A magyar médiát a posztkommunisták, valamint az Aczél-i elveken kinevelt liberális álellenzék egy az egyben lenyúlta, miközben azt hirdették magukról, hogy ők a legpártatlanabbak, leginkább objektívek – fogalmazott Huth Gergely, portálunk főszerkesztője a Nézőpont Intézet által szervezett “Online újságírás a mai Magyarországon” című pódiumbeszélgetésen, Tusnádfürdőn. Mint hozzátette, a posztkommunista baloldal úgy építkezett, hogy nemcsak a szerkesztőségeket szerezték meg, de a legnagyobb reklámcégeket, auditcégeket, behálózták az összes nagyvállalatot és elhalásztak minden állami forrást, mára azonban a polgári oldal a megerősödött konzervatív sajtó és a közösségi média segítségével már el tudja juttatni az üzeneteit. Beszélgetőpartnere, Szöllősi György a Nemzeti Sport főszerkesztője többek közt arról beszélt, a sajtó, amelybe a sportújságírás is beletartozik, óhatatlanul politizál, de ennek történelmi okai vannak, különösen, amiért a baloldal olyan látványosan tett az elmúlt harminc évben a sport ellen.
Az üzleti világ logikájával teljesen ellentétes folyamatok zajlanak a médiapiacon – hangsúlyozta az “Online újságírás a mai Magyarországon” című pódiumbeszélgetésen Huth Gergely, portálunk főszerkesztője, aki példaként említette, hogy ugyanannyi néző eléréséért a reklámpiac sokkal kevesebbet hajlandó fizetni, ha az az online térben történik, mintha a televízión vagy klasszikus nyomatott felületen keresztül. A több jobboldali nyomtatott lap megszűnése kapcsán kifejtette, nem látni hová vezetnek ezek a sajnálatos folyamatok, ugyanakkor a printlapok munkatársainak jó részét meg tudták tartani a szerkesztőségek. Az érdekérvényesítés tekintetében a MÚOSZ-t nem tekintette megfelelő kiindulópontnak, hiszen, mint fogalmazott, az újságírószövetség szovjet örökség, annak vezetősége a kommunizmus ideje alatt közvetlenül a KGB-hez volt becsatornázva. Mint Huth Gergely megjegyezte,
a szervezet minden szervezeti és erkölcsi megújulás nélkül vészelte át az elmúlt harminc évet, miközben folyamatosan „osztják az észt”.
A közösségi média segített elérni az olvasókat a balliberális hegemónia ellenére is
Huth Gergely arról is beszélt, a rendszerváltás három évtizedéből úgy telt el kettő, hogy ha a polgári oldal valamilyen üzenetet szeretett volna eljuttatni az emberekhez, akkor kellett egy botrány, amin a liberális oldal felháborodik és azonnal tiltakozásokkal és cikkek százaival reagál. Így tudhatta meg az ország, mit is akar a jobboldal.
Ugyanakkor felidézte, utoljára az internetadó-tüntetésnek volt nagy tömegeket megmozgató ereje, mára a hazugságkampányra felépített hasonló megmozdulásokat már csírájában hatástalanítani lehet az igazságot megíró cikkekkel, vagy a népszerű influenszerek videói segítségével.
Egy influenszer szavait el kell osztani kettővel
A házigazda, azaz Boros Bánk Levente, a Nézőpont Intézet elemzési igazgatója, a Médianéző Központ vezetőjének kérdésére válaszolva a PestiSrácok.hu főszerkesztője kiemelte, az online sajtóban egyre több civil jelenik meg, ez azonban nem feltétlenül jelenti, hogy mindez a hitelesség, vagy az igényesség rovására menne, ráadásul, mint kiemelte, a jobboldal a közösségi média széles spektrumú alkalmazása nélkül nem tudta volna olyan sikerrel elérni az olvasóközönséget.
Huth Gergely ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a tulajdonosoknak, reklámcégeknek arra azért oda kell figyelniük, hogy
az újságírás egy szakma, amelyben az olvasók bizalmának megszerzése és fenntartása az egyik legfontosabb érték és munka, s ehhez elengedhetetlen a hitelesség és az igazságra való törekvés, míg egy influenszer szavait sok esetben el kell osztani kettővel.
Mindent maguknak akartak a posztkommunisták
Újabb kérdésre válaszolva Huth Gergely arra is kitért,
a magyar médiát a posztkommunisták, valamint az Aczél-i elveken kinevelt liberális álellenzék egy az egyben lenyúlta, miközben azt hirdették magukról, hogy ők a legpártatlanabbak, leginkább objektívek.
Hozzátette, a posztkommunista baloldal úgy építkezett, hogy nemcsak a szerkesztőségeket szerezték meg, de a legnagyobb reklámcégeket, auditcégeket, behálózták az összes nagyvállalatot és elhalásztak minden állami forrást. A főszerkesztő szerint azzal, hogy a Nézőpont Intézet létrehozta a Médianézőt, amely kimondottan médiaszakmai kérdésekkel foglalkozik, nagyon fontos lépést tett abba az irányba, hogy a jobboldali média többé már nem „béna kacsa”, de szükség volt a nemzeti nagyvállalatok hirdetéseinek megjelenésére, illetve arra, hogy a nemzeti tőke megjelenjen a reklámpiacon. Ez szerencsésen meg is történt az elmúlt években.
A MÚOSZ saját magát sem veszi komolyan
Szöllősi György a Nemzeti Sport főszerkesztője a pódiumbeszélgetésen elmondta, sokan gondolják úgy, hogy a Nemzeti Sport, amely még megőrizhette nyomtatott formátumát, monopolhelyzetben van, de ez az online világ szemszögéből vizsgálva ez már nem értelmezhető. Mint kifejtette, a verseny az online térben folyik, minden nagyobb portálnak komoly sportrovata van, de megjelentek a csak a különféle sportágakra fókuszáló szakmai portálok is. A megszűnő lapokról szólva arról beszélt, természetesen politikai hovatartozástól, profiltól függetlenül szomorú, ha újságírók vesztik el a munkájukat, és ezért lenne fontos egy megfelelő újságírói kamara felállítása. Mint ugyanakkor megjegyezte,
a MÚOSZ egyre megmosolyogtatóbb módon próbál úgy fellépni, mintha a szakmát képviselné, de ezt ők maguk sem veszik komolyan.
A MÚOSZ egy zsugorodó, a múltból ittragadt kommunista szervezet – fogalmazott, megjegyezve, hogy nem az ő hibájuk, hogy nincs helyettük egy jobb szervezet.
Politizálás megírni, ha a kormány fejleszti a sportot és rangos sporteseményeket hoz az országba?
Szöllősi György Boros Bánk Levente felvetésére arról is beszélt, a bulvár, a valóságshow-k megjelenésével megjelent az alpáriság, a silány minőségű tartalmak a szélesebb nyilvánossághoz is elértek. Ugyanakkor kiemelte, nem igaz az, hogy az emberek vágynának a trágárságra, egyszerűen elmennek a kisebb ellenállás irányába. Véleménye szerint
a média jelenleg identitásválságban, vagy legalábbis kiforróban van, mivel a korábbi médiamodellek szertefoszlottak.
A főszerkesztő szerint a sajtó, amelybe a sportújságírás is beletartozik, óhatatlanul politizál, de ennek történelmi okai vannak, különösen, amiért a baloldal olyan látványosan tett az elmúlt harminc évben a sport ellen. Mint kifejtette, a rendszerváltást követően szabadrablás folyt a sportban, csak Budapest területén 200 futballpályát számoltak fel a terület megszerzéséért, és ezek nagyrésze már nem visszaszerezhető. Ezért is alakult ki a sportújságírókban az a tapasztalatokon alapuló meggyőződés, hogyha a jobboldal kormányoz, akkor van iskolai testnevelés, nagyszabású sportfejlesztések, nagyszabású sportrendezvények, komoly sikerek, míg a baloldalt teljesen hidegen hagyja a sport, nem tud mit kezdeni vele. Ezt a kettősséget természetesen a sportolók is érzékelik, ezért tőlük sem elvárható, hogy erre egy nyilatkozatban ne térjenek ki.
Vezetőkép: facebook.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS