Nyolc magyarországi civil szervezet – az Amnesty International Magyarország, az Eötvös Károly Intézet, a K-Monitor, a Magyar Helsinki Bizottság, a Mérték Médiaelemző Műhely, a Political Capital, a Társaság a Szabadságjogokért és a Transparency International Magyarország – a 2021. március 11-én közzétett jelentésében szakmailag alig minősíthető, az alapvető tényekben, jogi szabályozásokban is ismerethiányos véleményeket fogalmazott meg a jogállamiság magyarországi helyzetéről. Minderről az Állami Számvevőszék elnöke írt közleményt a szervezet hivatalos oldalán. Domokos László úgy fogalmaz: a jelentést az Európai Bizottságnak címezték, én pedig nekik címzem az alábbi, felvilágosító sorokat. Bár dolgozatukban a jogkörünkön messze túllépő, nyomozási jellegű igényeket is megfogalmaztak velünk szemben, természetesen csak az Állami Számvevőszékre vonatkozóan helyesbítek, itt sem terjeszkedve túl a saját határainkon.
Az Állami Számvevőszék elnöke nem kicsit igazította helyre azt a nyolc szervezetet, akik “szakmailag alig minősíthető, az alapvető tényekben, jogi szabályozásokban is ismerethiányos” véleményeket fogalmaztak meg a jogállamiság magyarországi helyzetéről. Domokos László szavai szerint mindenekelőtt azt illett volna tudniuk a nyolcaknak, hogy az Állami Számvevőszék nem közigazgatási szerv és nem hatóság, ebből következően hatósági jogkörökkel sem rendelkezik. Mint írja: az ÁSZ a közpénzügyek kormánytól és pártoktól független ellenőre, feladata a törvény által előírt dokumentumok teljességének és hitelességének a szakmai ellenőrzése. Az ÁSZ nem nyomozhat, mint a rendőrség vagy az Ügyészség, és nem állapíthat meg büntetést, mint a hatóságok, viszont ellenőrzéseinek eredményeit nyilvánosságra hozza, és azok legkritikusabb pontjairól jelzést ad a hatóságoknak. Hozzáteszi: az ÁSZ ellenőrzési megállapításainak és bármely más törvényes helyzetet érintő ténynek a figyelembe vételével eljáró hatóságok természetesen dönthetnek szankciókról, megállapíthatnak büntetéseket. Ezek méltányosságát, arányosságát vagy bármely egyéb tulajdonságát az ÁSZ-on számon kérni minimum butaság. Egyébként a hatósági döntések ellen a jogorvoslat biztosított, ezt alkotmánybírósági határozat is rögzíti, tehát félrevezető állítások helyett jogi útja van a valódi igazságkeresésnek.
Az Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek a célja egyébként sem a büntetősdi, hanem a javítás. Ezért széleskörű oktatási tevékenységgel, valamint a törvényes működés eszköztárát hiánytalanul megismertető öntesztekkel előzetesen is segíti az ellenőrzötteket, így a pártokat is
– fogalmaz Domokos László, aki szerint az eredményességre jó példa, hogy a legutóbbi, valamennyi önkormányzatot felölelő integritási értékelés a korábbiaknál érdemben kedvezőbb állapotokkal találkozott.
Ehhez persze az is kellett, hogy egyebek között az Integritási Kerekasztalban részt vevő állami szervek munkája nyomán hazánkban kiépüljenek azok az integritási- és kontrollrendszerek, amelyek hozzájárulnak a korrupciós helyzetek kialakulásának megelőzéséhez
– teszi hozzá. Kiemeli: az ÁSZ fontos feladata a közpénzfelhasználás törvényességének ellenőrzése a pártok esetében is. Ez a tevékenység az ÁSZ szervezetében a korábbi évekhez hasonlóan az elnök utáni legmagasabb tisztet betöltő szakemberhez van delegálva teljes felelősséggel.
A nyolcaknak azt is tudniuk illett volna, hogy őt törvény kötelezi, hogy ne mást, hanem az alábbiakat értékelje: “a pártok által közzétett pénzügyi kimutatások a törvényi előírásoknak megfeleltek-e; a könyvvezetés és gazdálkodás során betartották-e a vonatkozó jogszabályi és belső előírásokat; a pártok a működésükhöz szabályszerűen igénybe vehető forrásokat használtak-e fel”
– írja Domokos László.
A véleményt alkotók azzal sincsenek tisztában, hogy párttörvény írja elő az ÁSZ számára azon pártok gazdálkodásának kétévenkénti ellenőrzését, amelyek a központi költségvetésből rendszeres támogatásban részesültek. Ennek megfelelően végeztük a dolgunkat, és ellenőrzéseink alapján az elmúlt két évben a pártok gazdálkodására vonatkozóan 15 db hatósági jelzést tettünk, amelyek mind konkrét dokumentumok vagy éppen a törvény által előírt dokumentumok hiánya alapján születtek. 2020-ban az Állami Számvevőszék olyan pártoknál is indított ellenőrzést, amelyek nem jogosultak rendszeres költségvetési támogatásra. Jelenleg a magyarországi pártokat érintően mintegy 180 ellenőrzés van folyamatban. Azt a tényt, hogy az ellenőrzések eredményéről a nyilvánosság folyamatosan tájékoztatást kapott és kap, a vélemény összeállítói szintén figyelmen kívül hagyták
– fogalmaz.
a nyolcak azt sem tudják, hogy a 2018-as országgyűlési választások ideje alatt hatályban lévő kampányfinanszírozási törvény előírta, hogy minden olyan pártlistát állított párt köteles visszafizetni a költségvetési támogatást, amelyeknél az adott pártlista nem éri el a pártlistákra leadott összes érvényes szavazat legalább 1%-át. Ezen esetekben tehát egyszerűen nem volt mit ellenőriznie az ÁSZ-nak, hiszen adott volt a közpénz visszafizetési kötelezettsége. Fogalmazzunk úgy, hogy a kötelezettség megvalósulását az ÁSZ-on számon kérni ugyanolyan csacskaság, mintha az SZJA beszedését tőlünk várnák el a NAV helyett
– hangsúlyozza az Állami Számvevőszék elnöke.
A tisztelt olvasó a fentiekből bizonyára egyértelműen látja már, hogy az ÁSZ egy törvényekben erősen szabályozott tevékenységi körű, ugyanakkor kötelezően magas fokú jogi és gazdasági felkészültségű szakembereket foglakoztató szervezet
– teszi hozzá markáns véleményét Domokos László a leírtakhoz.
A nyolcak jelentéskészítői ez alkalommal, sajnos sokkal alapvetőbb szakmai követelményeknek, az ismeretekkel kapcsolatos alapelvárásoknak sem tudtak megfelelni. Nem tudjuk, hogy őket érdekelné-e, de azoknak, akik a jogállamiság megítélésének, mérésének témája iránt részletesen is érdeklődnek, tisztelettel ajánljuk a Pénzügyi Szemle 2019./3. számát, amely a különböző nemzetközi módszerek tudományos megbízhatóságának értékelését helyezte a fókuszába. Igaz, ez már egy még magasabb mérce
– emeli ki.
Az ÁSZ a munkáját mindenben a hatályos törvények előírásai szerint végzi. Az Állami Számvevőszék az Országgyűlés legfőbb független pénzügyi és gazdasági ellenőrző szerve, amely kizárólag a törvényeknek és az országgyűlési határozatoknak alárendelve látja el feladatait
– fogalmaz Domokos László, majd közli, hogy az ÁSZ ellenőrzéseit előre meghatározott nyilvános ellenőrzési terv, szigorú nemzetközi standardokat irányadónak tekintő módszertan és kidolgozott ellenőrzési program alapján, utólagosan végzi.
Forrás: ÁSZ/PS; Fotó: Állami Számvevőszék
Facebook
Twitter
YouTube
RSS