Az eddigi hetven helyett ötven, ötven helyett pedig harminc kilométeres sebességhatár léphet életbe leszűkülő nagy forgalmú utak rémképével súlyosítva hamarosan egész Budapesten, amennyiben Karácsony Gergely a rendeleti kormányzása idején felvetett saját agymenését elfogadja. Erre nagy az esély, hiszen a Fővárosi Közgyűlés jegelésével a testület jelenleg tetszhalott állapotban van, így a főpolgármester egymaga, hozzáértők megkérdezése nélkül hozhat meg olyan súlyos döntéseket, amelyek napi szinten tömegesen befolyásolják az emberek életét. Karácsonyék egyéb indok híján a balesetek számának várható csökkenésével indokolják a szigort, kérdés marad ugyanakkor, hogy a változtatás miképp befolyásolja a kabalája, a klímavészhelyzet szent ügyét, mert az nem nehéz belátni, hogy több jármű nagyobb tömegben, szűkebb keresztmetszeten araszolva nagyobb környezetszennyezést okoz.
Kőkemény javaslatokat fogalmaz meg az az előterjesztés, amit várhatóan szerdán fogad el Budapest főpolgármestere: megszűnnének a hetvenes sebességhatárok a gyorsforgalmú utakon a fővárosban, a nem főutakon pedig egységesen harminc kilométeres tempó lenne a legnagyobb megengedett sebesség. A gyalogosok, kerékpárosok sokkal biztonságosabban közlekedhetnének, az autósok viszont várhatóan a fejüket fogják majd – írta az Index. A fővárosi közgyűlés április 29-én tárgyalná azt az előterjesztést, ami javaslatot tesz egy fővárosi közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv, intézkedéscsomag kidolgozására. A koronavírus-járvány miatt fennálló veszélyhelyzetre figyelemmel viszont a főpolgármester nem hívja össze a közgyűlés rendes áprilisi ülését, hanem maga dönt az előterjesztésekről, miután egyeztetett a képviselőcsoportok vezetőivel.
Az egyik előterjesztésben új közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási elképzelések szerepelnek. A tervezetben az áll, hogy a megnövekedett autóforgalom, a közlekedésből fakadó légszennyezés, a zöldfelületek csökkenése a modern nagyvárosok egyik legnagyobb problémája, amire a városok Európában és világszerte keresik a megoldásokat, ezért Budapesten kidolgoznának egy olyan közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervet, ami a mobilitási szokások befolyásával megoldást nyújtana ezekre a problémákra. Az intézkedési csomag kidolgozása, illetve a szükséges kerületi, szakmai és lakossági egyeztetések körülbelül fél évet igényelnek, így a terv 2020 őszére készülhet el teljesen. Ez alapján az érdemi intézkedésekre 2021-től nyílik lehetőség – olvasható a tervezet szövegében. A komplex közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv meghirdetett céljai:
- a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele – a halálos kimenetelű és súlyos sérülést okozó balesetek csökkentése;
- a közlekedésből fakadó légszennyezés mértékének csökkentése;
- a város élhetőségének, a közterületek életminőségének növelése;
- a fenntartható közlekedési formák, a gyaloglás, kerékpározás és közösségi közlekedés segítése.
Az előterjesztés szerint a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervben javasolják az egyedi utcakijelölések helyett a teljes városra érvényes, csökkentett sebességű zónák kijelölésének megvizsgálását. A fő-, és gyűjtőút-hálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan ötven, a mellékúthálózat esetében a harminc, a lakópihenő övezetekben óránként húsz kilométeres maximális sebesség alkalmazásával csökkenthető a közúti balesetek gyakorisága és kimenetelük súlyossága, ezért a javaslat szerint meg kell vizsgálni a lakott területeken belül, egyes útszakaszokon jelenleg megengedett hetvenes sebességhatár ötvenes szintre csökkentését. Javasolt a lakott területen belül lévő fő- és tömegközlekedési utakon a sebességet egységesen ötvenre csökkenteni, még a külön szintű csomópontokkal rendelkező szakaszokon is, mivel az emelt sebességű szakaszok fokozott területi elválasztó hatást, balesetveszélyt, zaj- és levegőszennyezést jelentenek. A fő-és tömegközlekedési utakon kívüli úthálózaton az egész fővárosra, a lakott területen belüli szakaszokon egységesen javasolt kiterjeszteni a Tempo30 nevű lakó-pihenőövezeti szabályozásokat a gyalogos-és kerékpáros forgalom támogatása érdekében – olvasható az előterjesztésben. A forgalomcsillapított területek szempontjából vizsgálandó még a javaslat szerint a közterületek forgalomtechnikai kialakításának módosítása, az egyirányú, vagy hurokirányban járható utcák kialakítása, az átmenő forgalom által menekülőútként való használat megakadályozása, szűkebb forgalmi sávok, járdaszintre emelt gyalogos átkelőhelyek, közösen használt útfelületek, vagy jelzőlámpás kapacitásszabályozás alkalmazásával.
Az értelmetlen sebességcsökkentéssel együtt a nagy forgalmú utakat is leszűkítenék
A javaslat szerint a fentiek mellett szükséges a teljes gyalogátkelőhely-állomány felmérése, közlekedésbiztonsági auditja és a szabványossá tétel érdekében egy munkaprogram kidolgozása. A geometriai, gyalogos forgalomtechnikai felülvizsgálatnak ki kell terjednie a középsziget kialakíthatóságára, annak védelmére, gyalogos biztonságára, az átkelési hossz csökkentésére és a forgalombiztonság szempontjából megfelelő elhelyezkedésre. A javaslat azt is kifejti, hogy a belvárosba tartó közúti forgalom lehetőségeinek szűkítésével – általános forgalom- és sebességcsökkentés, a parkolásszabályozás – egyidejűleg szükséges a belvárosba vezető nagy sugárutak keresztmetszetének átalakítása, a felesleges, túlméretezett közúti kapacitások csökkentése, a közösségi közlekedés előnyben részesítésével – buszsávok kialakítása –, a gyalogos közlekedés feltételeinek javításával és a megosztott mobilitási megoldások támogatásával. A gépjárműforgalomtól visszavett felületek használhatóak zöldfelületek, fasorok, kerékpáros-infrastruktúra és szélesebb gyalogosfelületek létesítésére. A kerékpáros közlekedéssel kapcsolatban a terv az, hogy ki kell alakítani a biztonságos, gyors és komfortos kerékpározást lehetővé tevő kerékpárforgalmi főhálózatot. A városrészeket összekötő, továbbá agglomerációs és regionális kapcsolatokat adó kerékpárforgalmi főhálózat jelenlegi széttagoltságát mielőbb fel kell számolni.
Forrás: Index/PS. Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS