Szerdán ülnek össze a tagállamok nagykövetei, hogy véglegesítsék a hatodik szankciós csomagot, de az olajembargóval kapcsolatban még tisztázásra várnak kérdések. Ezek közül a legfontosabb, hogy hogyan biztosítsák be azt, hogy az embargó alól ideiglenesen mentesülő tagállamok, mint például Magyarország olajvállalatai ne kerüljenek előnyösebb helyzetbe – írja az EU Monitor.
A lap szerint ennek előreláthatóan úgy szereznek majd érvényt, hogy a derogáció idejére a Mol nem exportálhat majd a határain túlra az olcsóbb orosz kőolajból előállított dízelt és finomított terméket; ezt főként Lengyelország követelte, egyes aggodalmak szerint ugyanakkor a Mol régióban betöltött szerepe miatt ez dízelhiányt idézhet elő a térségben. Csehország például konkrétan jelezte, hogy nem tudja saját erőből megoldani a dízelellátását, így az alku értelmében behozhat majd valamilyen mértékben üzemanyagot – hívták fel rá a figyelmet.
Ursula von der Leyen elmondta, hogy az orosz kőolaj magyarországi helyettesítéséhez növelni kell a Horvátországból érkező Adria-kőolajvezeték kapacitását. Szijjártó Péter tegnap, az olajembargó bejelentése után nem sokkal közölte, hogy megállapodott a horvát energiaügyi miniszterrel. A horvátok készen állnak arra, hogy kibővítsék az Adria-vezeték kapacitását, és készen állnak arra, hogy megfelelő mennyiségű szállítási kapacitásokat biztosítsanak Magyarország számára hosszú távon is. Korábban 45–60 napra becsülte az ehhez szükséges időt Orbán Viktor, hozzátéve, hogy ez beruházásokat szükségeltet, amire Szijjártó Péter korábban 200 millió eurós összeget becsült. Von der Leyen beszélt a kőolajfinomítók átalakításáról is, de konkrét összegeket nem említett, hogy Magyarország milyen forrásból és mekkora összeget kap majd ehhez a munkához.
Az EU Monitor úgy tudja, a bizottság a Mollal fizettetné meg a beruházások nagy részét, a cég kiugróan magas tavalyi nyereségére hivatkozva, példálózva azzal, hogy a Triesztet Karlsruhéval összekötő TAL-olajvezeték magántulajdonosai is saját erőből finanszírozták az infrastrukturális fejlesztéseket. A lap emlékeztet arra, hogy a Bizottság néhány napja a REPowerEU-ból javasolta finanszírozni az orosz energiafüggőség csökkentéséhez szükséges zöld és infrastrukturális beruházásokat, összesen 20 milliárd euróból. A becslések szerint ebből 346 millió euró juthat Magyarországnak, ami körülbelül a fele annak a költségnek, ami az olajipari infrastrukturális beruházásokhoz szükséges.
A Mol százhalombattai finomítója jelenleg 64, a pozsonyi pedig 95 százalékban orosz olajat használ. A Mol álláspontja szerint 2–4 évre és 500–700 millió dollár beruházásra van szükség ahhoz, hogy tudják biztosítani azt a termelési szintet, ami a régió ellátásához szükséges.
Forrás: EU Monitor; Fotó: MTI/EPA
Facebook
Twitter
YouTube
RSS