Meghamisított társasági beszámoló, rendőrségi nyomozás, biztonsági őrökkel kidobatott vezető koreográfus, név- és produkció-lenyúlás, kölcsönös vádak – ezek jellemzik az ExperiDance működését. A jelenleg Román Sándor nélkül működtetett társulat a napokban mutatta be Egerben a Román szellemi tulajdonát képező Ezeregyév című darabot, a cég ügyvezetője szerint nagy, mások szerint mérsékelt sikerrel. Vona Tibor szerint nem befolyásolja az ExperiDance jövőjét az, hogy a társaságot működtető, több millió forintot érő cégben szerzett üzletrészét öt forintért adta el a fiának, amit ő nem tart vagyonkimentésnek. A PestiSrácok.hu-nak nyilatkozott Román Sándor is: a koreográfus szerint akkor lett hűvösebb a viszonya az ügyvezetővel, amikor elkezdte firtatni a közös cégeik gazdálkodását, és sérelmezi, hogy a hozzá köthető darabokat, egyéb szellemi termékeket Vonáék az engedélye, megkérdezése nélkül használják.
Nyomozást folytat a Budapesti Rendőr-főkapitányság V. kerületi rendőrkapitánysága egy, az ExperiDance Produkció gazdálkodását és vélhetőleg a jövőjét is érintő ügyben, amelyben először a Nemzeti Adó- és Vámhivatal indított vizsgálatot – tudta meg a PestiSrácok.hu. A hatósági eljárás alapja az lehet, hogy az ExperiDance mögött álló gazdasági társaságok májusban megtartott taggyűlése nem fogadta el a beszámolókat – ezt a hivatalos jegyzőkönyvek is igazolják –, így a beszámolója sem lehetett érvényes, a cégek mégis olyan iratokat adtak be az adóhatósághoz, amelyek arról tanúskodnak, hogy a taggyűlés rendben lezajlott, a beszámolót pedig elfogadták az érintettek. Információink szerint a rendőrség okirathamisítás, vagy annak minősített esete miatt nyomoz. Az egyelőre nem nyilvános, hogy a hatósági eljárásnak van-e konkrét gyanúsítottja, az viszont világos, hogy az eljárásban vizsgált cselekmények jól illeszkednek abba a történetbe, amelynek lényege, hogy az ExperiDance-cégcsoport ötven százalékos tulajdonosa, Vona Tibor és köre ki tudja tenni a vállalkozásból a tánctársulatot, illetve az annak küldetését megálmodó, megvalósító és az ExperiDance-et megalapító Román Sándort. A világhírű koreográfus nemrég azért került bele a hírekbe, mert kiderült, hogy minden eszközzel igyekeznek ellehetetleníteni a munkáját: saját próbatermeikbe a Vona Tibor által felbérelt biztonsági szolgálat sem őt, sem munkatársait, jogi képviselőjét nem engedik be, miközben korábbi ötleteit és már létrehozott darabjait ellopják, a megkérdezése, kárpótlása nélkül felhasználják. Román Sándort Vona Tibor köre nemrég a korábbi, az egyik gazdasági társaságban viselt vezetői posztjától is megfosztotta, ám őt erről valamiért nem értesítették.
Több milliót érő cég öt forintért eladó, na nem akárkinek…
Az ExperiDance mögött álló gazdasági társaságok feltűnő kiszervezése mögött vélhetőleg a vagyonmentés szándéka is állhat, Vona Tibor ugyanis több millió forintos üzletrészt adott el decemberben a saját fiának öt, azaz öt forintért. A fiatalabb Vona mellé aztán az az ember került ügyvezetőnek, aki egyúttal a Román Sándorral közös cég, a RaM Colosseum üzemeltetési vezetője is. Mint az a Vona Tibor által június végén megtartott sajtótájékoztatón kiderült, a fia cége működik közre az ExperiDance-hez és Román Sándorhoz kapcsolódó darabok bemutatásában, és mint megtudtuk, az ifjabb Vona cége használja az ehhez nélkülözhetetlenül szükséges infrastruktúrát is; a jelen állás szerint a további tevékenységhez mindössze Román Sándort kell valamilyen ürüggyel távol tartani. Az öt forintért megvett céghez igazolt az a nő is, aki már a korábbi, közös vállalkozásokban is az ExperiDance produkcióinak értékesítését végezte, így állhatott elő az a helyzet, hogy Vona Tiborék Román Sándor bármilyen beleegyezése nélkül mutatták be a múlt héten Egerben az Ezeregyév című előadást, amelyet Román még akkor alkotott meg, amikor semmilyen kapcsolata nem volt Vonával.
Az ExperiDance Tánctársulat vagy ExperiDance Produkció, ismertebb nevén csak ExperiDance egy hivatásos táncosokból és a művészi munkájukhoz nélkülözhetetlen háttérapparátusból álló, független táncművészeti vállalkozás. Nagyszabású és látványos munkásságuk a statisztikák szerint nagyobb közönséget vonz, mint bármely más hazai táncos formációé. Magyarország első magántánctársulata 2000-ben alakult, alapítói Román Sándor koreográfus, érdemes művész, az ExperiDance művészeti vezetője és Vona Tibor producer, az ExperiDance ügyvezető igazgatója. A magyar tánckultúra utazó nagyköveteiként is emlegetett társulat a magyar néptánchagyomány elemeiből építkezve igyekszik a magyar táncot forradalmasítani. Újszerű megfogalmazásban, közismert nemzetközi és kortárs táncokkal ötvözve, modern színpadi formában és magas művészi színvonalon törekszik népszerűsíteni a magyar tánckultúrát, külföldön és belföldön egyaránt. Az ExperiDance mára már nemzetközileg is elismert brand, sokak szerint Magyarország országimázsának pozitív formálója. Magyarország egyik legnépszerűbb táncegyüttesét 2008-ban Sanghajban a világ tíz legjobbja közé választották. (Forrás: Wikipédia)
És akkor Román Sándort kigolyózták a saját produkcióiból
Román Sándor a PestiSrácok.hu-nak elmondta, hogy tizenkilenc, rendkívül sikeres, közös munkával eltöltött év után romlott meg a viszonya Vona Tiborral, amikor a koreográfus szeretett volna magyarázatot kapni a közösen vezetett cégeik gazdálkodásának néhány furcsaságáról. A művész hozzátette: korábban nem voltak hasonló gondolatai, mert egy belső megállapodás értelmében ő kizárólag az ExperiDance produkcióinak művészeti részével foglalkozott, míg Vona annak üzleti oldalát képviselte. Román Sándor portálunknak úgy vélekedett: a törésvonal kialakulásához hozzátehetett az is, hogy ő szerette volna továbbfejleszteni a produkciót, a darabokat Európa-szerte és a tengeren túl is bemutatni. Ezek amellett, hogy még nagyobb hírnevet biztosítottak volna az ExperiDance-nek, komolyabb bevételt is jelenthettek volna a társulatnak, amely még inkább önállóan valósíthatta volna meg gazdasági terveit. A koreográfus szerint volt üzlettársa nem volt nyitott egy ilyen újabb, menedzserszemléletű hozzáállásra; ő inkább azt érezte, hogy kifejezetten magyarországi viszonylatban képzeli el a társulat jövőbeli munkáját. Román Sándor sajnálattal vette tudomásul, hogy ebbe a szemléletbe sajnos az is beletartozik, hogy a darabjait, díszleteit, ötleteit egyszerűen ellopják, a próbaterembe bejutását megakadályozzák, miközben Vonáék igyekeznek a régi, Román Sándor által már nem foglalkoztatott táncosokból csapatot verbuválni ezen darabok bemutatásához. Néhányan már kötélnek álltak, azonban az alapító táncművészek kitartanak a szigoráról is ismert Román mellett. Portálunknak a koreográfus azt mondta: már nem lát reményt a Vona Tiborral és a hozzá átállókkal közös munkára, inkább egy új csapatot építene, és azzal valósítaná meg említett terveit; kérdés azonban, hogy az ExperiDance körül kialakult jogi csűrcsavar milyen eredményt hoz majd, vagyis nem tudni, hogy új néven, vagy a bejáratott branddel folytatódna a munka. Román Sándor hozzátette, hogy Vona Tibort ügyvezetői tisztségéből azonnali hatállyal visszahívta, amit Vona nem hajlandó tudomásul venni, és továbbra is magát a cégcsoport ügyvezetőjének beállítva tevékenykedik. Román Sándor szerint az ExperiDance produkciói és az általa megalkotott koreográfiák olyan egyedi különlegességet képviselnek, hogy azokat senkinek nem lehet érdeke veszni hagyni.
Vona Tibor úgy gondolja, hogy ő nyílt kártyákkal játszik
Nem én rúgtam fel a bilit – jelentette ki portálunknak Vona Tibor, aki szerint az ExperiDance jövőjére épp Román Sándor jelentett veszélyt, amikor indokolatlanul olyan helyzetet teremtett mindössze három nap alatt a társulatban, hogy a fél évre előre leszervezett előadások sorát kellett lemondani. Az ügyvezető úgy gondolja, hogy a kettőjük közötti munkamegosztás csaknem két évtizedig remekül működött, Románnak pedig korábban is lehetősége volt arra, hogy beleláthasson a közös cégek gazdasági folyamataiba. Vona Tibor elmondta, hogy a koreográfus a társaságokban betöltött jogi pozíciója révén jelenleg is társtulajdonosi jogosultságokkal rendelkezik, igaz, a jelenlegi lemondásoknak köszönhető, év közben kialakult negyedmilliárd forint körüli veszteség miatt egyikük sem számíthat pénzügyileg értelmezhető profitra. Az ügyvezetőt megkérdeztük a fiának öt forintért eladott cégről is, amelyről az üzletember azt állította, hogy az egy immáron tizennyolc éve kizárólag a család tulajdonát képező alvó vállalkozásuk volt, az eladásnak nem volt köze az ExperiDance akkori működéséhez, és – szerinte – semmilyen formában nem befolyásolta a cégcsoportban mára kialakult negatív gazdasági helyzetet. Vona Tibor sikeresnek minősítette az Egerben a napokban megbízásra előadott Ezeregyév című produkciót, amelyen beszámolója szerint körülbelül nyolcszáz néző vett részt, a jegy kibocsátója pedig a fesztivál szervezője volt. Az ügyvezető Román Sándort változatlanul a színpadra visszatérő előadások társalkotójaként, koreográfusaként ismeri el, mert mint mondta, a plakátokon a társalkotók megjelölése mellett a darab koreográfusaként továbbra is Román Sándor feltűntetését kérik. Vona Tibor kérdésünkre elmondta, hogy a társulatnak az áprilisig előre lekötött előadások közül ötvennégy előadást kellett lemondania az idén, mivel a fellépők és a segítőként dolgozók társulatát nagy mértékben újra kell szervezni. Az ügyvezető ugyanakkor a nehézségek mellett is egy megújulással teli, új kezdetnek tartja az egri fellépésüket, és bizakodó az ExperiDance jövőjét illetően.
Cáfolta üzlettársa állításait a koreográfus
Román Sándor ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy az előadások épp azon táncosok felmondása miatt maradtak el, akik az ő koreográfiáit személyének teljes kizárásával adják elő Vona Tibor fia cégének megbízásából. Román hangsúlyozta: Vona továbbra is minden eszközzel megakadályozza, hogy a közös tulajdonú társaságok utóbbi évekre vonatkozó gazdálkodásába és szerződéseibe betekintsen, de hogy Vona Tibornak ehhez miért fűződik érdeke, azt mindenki döntse el maga – tette hozzá a koreográfus.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS