Dr. Ternák Gábor professzor, egyetemi tanár, volt országos infektológus szakfőorvos, a trópusi betegségek szakértője egy hónapja adott nagyon népszerű interjút a PS-nek arról, hogy miként látja a járvány addigi lefolyását és szerinte mi várható a továbbiakban. Azóta eltelt egy hónap és, ahogy előre jelezte, Magyarországon nem robbant be úgy a járvány, ahogy az Olaszországban, Belgiumban, az Egyesült Királyságban vagy Franciaországban történt, és a járvány május végére láthatóan lecseng. Mindkét „jóslata” bevált. Persze nem „látnoki” képességekről van szó, hanem arról, hogy ennyit számít a több évtizedes tereptapasztalat. Ternák professzortól most azt kérdeztük többek között, hogy szerinte milyen valószínűséggel számíthatunk a vírus őszi visszatérésére, valóban megvédte-e a volt szocialista térség polgárait a kanyaró elleni védőoltás és mi újat tanulhattunk meg az elmúlt néhány hónapban a járványokról és vírusokról, a modern társadalom védekezési képességeiről?
Hol tartunk most, hogyan értékeli a jelenlegi adatok fényében a hazai helyzetet?
Talán az elmondható, hogy a nehezét megúsztuk és az élet hamar visszatérhet a normális kerékvágásba. Tekintettel arra, hogy a járványok általában előttünk járnak, a korán meghozott intézkedések hatékonyak voltak és jelentős szerepet játszottak a vírusátvitel alacsonyan tartásában.
Mit tudunk most a vírusról? Mivel tudnak most többet a szakemberek, mint januárban?
Számos virológiai, járványügyi, patológiai, illetve egyéb vizsgálat történt és sikerült sokféle összefüggésre, a vírus tulajdonságaira rájönni. Megismerhettük a vírus szerkezetét, ami igen fontos, hogy milyen az általa okozott klinikai megbetegedés, a lehetséges terjedés módja, stb. Az adatok azt mutatják, hogy a teljesen tünetmentes kórokozó-hordozók aránya kb. a tízszerese lehet a valódi betegeknek és a tünetes betegeknek is csak kb. a 20%-a, elsősorban idős, más alapbetegségben is szenvedők kerülnek kórházba. A kórházban ápolt betegek 5-7%-a kerül gépi lélegeztetésre. A szezonális influenzában egyébként, úgy tudom, kevesebb lélegeztetést igénylő szövődmény alakul ki.
Milyen korábbi járványokkal érdemes összehasonlítani a Covid-19 vírus által okozottat?
Elsősorban a légúti megbetegedést okozó járványokkal, mint a szezonális influenza. Egy erőteljesebb influenzajárványban hazánkban évente 250-300 ezer ember betegszik meg és a veszélyeztetett idős korosztályból több ezren halnak meg. Az USA-ban egy szezonális influenzában 27-75 ezer között hunynak el. A 100 évvel ezelőtti spanyolnáthában elhunytak számát 20-50 millióra becsülik. A nem olyan régen (2009-ben) észlelt, hasonló vírus által okozott (H1N1, sertés influenza) járványban az utólagos vizsgálatok szerint a világ népességének 11-21%-a betegedett meg és a halálesetek számát 150-575 ezerre becsülik.
Nyugaton tízszer több a koronavírusos – Megvéd a kanyaró elleni oltás?
Mi lehet az oka annak, hogy egyes országokban a járvány időszakában akár 60 százalékkal is emelkedett a szezonális halálozás, míg nálunk nem is észlelhető releváns növekedés?
A hazai, illetve a korábbi “szocialista” országok adatait a nyugati országokéval összevetve kiderülhet, hogy ott a megbetegedés gyakorisága kb. tízszer nagyobb, ami egy igen fontos adat, és mivel a vírusnak nincsenek politikai preferenciái, ezt tudományos szempontból kell vizsgálni. Már a korábbi SARS, és MERS (mindkettőt koronavírus okozza) járványok idején megfigyelték, hogy a vírus jellegzetességét okozó tüskékben levő fehérje hasonlít a kanyaróvírushoz és ezt oltóanyag készítésében is lehet alkalmazni. Egy 2014-es virológiai közlemény szerint az így készült oltóanyag, egerekben vizsgálva, gyakorlatilag 100%-ban hatékony volt. Egy május elején napvilágot látott tudományos közlemény is kihangsúlyozta, hogy ezek a vírusok, bizonyos fehérjekomponenseiket tekintve, hasonlóak. Végül arra lehet következtetni, hogy azokban az országokban, ahol jelentős a kanyaró elleni átoltottság (így a volt “szocialista” országokban), a járvány sokkal alacsonyabb szinten zajlott. Kimutatták azt is, hogy Olaszországban, ahol például a Bergamo-i kórházban egyetlen nap alatt 800-an haltak meg, a kanyaró elleni átoltottság mértéke sokkal alacsonyabb volt, mint például Kínában. Vélhetően más, a Covid-19 által súlyosan érintett országokban, az igen erőteljes, oltásellenes lobby eredményeképpen, hasonlóan alacsony lehetett az átoltottság mértéke.
A jobb, fejlettebb egészségügyi és társadalmi körülmények kevesebbet számítottak, mint az oltási fegyelem?
Ezek a különbségek magyarázattal szolgálhatnak más jelenségre is. Például, hogy a fiatalokat, gyermekeket miért nem sújtja olyan mértékben a járvány, mint az idősebbeket. Azért, mert a fiatal korban beadott MMR vakcina (kanyaró elleni oltás) jelentős ellenanyag képződést váltott ki, ami részben védelmet nyújthat a Coviddal szemben is. Ezen a megfigyelésen okulva lehet, hogy elegendő lenne a majdani vakcinára várás helyett, mondjuk az 50 év feletti lakosságot kanyaró ellen újraoltani, mert feltételezhető, hogy idős korra a gyermekkori védőoltások hatékonysága, az oltások által kiváltott ellenanyagok szintje csökken. Egyúttal pótolni kellene egyes országokban azokat a kanyaró elleni oltásokat is (MMR), amelyek Magyarországgal ellentétben- ahol szinte teljes az átoltottság-, jelentős számú gyermek esetében nem történtek meg. A kutatások egyik fontos tárgya lehetne az USA-ban, hogy azok a gyermekek, akik elkapták a Covid-19 fertőzést, megkapták-e a szükséges gyermekkori védőoltásokat. Erre jelenleg nincs pontos adat, de ennek a lehetőségét igen friss tudományos közlemények is felvetik. Ezt a jelenséget un. tanult immunitásnak (trained immunity) nevezik, ami igen jelentős szerepet játszhat a Covid-19 elleni védekezésben is. Másik szóba jöhető tényező lehet, talán a hygiene-s koncepció, ami azt jelenti, hogy a magas életszínvonalon élő gyermekek, akik úgy nőttek fel, hogy a tejről is az a fogalmuk, hogy az a papírdobozban “terem”, mivel tehenet nem láttak, fiatal éveikben nem találkoztak olyan antigénekkel, kórokozókkal (magyarul kosz, piszok), ami az erős immunológiai védettséghez szükséges.
A szervezet, ha fiatal korban mindenféle külső hatás éri: a környezetből a szennyezés által bekerülő különböző kórokozók (vírusok, baktériumok, stb.), akkor erre erős ellenanyag válasszal reagál. Ha valaki nagyon „steril”, kórokozómentes környezetben nő fel, a reakcióképessége sem fejlődik ki megfelelően. Ennek a koncepciónak jelentős tudományos irodalma van és sokféle, „modern” betegség (például az allergia) hátterében ez a lehetőség szerepelhet. Az idős emberek, akik rossz hygienes körülmények között nőttek fel és gyakorlatilag minden gyermekbetegséget megkaptak, ezért jelentős szerzett immunitással (védekezőképességgel) rendelkeznek. Ezért éltek túl sok mindent és magas kort érhettek meg, de ez a védekezőképesség az idő múltával és az egyéb megjelenő krónikus betegségek miatt (szívbetegség, diabetes, daganatos megbetegedések, stb.), fogékonnyá teszi őket egy vírusos felülfertőzésre. Az immunrendszer Covid elleni védekezőképességét javítani lehetne az általam már említett kanyaró vírus elleni újraoltással, mivel bizonyos hasonlóság van a két vírus között. A jelenlegi fiatal korosztálynál (gyermekek), az oltásellenes lobbi, illetve a magas életszínvonalat biztosító országokban a “steril” életkörülmények gátolták a korábban említett ellenállóképesség kialakulását, ezért van a nyugati országokban több megbetegedés és haláleset a gyermek populációban is.
Visszatér a járvány?
Visszatérhet a koronavírus ősszel? Elképzelhető, hogy akkor olyan járványt okoz, mint mondjuk Olaszországban? A második hullám is ugyanazokat a lakossági csoportokat veszélyezteti, mint az első?
Bár egy vírus sok mindenre képes és biztosat kijelenteni nem lehet, de az a jelenség, hogy a korábbi koronavírus járványok (SARS, MERS) nem tértek vissza, bizakodásra adhat okot. Magam arra tippelek, hogy nem fog.
Milyennek ítélhető meg a magyar egészségügy akció képessége a most végrehajtott “ágyfelszabadítási gyakorlat” alapján?
A magyar egészségügy sok mindent megoldott és sok mindenre képes, de ez a “stressz-teszt” jelentősen megviselte, ami szerintem bizonyos adatok kommunikációjának hiányából, valamint a “vírushordozó” (fertőzött) és az ellátásra szoruló beteg fogalmának folyamatos összemosásából adódhatott és komoly zavarokat keltett. A korán bevezetett járványügyi intézkedések viszont kellően hatékonynak bizonyultak. Wuhanban igen drasztikus intézkedések történtek a járvány megállítására, de ez egyes európai országokban és az USA-ban elmaradt.
Mi a helyzet most Afrikában?
Afrikában a WHO május 16-i adatai szerint, a fertőzöttek száma 78.280, az elhunytak száma 2.624 és 29.245-en gyógyultak meg. A korábbi interjúban hivatkozott Burundiban mindössze 25 fertőzöttet találtak, de lehet, hogy csak elfogyott a teszt. Az intézkedések miatt elhunytak száma nem ismeretes. Ahogyan akkor jeleztem is, ha a Covid-19-nek nem lenne ilyen jó sajtója ezekben az országokban a számos, súlyos járvány és a pusztító szegénység miatt, észre sem vették volna, hogy ilyen is van. Az eddigi Covid-számok is ezt mutatják. A nagyobb európai országokat súlyosabban érintette a járvány, mint az egész afrikai kontinenst, ahol nem igazán probléma a lélegeztető gépek beszerzése, mert erre nincs pénzük. Sierra Leonéban az egész országban mindössze egyetlen lélegeztető gép áll rendelkezésre.
“Sajnos a betegellátás dehumanizálása folyik”
Van-e, lehet-e valami tanulsága, következménye a hazai betegellátásra és orvosképzésre a Covid-19 járványnak?
A fertőző betegségekkel foglalkozó szakemberek, infektológusok évek óta jelzik egy ilyen, világmérető járvány lehetőségét és erre még Bill Gates is felhívta a figyelmet 2015-ben. A jövőben, elengedhetetlenül szükség lesz az oktatás szintjén a különböző vírusok, baktériumok, paraziták, által okozott megbetegedések, illetve ezek elkülönítő diagnózisához kapcsolódó ismeretek sokkal magasabb szintre történő emelésére, ide érve azokat a betegségeket is, amelyek hazánkban ritkán fordulnak elő, de a nagyszámú “fejlődő országokból” érkező egyetemi hallgatók számára fontos ezek ismerete. Hasonlóképpen kívánatosnak tartom, hogy a nagyobb egészségügyi központokban megfelelő önálló kapacitások álljanak rendelkezésre, ha valamilyen betegségből esethalmozódás fordul elő. Minden akut betegeket ellátó kórházi osztálynak legalább 20-30%-os tartalék kapacitással kell rendelkeznie (berendezésekkel és személyzettel), tehát a 100%-os ágykihasználásra való törekvés, hacsak nem valamilyen ápolási osztályról van szó, nem szolgálja a biztonságos betegellátás érdekeit. Igen fontos, előremutató dolognak tartom, hogy okulva a járvánnyal kapcsolatos tapasztalatokból, Szegeden, önálló infektológiai klinika felállítását tervezik. Szerintem az a törekvés sem szolgálja a hatékony betegellátást, ha azt valamilyen, „termelés-orientált” gyárként óhajtják működtetni. Mi lenne akkor, ha mondjuk a tűzoltóságot és katonaságot próbálnák „teljesítmény orientált” módon üzemeltetni, tehát egy tűzoltó csak akkor kapna fizetést, ha kellő számú tüzet oltott el egy hónapban. Az egészségügyet sem lehet kizárólag így finanszírozni. Az ellátandó betegek számát és milyenségét az aktuális morbiditási adatok határozzák meg. Nem lehet a tevékenység optimalizálása címén beosztani, hogy ki mikor kapjon infarktust, vakbélgyulladást, vagy kartörést, hogy megfelelő legyen az ágykihasználás. Sajnálattal észlelem, hogy a betegellátás „dehumanizálása” folyik. A betegek érdeke már nem nagyon fontos, hanem a „teljesítmények” hajszolása a cél.
Alex
2020-05-21 at 00:43
hat en itt latom, hogy mi tortenik a fejetlenul csinaljak a dolgokat mar van mas fel muillio fertozott es egyenlore 90+ ezer halott
polizza
2020-05-20 at 09:57
Gondolom egy időre most azt csinálják, mert nem lehet tudni mi lesz.
De később hasznosítani fogják. Börtönkórházként. Legalább akkor az NGO-k meg a tisztelt brüsszeliták – beleértve a soros nemzetközi bírókat is – nem marasztalhatnak el minket, hogy nem elég modern a töltelékek kórháza.
Nekik ugyanis fontosabbak ezen töltelékek körülményei, mint a tisztességes dolgozó embereké. Végül is az utóbbiaktól nincsen megbízás és jutalék kártérítésekkel kapcsolatban. Sőt, a rendesen adózók és járulékot fizetők azok, akik kiperkálják az árát. Akár a luxusbörtönök, akár az azok kevésbé luxussága miatti költségeknek az árát.
A másik dolog meg, hogy ,,…áh, nincs is semmi, csak felfújták! Máskor is halnak emberek, stb.,stb., stb……”
Akik így gondolják, megérdemelnék, hogy kipróbálhassák, hogy milyen lett volna, ha senki nem tesz semmit a terjedés ellen. Csakhogy erre nincsen lehetőség, a biztonságból ordibálnak, haszonszerzés céljából. Néha azért, hogy kevés volt a korlátozás, néha azért, hogy sok – lényeg, hogy vádoljanak, okoskodjanak(hááát ebbe sorozatosan beletörik a bicskájuk), akik melléjük állnak, azok meg ugyanolyanok.
Soha nem fogjuk megtudni, mi lett volna, ha nincsenek azok a szörnyű gazdaságot korlátozó intézkedések. Így lehet mondani bármit.
Ami meg részükről a munka nélküli pénzosztás követelését jelenti, érdekes hozzállás volt, amikor már a márciusra kifizetendő bérek bérfizetési napja előtt azt ordibálták(szó szerint értem!) a parlamentben, hogy azonnal osszon a kormány fejenként 100ezer-nyi segélyt. Holott, abból az ápr. első napjaiban megkapott fizetésből élt volna a normál ember máj.elejéig akkor is, ha nincsen semmi extra helyzet. Ja, hogy ott van a sok feketén dolgozó? Az a helyzet, hogy ők meg nem tudnák igazolni, hogy kár érte őket a helyzet miatt, hiszen nincsen papírjuk a munkaviszonyukról sem tán, meg az előző valós jövedelmükről sem.
polizza
2020-05-20 at 10:02
NOmentum2020-05-19 at 22:44 – nak lett volna hozzászólás, amit írtam
polizza 2020-05-20 at 09:57-kor. Nem tudom miért nem oda tette a rendszer.
Thg
2020-05-19 at 22:54
“…a fiatal korban beadott MMR vakcina (kanyaró elleni oltás) jelentős ellenanyag képződést váltott ki, ami részben védelmet nyújthat a Coviddal szemben is.”
Jézusom! Van aki elhiszi, hogy az MMR oltás segít az új koronavírus ellen?!
Ekkora egy marhaságot is már régen hallottam. Igaz nem vagyok virológus, de ezek szerint ennek az embernek a középiskolás tudásanyaga sincs meg arról, hogy hogyan működik a szerzett immunrendszer. Nem véletlenül okoz gondot, ha mutálódik a vírus, mivel a megváltozott a felület miatt, a meglévő antitestek nem kis valószínűséggel már nem tudnak kapcsolódni a megváltozott antigénekhez. Így pedig csak a veleszületett immunrendszer ismeri fel a patogént, hogy majd újra antitestek termelődjenek.
Ha ez egy adott víruscsoporton belül is gondot okoz, akkor teljesen különböző vírusoknál nem is lehet kérdés.
Canadian Info
2020-05-19 at 23:13
Te biztos okosabb vagy mint a professzor, mert biológiábol négyesed is volt, de még csak nem is érettségiztéál bigyóból , emelt szinten pláne nem.
NOmentum
2020-05-19 at 22:44
Egy jól megépített járványkórház békeidőben nem kerül sokba. Kiskunhalason is letakarhatják az üres intenzív ágyakat és műszereket védőburkolattal, fűtés-világítás alapszintre, aztán őrzéssel együtt belekerül évente néhány millióba. Amikor pedig szükség van rá, egy nap alatt fel lehet éleszteni az egész kapacitást.
Bogdányi Béla
2020-05-19 at 19:44
A statisztikai adatokat az operatív törzs tájékoztatásán hallottam, illetve a sajtóban olvastam. A legtöbb országban hasonlóak az adatok. A károk viszont oriásiak. Nyolc és tízezer milliárd forintra becsülték illetékesék a járvány elején. Hogy sok e vagy kevés nem tudom, de ez elég lenne 2.5 millió nyugdíjas legalább kettő éves ellátására.
csakafidesz
2020-05-19 at 19:38
Érdekes a kérdés, hogy melyik betegség ellen mennyi időnként kell újraoltani. A kutyákat veszettsége ellen évente beoltják. Szerintem az ellenzéki képviselőket akik trombitálnak az ülésteremben havonta kellene veszettség ellen beoltani.
Canadian Info
2020-05-19 at 23:05
Elég lenne egyszer is.
Káliuminjekcióval….
moliere
2020-05-19 at 23:30
A levegő olcsóbb…
bl
2020-05-19 at 19:32
A cikk nagyon jó.
Nahát
2020-05-19 at 19:14
Most persze lehet okoskodni, hogy kár volt akkora hűhót csapni a koronavírus körül, hiszen nem is okozott nagy károkat, de a Fidesz-kormány nélkül most ott tartanánk, ahol az olaszok, spanyolok, franciák, svédek, amerikaiak, akik már eltemetni sem tudják a halottaikat, mert nincs annyi hely a temetőkben.
moliere
2020-05-19 at 23:29
Nahát
Akkor a cikkben semmi sem stimmel, igaz? Akkor a prof hülyeségeket beszél, igaz? Hogy tartanánk már ott?! Egy módon. Ha mi is kiadjuk a civil orvosszervezeteknek a statisztikák vezetését, és minden felsőlégúti tünetű halálozást alapból koronának írunk be. Ilyen halálozás minden hónapban van több ezer, influenzától függetlenül, mivel a legöregebbek elég gyakran tüdőgyulladást kapnak, és nem épülnek fel belőle. Ez a vége a dalnak, ez van. Na most ha az lenne, mint Amerikában, vagy Olaszországban, hogy ezeket az eseteket tesztelés nélkül beírják a korona statisztikába, AKKOR lennénk ott, mint ezek az Isten barmai. Az jogos, hogy ez csak egy másik fajta (igazi hazaáruló és egyben dilettáns) kormány esetén történhetett volna meg. Ezek az instant 2in1 kormányok jellemzően a baloldali európai kormányok, ill. a demokrata vezetésű államok, városok Amerikában. Kevés a kivétel. A svédeket nem kell a többivel egy kalap alá venni, mert azok totál mást csináltak végig.
Nyilvánvaló tanulság, hogy ha nem baloldali, akkor egy megye kettes futball ificsapat edzőjére, vagy egy zalai hegyközség írnokára is előbb bíznám a magyar kormányt, mint a Magyar Tudományos Akadémia bármely baloldali professzor emeritusára. A baloldaliság egy elmét megtámadó betegség, igaza volt Churchillnek.
Nézzük_magát_a_dolgot
2020-05-20 at 09:08
Kedves Moliere! Biztos bennem van a hiba, hogy nem bírom követni, mit is akar mondani, tulajdonképpen melyik oldalon áll, főleg, hogy mi a baja Nahát bejegyzésével. Én csak megerősíteni tudom Nahát gondolatát. Az ellenzék gondolkodásmódja ott tart, mint korábban, hogy “minek kerítés, hiszen nincs ránktörő migráncs [sic]” Összekeverik az okot az okozattal. A valós helyzet az, hogy nincs ránktörő migrincs, mert van kerítés. Most pedig “minek a nagy védekezés és korlátozás, mikor nincs szignifikáns növekedés a halálozási statisztikában”. Pedig nagy bizonyossággal arról van szó, hogy a korlátozásoknak és védekezésnek köszönhetően nem emelkedett, mi több, csökkent a halálozások száma. Egyébként mélyen igaza van a bejegyzése utolsó mondatában.
moliere
2020-05-21 at 00:18
A kormányt nem bírálom, azért, hogy védekezett, és amúgy jól is (viszonylag, talán jobban nem is lehetett volna), mert kényszerhelyzetben volt. Még ma is van egy olyan hisztériaspirál, tömegesen, amely miatt a kormány mást nem tehetett. Azt kéne látni, és a riportból látszik is valamelyest, hogy ez a járvány korántsem akkora (nálunk például nem is volt járvány…), mint amekkora cirkusz kezdettől (bocsánat, február-március fordulójától) lett belőle Európában, aztán Amerikában. Ez inkább egy új médiajelenség, mint járvány. És ezzel összefüggésben persze kijött, hogy mekkora pancserek irányítanak egyes államokat. Kezdettől azt mondtam, hogy itt a kormánynak vannak feladatai, de a kiemelten legfontosabb, hogy ne adja ki a kezéből a statisztika vezetését. Ezt megoldották, EZÉRT NINCS MA Magyarországon eddig 2-3 ezer koronahalott. Ha ezt ugyanolyan emberek vezetik, mint amilyenek mondjuk Belgiumban, Olaszországban vagy New Yorkban, akkor mi nagyon súlyos helyzetben “lennénk”. Ugyanis halottaink vannak, minden hónapban meghal minimum 10.000 ember, zöme nagyon öreg, ez a világ rendje. Nagyrészt betegek, vannak gyógyíthatatlan betegségeik, és a végén ez gyakran tüdőgyulladásba torkollik. Nem tucatszám, hanem ezerszám. Még influenzajárvány nélkül is! Namost ha a mai bulvárellenzék kezelte volna az intézményi koronastatisztikákat, akkor a határ szinte a csillagos ég, és nálunk is ki lehetett volna hozni a belga-olasz-spanyol recept alapján, hogy pl.
– a tatabányai kórházban mondjuk csinálunk “elég sok” tesztet februárban, kiderül, hogy van egy (1!!!) pozitív sofőr, portás, vagy betegszállító, és onnantól akárki meghal idős korban, légúti panaszokkal (tehát sokan, lásd föntebb), akkor máris kinyilvánítható a tatabányai kórházról, hogy GÓC. Ugyanazon eseménysor teljesen más tálalása történt volna meg. Szerencsére mentek a katonák a kórházak élére, és a kormány szorosan maga mellé vette a statisztikák beérkeztetését, feldolgozását, pedig tettek rá kísérletet a sorosista civilek, hogy saját statisztikákat csináljanak. A hírzárlat erre volt jó. Vinnyogtak is az ellenzékiek, hogy nem tudhatnak meg kulcsfontosságú adatokat. Aha persze. Nem volt olasz stílusú idióta adatsor, hogy félre lehessen verni a harangot. Az mire lenne jó? Hát le lehetett volna záratni az országot mondjuk augusztusig, aztán kivéreztetni az államkasszát és százezreket, és máris kész a “forró ősz” Budapesten.
Kivel vagyok? Nyugodjon meg, Önnel vagyok! 🙂
Bogdányi Béla
2020-05-19 at 18:27
Ha a covid 19nek nem lenne lett volna ilyen jó sajtója, itthon sem vettük volna észre,akárcsak Afrikába.Legalábbis a betegségi és halálozási statisztikai adatok szerint. Nincs több se beteg,se elhunyt egy egyszerű influenza járványhoz képest.Nagy hűhó semmiért.
Nahát
2020-05-19 at 19:10
Ön le van maradva. Svédország már bánja, hogy nem akadályozta meg a járványt. Sem a nyájimmunitást nem sikerült elérniük, sem az embereket nem mentették meg, akiket feláldoztak egy téves elképzelés oltárán.
Canadian Info
2020-05-19 at 22:39
Ráadásul a svédek gazdasága is visszaesett, hiába játszottak nyájimmunitásra. Mert a turizmus globális ágazat, vagyis ha a határok 90%-át lezárják akkor azokban az országokban is csődbe megy a turizmus ahol nem zárják le a határokat. Sok más iparágra is igaz ez: repülés, lakásbérlés , idegenforgalom, hotelek, taxi, éttermek. Vanak olyan szolgáltatások is melyek a félelmet keltő globális propaganda miatt kerültek padlóra pedig nem korlátozták őket, pl én sem mentem fodrászhoz pedig nyitva voltak, nem ültem taxiba, és nem biztos hogy strandolni fogok júniusig, mert fosok hogy megkapom a qrva vírust.
moliere
2020-05-19 at 23:21
Bogdányi Bélának igaza van. Nem áldoztak fel a svédek semmit, kerestek néhány tízezer koronát a ki nem fizetett nyugdíjakon, de nem sokat, mert az áldozatok túlnyomó része konkrétan a halálán volt már karácsonykor. Ennyi. Ha nincs sajtója, kutya nem vette volna észre.
máriakatalin
2020-05-20 at 12:16
Nem értek egyet Önnel. Elkerültük a tömeges megbetegedést, és haláleseteket. Szerintem hatásos volt az izoláció. Éjjel-nappal mondták, a TV képernyőjének felső sarkában is megjelenítették, hogy maradjunk otthon.
A Kormány hatékonyan tudta kezelni a járványt. Amennyiben Olaszországhoz hasonló tragédia következett volna be nálunk is, bizonyára a Kormány lett volna a hibás, de mivel hála Istennek erre nem került sor, most írhatja, hogy “nagy hűhó semmiért”
DB
2020-05-20 at 20:41
Azért a 10 000-30 000 halottat már észre lehet venni és a statisztikák is mutatják minden olyan országban ahol szartak a védekezésre.
Nonvideor
2020-05-19 at 18:07
Maria Molnos (fb)!
54-től adják az oltást, rögtön a megszületéskor.
BCG és DiPerTe oltásokat.
12 éves korban megismétlik.
A bátyám 44-ben született, ráadásul Erdélyben, és amikor elkezdtek oltani,
minden gyerek megkapta, nem csak azok, akik akkor születtek.
A skarlát és a mumpsz (rózsahimlő) az, amin mégis sokan átestek. Az előző szövődménye a nővéremnél, hogy a fél fülére elvesztette a hallását.
A rózsahimlő nagyon veszélyes, ha kamasz/felnőtt férfi kapja el,
mert elveszítheti a nemzőképességét.
Kertész Cecilia
2020-05-20 at 00:14
Köszönjük a választ. Ezek szerint, ha 12 éves korban megismételték, akkor én is kaptam oltást. Most megnyugodtam. 🙂
Pécsy
2020-05-20 at 16:49
A mumpsz (parotitis) a nyálmirigy vírusfertőzés okozta gyulladása, ritka szövődménye a heregyulladás, amely sterilitáshoz vezethet. A rózsahimlő (rubeola) várandósság első trimesztereben súlyos magzati károsodást okozhat. Az MMR oltás véd ezektől a fertőző betegségektől. A skarlát bakteriális fertőzés, antibiotikummal gyógyítható, védőoltás nincs ellene.
Kell még valamit mondanom Ildikó?
Kiss Gézáné
2020-05-22 at 22:20
Kedves ,,Nonvideor”. A rózsahímlő nem egyenlő a mumpsz nevű betegséggel. A rózsahímlő -neve is utal rá- rózsa alakra emlékeztető kiütéseket produkál a bőrfelszínen.Tudom, mert én is és az öcsém is végigszenvedtük gyermekkorunkban, majd egy-két évvel később mindketten mumpszosak lettünk. A mumpsz kapcsán mondta a gyermekorvosunk öcsémnek, ,,szerencse, hogy most kaptad el, nem pedig egy-két évvel később”. Ugyanis a pubertás korban mumpsszal fertőződött fiúknál lehet a következmény sterilitás, sőt eunuchoidismus. Láz társul a betegséghez, valamint a fül alatti nyirokcsomók megnagyobbodása, feldagadása, fájdalma, de kiütés az nincs. Tisztelettel: egy gyermekápoló.
kérdezőbiztos
2020-05-19 at 17:37
Én ezt a mondatrészt jelöltem volna kiemelt betűkkel:
“…ide érve azokat a betegségeket is, amelyek hazánkban ritkán fordulnak elő, de a nagyszámú “fejlődő országokból” érkező egyetemi hallgatók számára fontos ezek ismerete.”
Halkan kérdezem: tényleg érdemes folytatni az afrikai és ázsiai egyetemisták tömeges importját?
Nem csak azért, mert így lopva, de rohamosan kiépül nálunk is a multikulti, hanem az említett fertőzési kockázatok okán is.
Nonvideor
2020-05-19 at 18:09
Az oktatását érdemes folytatni, és szorgalmazni,
hogy menjenek vissza, és otthon gyógyítsanak.
Ternák professzor is helybe viszi a tudását, tehát
ott képzi őket tovább, ahol a baj van, vagyis Afrikában.
Skolik László
2020-05-19 at 16:55
Nagyszerű! Optimistának kell lenni. “Ember küzdj és bízva bízzál”
Ehhez pedig csak a pozitív hozzáállás kell.
moliere
2020-05-19 at 23:06
Milyen kár, hogy ez persze kevés emberhez jut el. Miközben az index tömegeket uszít címoldalon a húsipar ellen, mint “világszerte jelentkező járványgócok” ellen. Lassan érik (sajnos csak nálam) az az egy hét elsötétítés…
Ugyanezek egy hónapig uszítottak Müller Cecília ellen, röhögtették ki, hogy ő “csak” egy körzeti orvos. Hát ma sikerült egy nemzetközi szaktekintélyt megszólaltatniuk, a nagyon-nagyon-nagyon lassan alig nyitás nagy hívét, történetesen egy WHO és EU és IMF és Orvosok korlátok nélkül és Firkászok Gátlások Nélkül által is elismert…. háziorvost. Összehasonlították a svédországi adatokat az áprilisiakkal (legalábbis egy címük erről tanúskodik).
Mindezt csak azért jelzem, mert ma hazánkban (is) gigászi erők feszülnek nekünk, hogy itt pedig NINCS és nem is lesz semmiféle optimizmusnak helye. Nehéz lesz ezekkel…
Hesslerezredes
2020-05-19 at 16:35
Végre egy ÉRTELMES (!!!) ember!!! Minden szava aranyat ér. Ő maga is!!!
moliere
2020-05-19 at 23:01
Nem tudok nem csatlakozni.