Nem lehet elég korán elkezdeni a gyermekek környezeti nevelését, különösen abban az évszázadban, amikor gigantikus méretű úszó szemétszigetek lepik el az óceánokat, amikor az egyszer használatos tárgyak világában élünk. A jövő generáció kezébe olyan szemléletet, viselkedésmintát kell adnunk, amely garantálja bolygónk jövőjét. Ebben vállal fontos szerepet az FKF Nonprofit Zrt., a budapesti köztisztaság és hulladékgazdálkodás elsőszámú felelőse.
A cég korán felismerte, hogy a környezettudatos gondolkodásmód kialakítását, a társadalomért felelős szemléletmód formálását minél fiatalabb korban érdemes elkezdeni. A társaságnál évekkel ezelőtt indított Környezetvédelmi Oktatóprogram keretében óvodák, általános iskolák, valamint középfokú oktatási intézmények diákjai interaktív foglalkozásokon ismerkedhetnek meg az FKF tevékenységeivel, a szelektív hulladékgyűjtés fontosságával, az újrahasznosítás és újrahasználat nyújtotta lehetőségekkel. Portálunk egy ilyen foglalkozás után beszélgetett Orendi Évával, aki oroszlánrészt vállalt a Fővárosi Közterület-fenntartónál az edukációs program kidolgozásában. A téma örökérvényű aktualitását erősíti a műanyagmentes július kihívás, amelyhez 170 ország – köztük Magyarország is – csatlakozott.
Orendi Éva, az Edukációs Csoport vezetője tíz évvel ezelőtt a tanári pályáról érkezett a céghez, így nem csoda, hogy örömmel jelentkezett óvodai és iskolai foglalkozások levezénylésére akkor, amikor egyre szaporodott azoknak a nevelési-oktatási intézményeknek a száma, amelyek az FKF szakembereitől vártak hatékony segítséget az oktatásban, a környezeti nevelésben.
Egyre több intézmény veszi igénybe az FKF ingyenes oktatását
„Eleinte csupán felkérésre tartottam rendhagyó órákat, akkoriban egyébként a szelektív hulladékgyűjtés még gyerekcipőben járt a fővárosban. Azonban pár esztendő alatt annyira megszaporodtak a megkeresések, hogy a gyakorlatot, kezdeményezést megfordítva, nyolc éve a cég Edukációs Csoportja meghirdette a Környezetvédelmi Oktatóprogramot, amely oktatási segédanyagokat, több korosztálynak (óvodától középiskoláig) szóló óravázlatokat, szemléltetőeszközöket tartalmaz. A program keretében interaktív tanórákat, foglalkozásokat, előadásokat tartunk az edukációs munkatársaimmal, és ezek az intézmények számára ingyenesek.
Több témára van kidolgozott óratervezetünk, amelyek figyelembe veszik az életkori sajátosságokat is. Az iskolák választanak ezek közül. A slágertémák a szelektív hulladékgyűjtés, a komposztálás, az ún. hulladékpiramis elemei, és természetesen cégünk tevékenységének, telephelyeinek bemutatása. Fontos hangsúlyozni, hogy minden óra anyagába becsempésszük a környezetvédelmet. Az FKF tisztában van azzal, hogy a felnövő generációkon van a „világ szeme”, ugyanis ők azok, akik a Földünkön zajló katasztrofális folyamatokat megállíthatják és a visszájára fordíthatják. Erre a témára az óvodások a legfogékonyabbak, hiszen nekik még nincsenek rosszul berögzült szokásaik. Számtalan történet jutott vissza a fülünkbe egy-egy ilyen szemléletformáló előadás után, miszerint a kicsik figyelmeztették otthon szüleiket, például a hulladék szelektálását illetően.”
Interaktív, izgalmas órákkal a Kék bolygóért
De hogyan lehet egy ilyen fajsúlyos témát úgy feldolgozni, hogy a gyermekek élvezzék is a tanulást, és valóban bevésődjenek a hallottak? „A tanórákon olyan életszerű feladatokat oldunk meg a diákokkal, amelyek próbára teszik döntési, problémamegoldó képességeiket, önálló, kreatív gondolkodásukat. Mindezzel arra kívánjuk felhívni a figyelmüket, hogy a minél jobb minőségű élet megteremtése tudatos odafigyelést, állandó, következetes munkát igényel, amely rövid és hosszú távon egyaránt sokszorosan megtérül. A 30-45 perces órákon interaktív tevékenység zajlik, egyéni, frontális és csoportmunka formájában.”
Éva hangsúlyozta: céljuk az, hogy a fenntartható fejlődés pedagógiájának jegyében kialakítsák a diákokban azt a szemléletmódot, amely szerint felelősséget éreznek környezetük iránt, felismerik a „minden mindennel összefügg” elvét, és az életük minden területén megjelenik ez az attitűd. „Szeretném, ha az órákon a gyerekek rájönnének arra, hogy ez nemcsak szimpla játék, hogy a papírt a kékbe, műanyagot a sárgába és hasonlók, mert a tét ennél nagyobb. A foglalkozás végén kapott játék kukáról és egyéb ajándékokról örülök, ha eszünkbe jut a Föld jelenlegi sorsa, és az, hogy a változás az ő kezükben van.” Az edukációs csoportvezetőtől megtudtam, hogy az FKF hosszú távú tervei között szerepel az is, hogy a Nemzeti Alaptantervbe beépüljön a hulladékgazdálkodás tárgyköre.
Egyébként a Közterület-fenntartó nem áll meg a gyerekek oktatásánál, hiszen pedagógusoknak szerveznek továbbképzést évente, illetve számtalan alkalommal tartottak már például multiknál, kisebb cégeknél szemléletformáló, tájékoztató előadást, mert amellett, hogy nem lehet elég korán kezdeni a környezeti nevelést, azért az is igaz, hogy jó pap holtig tanul.
Fotók: PestiSrácok.hu
Dr. Tóth Béla
2019-07-07 at 07:30
Tessék már feltenni azt a kérdést; ha a magamutogatás jogszabály ellenesen közszemérem sértő, akkor a Pride felvonulás miért engedhető meg? Hiszen a magamutogató, csak magára akarja felhívni a figyelmet erősen szűk környzeteben. A felvonulás kimondott vagy kimondatlan célja a “kövess engem” psziho járvány terjesztése. Széles nézőközönség előtt.
Az igazságszolgáltatási jogalakalmazás tehetetlenségét fémjelzi ennek a demonstrációnak az engedélyezése.
Bezzeg a Mi Hazánk Mozgalom ellentüntetését be tudták tiltani!!!
Dr. Tóth Béla
2019-07-07 at 07:18
TÉVESZME!!! De fontos feladat.
A KORMÁNY-GÉPEZETET KELL A TUDOMÁNYOS INTÉZMÉNYRENDSZERNEK KITANÍTANIA!!! Ahol csak lehet, mindenütt
– a vegyipart kötelezni kell a megsemmisülő anyagok gyártására,
– nem fából készült (papír) anyagot használni müa helyett,
– megállítani az erdőirtásokat,
– az eldobható göngyölegek helyett visszaválthatóak legyenek,
– a hulladék elszállítása mellett a helyben megsemmisítés segítése,
– egyszerhasználatos eszközök helyett utántöltős, sterilizálható,
– lobberelt slágerzöldségek helyett tudományos ökolábnyom elemzés,
– túlsegélyezés helyett népességszabályozás, önelláttatás,
– a gigavállalatok helyett a helyi erőforrások kihasználása,
– a természeti élelmiszerek túlfogyaszutása helyett tenyésztettek,
– a tudományos életből a lobberelhetőség kizárása,
– nemzetközi fegyverkereskedelem betiltás,
és még sorolhatnánk a fogyasztói gazdaságpolitika következményeit, amit központi eszközökkel hatékonyabban lehetne előidézni, mint várni arra, hogy a lakosság megoldja.
Nem célravezető az a liberális felfogás, hogy “ami nem oldódik meg magától, azzal nem érdemes foglalkozni!”
Dr. Tóth Béla
2019-07-07 at 07:23
“és még sorolhatnánk a fogyasztói gazdaságpolitika következményeit, amit központi eszközökkel hatékonyabban lehetne előidézni”
gondolat helyesen
“és még sorolhatnánk a fogyasztói gazdaságpolitika következményeit, amit központi eszközökkel hatékonyabban lehetne felszámolni”
(T. Szerkesztőség, jó volna, ha lenne hibajavítási lehetőség.)
Naprózsa
2019-07-04 at 16:43
Na ez az igazi dicséretes zöldprogram.
Amúgy mi öregek tudnánk tanácsokat adni, mert a korábbi generációk többezer éve egymásnak tanították a zöld hozzáállást.
Például mi még emlékszünk, hogy a tejet üvegben vásároltuk és – bár akkor még heti 6 munkanap volt, meg nem volt mosó-szárítógépünk, porszívónk se, csak a prakker, pizzát se hozták házhoz – vagyis sokkal több munkánk volt, és kevesebb szabadidőnk, mégis vissza tudtuk vinni az üres üvegeket.
A szódát csináltuk, vagy szódástól vettük, nem műanyag palackban 1,5 literenként, faluhelyen szerves anyag véletlenül sem került kukába, csak komposztgödörbe…
Ja és nem csomagoltunk két kis tiplit hozzávaló két csavarral (!!!) külön-külön szexi dobozkákba, hogy cca 800 Ft horroráron eladhassuk a Bau… barkácsáruházban…
Nem kell feltalálni a spanyolviaszt, csak visszatérni a normalitásba, ahol magát az árut kellene megfizetni és nem a minden apró mütyürke agyoncsomagolását.
andrás
2019-08-11 at 12:22
Igaza van, jól leírta a lényeget.
Sajnos a fogyasztói társadalom mást diktál ! És sokan hagyják.
Amúgy az eletronikai és egyéb müszaki termékeknél is a javítást kellene ” elötérbe helyezni”
andrás
2019-08-11 at 12:33
+ szerintem a háztartási vegyi anyagok száma is megnött.
Sokféle anyagot használunk egy- egy termék környezetre és ránk nézve mennyire veszélyes csak késöbb derül ki.(ha egyátalán kiderül stb.)
A tudatformálás állandó feladat kell legyen!