Magyarul is látható a Brexit: Háborúban mindent szabad című nagysikerű film, amelyben egy Dominic Cummings nevű stratéga vezeti a kampányt, amellyel meg akarják győzni a brit lakosságot arról, hogy az ország lépjen ki az Európai Unióból. A film önmagában is érdekes, de tanulságként levonható, hogy nagyon hasonló módszerekkel próbálta meggyőzni a magyar lakosságot az ellenzék a 2019-es önkormányzati választások során, hogy szavazzanak az ő jelöltjeikre.
Ahogy azt a Tutiblog korábban megírta, a Fidesz egész egyszerűen kezdettől fogva nem is használta a legújabb kampánytechnikákat, aminek az lett a következménye, ami. Ennek oka főleg az, hogy a Fidesz a rendszert nem bináris vagy duális helyzetre alkalmazta, hanem a korábbi centrális erőtér stratégiát vetette be. Eközben az ellenzék – főképp a Momentum – 2019 májusában bevetette azt a körülbelül 3 éves eszközt, amit az angolok a Vote Leave kampányban használtak.
A jelenség kívülről a következő: Ahogy a vote leave, vagy Trump kampányában is megfigyelhettük: a közvélemény-kutatásokban (mármint az objektívebbnek nevezettekben) végig vezet az úgynevezett „favorit” (l. Clintonné, vagy az EU maradás-párti oldal), majd az utolsó héten, akár pár nappal a választás előtt egyszer csak hirtelen átveszi a vezetést az esélytelenebb, és a favorit pofára esik
– olvasható a Tutiblog cikkében. Az írás többek között arra is kitér, hogy miközben az ellenzéki netes média és social campaign erősebb volt (és ráadásul jelentősen többet is költöttek rá), mint a Fideszé, és használta a legmodernebb technikát, amit a jelek szerint a Fidesz lebecsült. Hogy egy egyszerű példát említsünk: Karácsony Gergelynek körülbelül 128 ezer lájkolója volt a Facebookon, majd a végén ez felment 190 ezer környékére. Tarlós Istvánnak NEM volt Facebook-oldala.
A Tutiblog terjedelmes cikke ITT olvasható.
Forrás: Tutiblog; Fotó: MTI/AP/Matt Dunham
Facebook
Twitter
YouTube
RSS