Amerikában és Európában is jócskán megnőtt a járvány óta a céges nyerészkedés – írja a Magyar Nemzet. A lap szerint az IMF-től egy francia beruházási bankig, a Deloitte-től a legkülönbözőbb kutatóintézetekig, számos szereplő bizonyította, hogy az inflációt a nagyvállalati kapzsiság is emelte. Van olyan pénzügyi szakember, aki egyenesen zavargásoktól és a kapitalizmus végétől tart, ha minden így folytatódik.
A Nemzetközi Valutaalap közgazdászai kimutatták, hogy a 2022 első negyedéve és 2023 első negyedéve közötti áremelkedések mögött a nyereségek súlya közel 50 százalékos mértékű volt. Az infláció számos országban, brutális mértékben jelent meg, és sok helyen sikerült kimutatni emögött a puszta nyerészkedési motivációkat is.
– írja a Magyar Nemzet.
Az Economic Policy Instituteszerint a pandémia utáni fellendülés történelmi összevetésben is magas haszonkulcsai ellentmondásban állnak azzal a felvetéssel, miszerint az inflációt egyszerűen a sokat emlegetett gazdasági túlfűtöttség okozta.
Szintén érdekes tény a tengerentúlról, hogy 2021-ben a Fortune 500 listáján található 28 élelmiszert, illetve egyéb fogyasztási cikket előállító nagyvállalat csaknem felénél emelkedett az átlagos haszonkulcs a pandémia előtti szinthez képest.
A lassú növekedés miatt a fogyasztók kevésbé voltak toleránsak a céges áremelésekkel szemben. Az elmúlt években tapasztalt hektikus helyzetben azonban a vásárlók nem tudták pontosan megítélni a növekvő árak okát, ami gyorsabb emeléseket és értelemszerűen nagyobb profitokat eredményezett.
A Deloitte 2022. májusi elemzése szerint a fogyasztói hangulatban is megmutatkozott, hogy a vásárlók azt kezdték érezni: a cégek kihasználják őket.
A kutatás idején globálisan – a felmérésre a világ 23 államában került sor – a megkérdezettek 75 százaléka aggódott a mindennapi vásárlások során tapasztalható áremelkedések miatt.
Emellett a fogyasztók több mint fele, 54 százaléka érezte úgy, hogy a vállalatok a saját működési költségeik emelkedésénél nagyobb mértékben növelték az áraikat.
A teljes írás ITT olvasható; Fotó: MTI/Lakatos Péter
Solaris
2023-09-12 at 19:11
Na,
milyen a szopi?
Sanyáta
2023-09-12 at 14:21
Hű,de meglepődtünk…
Orientál
2023-09-12 at 13:51
Sokkal nagyobb mértékű pénzbüntetést kellene a kiskereskedelmi multikra kiszabni és szerintem a tisztálkodási és háztartási árukra is alkalmazni kellene a bírságolást.
ViAM
2023-09-12 at 13:43
“Jól” ki lett ez találva.
Le a kapzsisággal! Kezdjük a bankárokkal
2023-09-12 at 13:09
Magasabb fokozatba kapcsolt a banki propaganda. Csak nehogy valaki észrevegye, hogy mennyi pénzt ontottak a gazdaságba, és hogy ez maga az infláció, illetve az infláció mai definíciója szerint az oka.
Cuki
2023-09-12 at 12:52
vegyetek példát Angliáról…mennek sorra tönkre az üzletek…most a Wilko jelentette be, hogy vége, 12500 munkavállaló legnagyobb bánatára…és a vásárlókéra, akik régóta ott vásároltak