A brüsszeli szankciós politika újabb csapást mérhet a magyar gazdaságra. A benzinárstopnak köszönhetően Magyarországon immáron egy éve 480 forintban maximalizálták az üzemanyagárat, azonban “hála” az Európai Unió szankciós politikájának, ez már nem maradhat így sokáig, hiszen az üzemanyagáramlás megbénításával újabb akadály gördült az elé, hogy a Mol saját, pozsonyi finomítójából haza tudja hozni a készleteit.
Holoda Attila, korábbi, energetikáért felelős helyettes államtitkár pénteki interjújában fejtette ki, hogy véleménye szerint nem sokáig lesz már fenntartható a benzinárstop, úgy gondolja ugyanis, hogy az intézkedés hozzájárul az ellátási gondokhoz és fenntarthatatlan egyéb alapvető körülmények miatt. A szakértő szerint óriási ellátási gondok keletkeztek, és ez egyre jobban érződik. Az ellátási hiány okaként Holoda Attila is a már többször hangoztatott importhiányt nevezte meg.
A Molon kívül jelenleg nincsenek olyan nagykereskedők, akik külföldről hoznak be üzemanyagot, hiszen a hatósági ár miatt jobban megéri nekik a környező országokban értékesíteni, míg itthon a 480 forintos árral veszteséget termelnének
– idézte az mfor.hu-nak adott interjút a Mandiner.
A helyzet súlyosbodását ráadásul nagyban fokozza az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmának európai megtiltása. Ez a fajta új, december 5-én életbe lépő olajembargó továbbra is „békén hagyja” ugyan hazánkat és a magyar multinak számító Mol Groupot a vezetéken érkező orosz nyersolaj tekintetében, de megbénítja a feldolgozott üzemanyagáramlást a Mol pozsonyi finomítójából. Márpedig a Mol két EU-s finomítója, a százhalombattai és a pozsonyi között munkamegosztás zajlik; a magyarországi inkább dízelt, a felvidéki inkább benzint állít elő. Erre utalva jegyzi meg a volt energetikai helyettes államtitkár, hogy „a Mol két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például a Mol a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem elégítheti ki majd az itteni fogyasztók igényeit”.
Nem beszélve arról, hogy már a december 5-én életbe lépő újabb brüsszeli szankciók meghozatala előtt szóba került, hogy csak bizonyos feltételekkel lesz tartható a benzinársapka január elsejétől, valamint arról, hogy mind a Független Benzinkutak Szövetsége, mind a Mol tett már javaslatot a benzinárstop jövő év eleji kivezetésre. Úgy tűnik tehát, hogy a kérdés már nem az, hogy fenntartható-e a benzinárstop, hanem sokkal inkább az, hogy meddig tankolhatunk még kedvezményesen.
Forrás: Mandiner/mfor.hu; Fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok.hu
Hedvig
2022-12-03 at 19:19
Amit nem vétózunk meg az sajnos mindig is érinteni fog bennünket. Sőt, mélyebben fog érinteni bennünket, mint a nyugati országokat. Alacsonyabbak a béreink, tehát jobban megvisel bennünket minden áremelkedés. Sajnos mindent nem tudunk megvétózni, illetve azonnal félreállítanának bennünket ha megpróbálnánk. Visszaélnek a helyzetükkel, és az anyagi lehetőségeikkel. Lacusnak van igaza, tényleg más megoldást kell találnunk a benzinár kompenzálására. Azonban, félő hogy az állam tartaléka elfogy, s nem lesz lehetőség a kompenzációkra. Tartok tőle, hogy tényleg kiéheztetnek bennünket. Addig örüljünk, amíg a rezsink nem éri el a tényleges világpiaci árakat. Ha egy kicsit kevesebbet autózunk, abba nem halunk bele, a baj csak az hogy az áruszállítás költségének meglnövekedése miatt, meglódul az infláció, ami a lakosságot már most is megviseli. Be kell hogy ismerjük, nagyon megemelkedtek az élelmiszerárak. Ez nem presztízskérdés, nem kormánybírálat, ez tény. A kormány valóban megpróbál mindent, hogy ezt csitítsa, de nem bír sokáig úszni az árral szemben. Jó lenne, ha történne valami csoda, mondjuk felébredne a nyugati lakosság végre, mert könnyen baj lehet.
Kása mása
2022-12-03 at 17:14
A korlátozás sok esetben előbb vagy utóbb hiányhoz vezet.
De egész Európában ? Ki gondolta volna, hogy éhséglázadások
vethetnek véget az Eu diktatúrájának ?
Orientál
2022-12-03 at 17:11
Előző íráshoz , lehet hogy nem bírta elviselni hogy nem kap havonta szociológiai rákfenéjéért állami zsetont.
Orientál
2022-12-03 at 17:09
Brüsszeli áruló és balliberális zöld elvtársairól derül ki hogy korruptak és az eu-s milliókat is lopkodják ,mint momentumos Cseh Katalin a bandájával együtt 4,6 milliárd forint eu-s támogatást zsebelt be.
EU: itt a vége fuss el véle
2022-12-03 at 16:36
Szóval akkor most mi maradt az EU-ból ami jó nekünk? A kohéziós forrásokat már elcsalták, a belső piachoz való hozzáférés edddig is a külső piacok kárára ment, az emberek szabad mozgását már 7 éve korlátozzák (kovid alatt egyenesen tiltották), és akkor most már az áruk szabad mozgása is megszűnik még a belső piacon is. Engedtessék meg, hogy gratuláljak az eurokratáknak: nemsokára sikerül mindent teljesen szétverni.
Lacus
2022-12-03 at 16:27
Oké keresik a fogást a mocskok, de van megoldás! A kormány az ársapka helyett támogassa közvetlenül a gépjárművel közlekedő magyar állampolgárokat (a kivitelezését találják ki) pl. járművenként az átlagosan havi x kilométerre elegendő x liter üzemanyag ársapka és a piaci ár különbségével. Abba nem szólhatnak bele a brüsszeli idióták, hogy pl.a munkába járásért a munkavállaló 15ft/km nevetséges összegénél többet kapjon.