A brüsszeli szankciós politika újabb csapást mérhet a magyar gazdaságra. A benzinárstopnak köszönhetően Magyarországon immáron egy éve 480 forintban maximalizálták az üzemanyagárat, azonban “hála” az Európai Unió szankciós politikájának, ez már nem maradhat így sokáig, hiszen az üzemanyagáramlás megbénításával újabb akadály gördült az elé, hogy a Mol saját, pozsonyi finomítójából haza tudja hozni a készleteit.
Holoda Attila, korábbi, energetikáért felelős helyettes államtitkár pénteki interjújában fejtette ki, hogy véleménye szerint nem sokáig lesz már fenntartható a benzinárstop, úgy gondolja ugyanis, hogy az intézkedés hozzájárul az ellátási gondokhoz és fenntarthatatlan egyéb alapvető körülmények miatt. A szakértő szerint óriási ellátási gondok keletkeztek, és ez egyre jobban érződik. Az ellátási hiány okaként Holoda Attila is a már többször hangoztatott importhiányt nevezte meg.
A Molon kívül jelenleg nincsenek olyan nagykereskedők, akik külföldről hoznak be üzemanyagot, hiszen a hatósági ár miatt jobban megéri nekik a környező országokban értékesíteni, míg itthon a 480 forintos árral veszteséget termelnének
– idézte az mfor.hu-nak adott interjút a Mandiner.
A helyzet súlyosbodását ráadásul nagyban fokozza az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmának európai megtiltása. Ez a fajta új, december 5-én életbe lépő olajembargó továbbra is „békén hagyja” ugyan hazánkat és a magyar multinak számító Mol Groupot a vezetéken érkező orosz nyersolaj tekintetében, de megbénítja a feldolgozott üzemanyagáramlást a Mol pozsonyi finomítójából. Márpedig a Mol két EU-s finomítója, a százhalombattai és a pozsonyi között munkamegosztás zajlik; a magyarországi inkább dízelt, a felvidéki inkább benzint állít elő. Erre utalva jegyzi meg a volt energetikai helyettes államtitkár, hogy „a Mol két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például a Mol a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem elégítheti ki majd az itteni fogyasztók igényeit”.
Nem beszélve arról, hogy már a december 5-én életbe lépő újabb brüsszeli szankciók meghozatala előtt szóba került, hogy csak bizonyos feltételekkel lesz tartható a benzinársapka január elsejétől, valamint arról, hogy mind a Független Benzinkutak Szövetsége, mind a Mol tett már javaslatot a benzinárstop jövő év eleji kivezetésre. Úgy tűnik tehát, hogy a kérdés már nem az, hogy fenntartható-e a benzinárstop, hanem sokkal inkább az, hogy meddig tankolhatunk még kedvezményesen.
Forrás: Mandiner/mfor.hu; Fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS