Amerika már a TikTokra is teljesen rátenné a kezét? Mire számíthatunk, ha az USA meg akarná szerezni magának ezt a platformot is?
Több mint öt órán át vallatták csütörtökön az amerikai kongresszusban a TikTok vezérigazgatóját, Shou Zi Chew-t. A döntéshozók többek közt arra kívántak választ kapni, milyen kapcsolatban áll az appot tulajdonló ByteDance anyavállalat a Kínai Kommunista Párttal, valamint hogy az adatvédelem és a gyermekek mentális egészsége érdekében milyen lépéseket terveznek.
A kínai alkalmazás globális verziójának vezetője nem oszlatta el a törvényhozók aggodalmait a TikTok kínai székhelyű anyavállalatával, a ByteDance-szel kapcsolatban, sőt egyre inkább úgy tűnik, új lendületet adhatott a platform betiltására vonatkozó követeléseknek. Utah államban például már csütörtökön arról döntöttek, hogy korlátozzák a tizenévesek hozzáférését az alkalmazáshoz.
A szingapúri gyökerekkel rendelkező vezérigazgató tagadta, hogy a platform adatokat osztana meg vagy kapcsolatban állna a Kínai Kommunista Párttal, és leszögezte: mindent megtesznek a 150 millió amerikai felhasználó biztonsága érdekében. Ennek keretében a TikTok több mint 1,5 milliárd dollárt fordított adatbiztonságra.
Chew leszögezte: az amerikai adatokat amerikai földön, egy amerikai vállalat segítségével és amerikai személyzet felügyelete mellett tárolják. A gyermekek mentális egészségére káros befolyással bíró tartalmakról Chew azt mondta: összetett kérdésről van szó, amely nem kizárólag a TikTokot, például az amerikai tulajdonú Facebookot is érinti.
A témában megjelent cikkek szerint a platform sorsa tovább fokozta a feszültséget Washington és Peking között. A kínai külügyminisztérium visszautasította a vádakat, amelyek szerint a pekingi kormány személyes adatok kiadására kényszeríti a magánvállalatokat. Egy külügyi szóvivő nyomatékosította: sem cégeket, sem egyéneket nem kényszerítettek arra, hogy adatot vagy hírszerzési információt adjanak át más országokról, és ez a jövőben sem fog változni. Emellett közölte, hogy Washington semmiféle bizonyítékot nem szolgáltatott arra nézve, hogy a TikTok veszélyezteti az amerikai nemzetbiztonságot, és jogtalan nyomást gyakorolt a vállalatra.
Kémkednek utánunk és ellopják az adatainkat, na és akkor mi van?
Zuckerbergék is jártak már hasonló cipőben. A Cambridge Analytica-botrány 2018-ban pattant ki, amikor kiderült, hogy a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány idején a Facebook több millió felhasználó személyes adatait juttatta el a brit székhelyű adatelemző-politikai tanácsadó cégnek. Akkor Mark Zuckerberg közösségimédia-oldalának ötmilliárd dolláros bírságot kellett fizetnie az Egyesült Államokban, de nem úszták meg büntetés nélkül az ügyet Angliában sem.
A felhasználók kártérítést követelnek a Facebook anyavállalatától személyiségi jogaik megsértése miatt, és az ügy lezárásaként ajánlotta fel a Meta, hogy 725 millió dollárt fizet a sértetteknek. A felperesek ügyvédei szerint ez a megállapodás két szempontból is történelmi jelentőségű lenne: egyrészt Zuckerberg cége még soha nem fizetett ennyi pénzt egy csoportos per lezárására, másrészt soha ekkora értékű egyezségre nem került sor adatbiztonsággal kapcsolatos csoportos indítvány kapcsán.
Kiben bízhatunk?
A virtuális valóságban szinte mindent tudnak rólunk. Nem lehet elbújni semmi elől. Érdekes, hogy múltkor egy nehéz időszakon, nagyobb veszekedésen mentünk keresztül a férjemmel, és kis sírás után felmentem a TikTokra. Nem hiszitek el, hogy milyen videókat dobott fel nekem a foryou. Érzésekről, elengedésről, a jövőről szóló videókat, sőt még jövőt jósló videókat is feldobott a videófolyam. Azért ez kicsit félelmetes.
De az a helyzet, hogy ha ennyire a virtuális valóságban akarunk – akarnak – élni sokat, akkor ehhez bizony hozzá kell szokni. Nem normális persze, amit a tech cégek az adatainkkal és az életünkkel művelnek, de mi csak egyet tudunk tenni ellene, hogy megpróbálunk nem ott “élni”. Máshogy nem fog menni, vagy el kell fogadnunk hogy már nem mi, hanem az algoritmus fogja eldönteni, hogy milyenek legyünk, mit akarjunk vásárolni, milyen színeket, zenéket szeressünk és hogy kik akarunk lenni.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS