Őrsi Gergely és Berg Dániel nem tétlenkednek, a II. kerületben alig másfél év alatt olyan szervezeteket juttatnak kedvező áron önkormányzati tulajdonban lévő bérleményhez, amelyek leginkább érzékenyítéssel foglalkoznak. Talán nem meglepő, hogy a CEU-t védő Daniel T. Berg javaslata alapján sikerült átvinni a testületen a „civilek” beköltöztetését a kerületbe, amit az LMBTQ-propaganda mesemondója, Őrsi Gergely polgármester is lelkesen támogatott, mindezt persze a sokszínűség megvalósítása érdekében. Bel-Budán egyébként ugyanazokat a folyamatokat figyelhetjük meg, mint amelyeket Erzsébetvárosban, ahol már feketén-fehéren kirajzolódik, hogy a hagyományos, keresztény értékekhez kötődő kultúrát próbálják kiszorítani a balliberális, leginkább Soros Györgyhöz kapcsolódó szervezetek. Az előválasztási cirkusz a népnek szól majd a demokrácia című társasjátékban, miközben a háttérben már igazi terepmunka kezdődött a választók befolyásolására, és a progresszív sejtek elültetésére.
Bár úgy tűnik, hogy Őrsi Gergely, a „mindenkivel jóban akarok lenni”- elvet valló polgármester a konszolidáltabb ellenzéki vezetők közé tartozik, a háttérben azonban megfigyelhető, hogy a szocialista Őrsit a momentumos alpolgármester, Berg Dániel segíti abban, hogy „megfelelő érzékenységgel” irányítsa a kerületet. Bár az önkormányzati honlapon számos erősen megkérdőjelezhető döntésre bukkanhatunk, a PestiSrácok.hu most a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság januári-februári határozatát vette górcső alá. A Margit-negyedben ugyanis olyan bérlők jelentek meg, akik Soros támogatottjai között szerepelnek, az érzékenyítésben jártas szervezetekkel ellentétben viszont az olyan, társadalmilag fontos ügyért létrejött szervezet, mint az Együtt az Életért Egyesület kérelmét elutasították. Mindezt azzal indokolták, hogy a Margit-negyed koncepcióba egy életvédő szervezet nem fér bele. A megfogant életet védő és az örökbefogadást segítő egyesület valamiért nem passzol a „művészi elképzelésekbe” , míg a Tilos Rádió volt munkatársának művészi törekvései, illetve a a Habitat for Humanity Magyarországi Alapítvány tervei egészen véletlenül teljesen passzolnak. Az Open Society Foundation által is támogatott Habitat alapítvány néhány évvel ezelőtt került a köztudatba, amikor kiderült, hogy igen szoros kapcsolat fűzi az alapítványt az LMP-hez és Szél Bernadetthez. A képlet azóta nem változott, Sorostól ömlik a pénz, Bernadett átigazolt a Momentumhoz, de a lényeg maradt. A Margit-körúton pedig már nyugodtan tarthatnak önkormányzati bérleményben érzékenyítő workshopokat, méghozzá jutányos áron. A Habitat nem titkolt céljai között szerepel az a nyilván egészen művészi koncepció, hogy a lakhatási gondokkal küszködő menekülteken segítsenek, ebben egyébként nagy sikereket értek már el a fejlett nyugaton, és ezt a fajta rendszerszemléletet kívánják Budán is megvalósítani.
Maga a Margit-terv kísértetiesen hasonlít a Bartók Béla úton néhány éve létrejött kulturális, galériákkal tarkított urbanisztikai kísérletre. Önmagában a terv, és az évek óta üresen álló, önkormányzati helyiségek feltuningolásának, kiadásának gondolata helyes törekvés, de ez csupán az a bizonyos mézesmadzag. Jól ismerjük, hogy a balliberálisok előszeretettel ismételgetnek olyan vonzó eszmeiséggel átitatott gondolatokat, mint például a szólásszabadság, egyenlő bánásmód, bár tény, hogy ezeket a valóságban igencsak egyedi módon értelmezik. Ennek tudatában különösen izgalmas megnézni, mi is történik a II. kerületben, és mit is rejt a Margit-negyed kulturális revitalizációja. Az önkormányzat honlapján elérhető határozatok között böngészve ugyanis minderről azt írják, hogy a megújulásnak az a célja, hogy összekapcsolja a közcélú tevékenységet – műhelyek, galériák, közösségi terek, civil irodák –, a leromlott üres helyiségek funkcióval feltöltését és a kommunikációt a helyi lakók és a tágabb közönség felé is. Mindezt pedig úgy kívánják megvalósítani, hogy a bérleti díjat a szakértő által megállapított piaci bérleti díj mértékénél a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság közérdekű önkormányzati célból a Testület javaslatára alacsonyabb összegben állapíthassa meg, amely bérleti díj nem lehet kevesebb a helyiséget magában foglaló társasház által meghatározott mindenkori közös költség, valamint a külön tulajdonon belül nem mérhető közüzemi és más szolgáltatások díjának összegénél. Tehát, azon önkormányzatok egyikének, melyet „kivéreztetett a gonosz Orbán-kormány”, mégsem áll olyan rosszul a költségvetése, ha ilyen módon képesek eltekinteni a normál bérleti díj összegétől. Persze ez nem mindenkire vonatkozik. Nézzük, miről is van szó. Az Őrsi Gergely által vezetett testület lazán módosította az önkormányzat vagyonrendeletét, melyben a Margit-negyed területi lehatárolása, valamint a negyedben található helyiségek bérbeadása során irányadó rendelkezést is rögzítették oly módon, mely szerint a Margit-negyed területén található helyiségek bérbeadásánál a képviselő-testület által létrehozott bizottság tehet javaslatot a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottságnak a bérlő személyére, valamint a benyújtott bérbevételi kérelem értékelésére és a bérleti díj összegére.
A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság közérdekű önkormányzati célból – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelező feladatok ellátása – jogosult a bérleti jogviszonyra vonatkozó szabályokat a Vagyonrendeletben foglaltaktól eltérően megállapítani. A rendelet módosítása Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1. pontjában foglalt felhatalmazás alapján a Képviselő-testület jogosult dönteni.
Meseország mindenkié, avagy megújul a Margit-negyed
Fontos megemlíteni, hogy a hatályos jogszabály kimondja:
Nem lehet bérbe adni a helyiséget annak a természetes, vagy jogi személynek, akinek az önkormányzattal szemben adó- vagy bérleti díj hátraléka van. A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 11. § (10) bekezdése szerint nemzeti vagyon hasznosítására vonatkozó szerződés csak természetes személlyel vagy átlátható szervezettel köthető.
Az Őrsi Gergely polgármester által megálmodott koncepció tartalma szerint „a gazdasági ésszerűség mellett a közösség számára előnyt nyújtó társadalmi célok megvalósulásának támogathatósága is beépítésre került a szempontrendszerbe”. Persze felvetődhet kérdésként, vajon milyen társadalmi cél lehet az, amit támogatni kívánnak? Itt halkan jegyeznénk meg, hogy néhány hónapja nagy port kavart, amikor kiderült: Őrsi az LMBTQ-propaganda eseményén a Meseország mindenkié című könyvből olvasott volna fel óvodás gyermekeknek, végül az ellentüntetés hírére elállt attól.
Mint arról korábban beszámoltunk: a baloldali második kerületi önkormányzatának hathatós közreműködésével az Átrium Színházban érzékenyítő felolvasást szerveztek gyerekeknek, méghozzá abból az LMBTQ-könyvből, amelyet egy leszbikus szervezet adott ki azzal a céllal, hogy ismert meséket írjanak át – többek között – homoszexuális főszereplőkkel. A szervezők egyik Facebook-kommentjéből az is kiderült, hogy az esemény valódi lebonyolítója a baloldali vezetésű második kerület, ők biztosították a rendezvényre a biztonsági őröket is.
Mindezek után pedig csak reménykedhetünk abban, hogy nem az érzékenyítő foglalkozásoktól várnak minőségi változást a Margit körút és a környék életében Őrsiék, akik nyilván azt hangoztatják, hogy a revitalizációval a városrész visszakapja korábbi vonzerejét, ahogy írták, „megtelik élettel, valamint a kerületi kulturális fejlesztésekhez igazodó funkcióbővítés révén erősödik a közösségi használat és ezzel egyidejűleg a hosszú ideje használaton kívül álló önkormányzati helyiségek új funkciót kapnak”. Bár szinte lehetetlen elvonatkoztatni ezen sorok olvasásakor a Józsefvárosban működő Aurórától és valóban nem nehéz felidézni, hogy gyerekek érzékenyítésében vett részt hathatósan az ellenzéki testület vezetése, de próbáljunk meg hinni abban, hogy a korábbi rendeletet nem emiatt módosították. Igaz, ez mégsem egyszerű feladat, hiszen nem csupán arról van szó, hogy meghatározzák a Margit-negyed övezet területi lehatárolását, hanem azt is jelenti, hogy az önkormányzati helyiségekre benyújtott bérbevételi kérelmek elbírálásának rendjét is ők döntik el. (Éljen az esélyegyenlőség!)
Az Őrsiék által elképzelt kulturális kavalkádba egyébként a műtárgyak értékesítése, vagy éppen a képzőművészeti tevékenység mégsem passzolhat annyira, legalábbis a Margit-negyed Döntés-előkészítő és Tanácsadó Testület javaslatai alapján meghozott határozatok erre engednek következtetni. Nézzük, miként valósul meg a Big Dream a valóságban. A körút kiváló lenne irodák, cégek, orvosi rendelők számára, azonban Őrsi Gergely és Berg Dániel a nemzetközi példákat követve inkább amellett tették le voksukat, hogy kulturális és civil szereplők költözzenek be a lelakott, kevésbé használt városrészbe, amely majd „az ő jelenlétük, közösségalkotó tevékenységeik hatására fejlődésnek indul”. Mindemellett persze a városrehabilitációs programról sem feledkeztek meg, méghozzá állami, vagy önkormányzati beruházások segítségével. Itt persze a momentumos alpolgármester egyik kedvelt gondolatát is felfedezhetjük: Daniel T. Berg progresszív ötletekkel is előrukkolna, hogy a környék sokszínűségét biztosítsák, és itt vélhetően nem csupán az épületállományra gondolt. A gyakorlatban tehát mindez azt jelenti, hogy a II. kerületben tárt karokkal várják az „értékteremtő” Soros-szervezeteket a progresszív szivárványosítás jegyében. Ebben kitűnő segítség lehet majd számukra a Habitat for Humanity, akikre nyilván lehet számítani, ha a lakosság sokszínűségét kell biztosítani. Gór Csaba, a II. kerületi FIDESZ-KDNP frakcióvezetője megkeresésünkre elmondta, hogy a frakció tartózkodott a voksoláson.
A Polgármester – a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021.(I.29.) Korm. rendelet, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése, valamint Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Polgármesterének 1/2021.(II.8.) normatív utasítása alapján a képviselő-testületről a bizottságra átruházott feladat- és hatáskörében eljárva – úgy dönt, hogy a Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat a tulajdonában álló, Budapest II. kerület, belterület 13527/0/B/3 hrsz.-on nyilvántartott, természetben 1027 Budapest, Margit krt. 26. szám alatt található, 138 m2 területű, üzlethelyiség megnevezésű ingatlan bérlőtársainak, figyelembe véve a Margit-negyed Döntés-előkészítő és Tanácsadó Testület javaslatát, a HFH International Hungary Szolgáltató Nonprofit Kft-t (Cg.01-09-921436, székhely: 1065 Budapest, Hajós u. 9. 4. em. 16., képviseli: Szegfalvi Zsolt ügyvezető), valamint a Habitat for Humanity Magyarország Alapítványt (nyilvántartási szám: 13-01-0001356, székhely 1065 Budapest, Hajós u. 9. IV/16., képviseli: Füzesy Tamás) – bérbevétel célja közösségi tér, barkács-oktató műhely működtetése, tárgyaló és workshop termek, lakhatással kapcsolatos érzékenyítő és tudásátadó rendezvények – jelöli ki.
Érdekes az is, hogy a Tilos Rádió egykori munkatársa, Fekete Angelika egyéni vállalkozóként galéria, közösségi tér, kulturális találkozópont kialakítására kapott felhatalmazást, meglepő módon egyedi elbírálás alapján. A Budapest Főváros II. Ker. Önkormányzat Gazdasági és Tulajdonosi Bizottságának 42/2021.(II.9.) határozata ugyanis kimondja, hogy a polgármester utasítására a vele kötendő bérleti szerződés feltételeiről és a bérleti díj mértékéről a testület majd azt követően határozzon, hogy az Önkormányzat feladatellátási szerződést köt Fekete Angelikával. Ezt egyébként a Habitat for Humanity és a HFH International Hungary Szolgáltató Nonprofit Kft esetében is így határozták meg. Kíváncsian várjuk, hogy ezek a szerződések miként szolgálják majd a II. kerületben élők érdekeit és vajon mennyire lesz hasznos a Margit-negyed megújításakor.
Vezető kép: Citizengo
Facebook
Twitter
YouTube
RSS