében kialakítsák a diákokban azt a szemléletmódot, amely szerint felelősséget éreznek környezetük iránt, felismerik a „minden mindennel összefügg” elvét, és az életük minden területén megjelenik ez az attitűd. „Szeretném, ha az órákon a gyerekek rájönnének arra, hogy ez nemcsak szimpla játék, hogy a papírt a kékbe, műanyagot a sárgába és hasonlók, mert a tét ennél nagyobb. A foglalkozás végén kapott játék kukáról és egyéb ajándékokról örülök, ha eszünkbe jut a Föld jelenlegi sorsa, és az, hogy a változás az ő kezükben van.” Az edukációs csoportvezetőtől megtudtam, hogy az FKF hosszú távú tervei között szerepel az is, hogy a Nemzeti Alaptantervbe beépüljön a hulladékgazdálkodás tárgyköre.
Egyébként a Közterület-fenntartó nem áll meg a gyerekek oktatásánál, hiszen pedagógusoknak szerveznek továbbképzést évente, illetve számtalan alkalommal tartottak már például multiknál, kisebb cégeknél szemléletformáló, tájékoztató előadást, mert amellett, hogy nem lehet elég korán kezdeni a környezeti nevelést, azért az is igaz, hogy jó pap holtig tanul.
Fotók: PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS