Harcjárművek magyarországi gyártására írtak alá egyetértési nyilatkozatot kedden a Honvédelmi Minisztériumban. A dokumentumot a Nurol Makina török hadiipari vállalat vezérigazgatója, Engin Ufuk Aykol, a Nurol Makina Hungary Kft. vezérigazgatója, Mehmet Atak, valamint az N7 Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Holding Zrt. vezérigazgatója, Palkovics László és a Rába Autóipari Holding Nyrt. vezérigazgatója, Hetzmann Béla szignálta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter jelenlétében. A létrejövő vegyesvállalat célja, hogy a Nurol Makina Gidrán páncélozott harcjárműveket gyártson Magyarország részére, a magyar honvédségnek. Az N7 holding Zrt. közreműködésével nem csupán gyártási illetve összeszerelési feladatokra kerül sor, hanem kutatás-fejlesztési illetve innovációs tevékenységek is folynak majd Magyarországon.
Az aláírási ceremónia után Szalay-Bobrovniczky Kristóf kijelentette, hogy a magyar haderőfejlesztés magabiztosan halad előre. Hozzátette: a magyar kormány már 2015-ban felismerte, hogy közeledik a “veszélyek kora” és egyre komolyabb biztonsági kihívásokkal találja magát szembe a közép-európai régió.
Ezért a magyar haderőt át kell fegyverezni, fel kell készíteni arra, hogy garantálni tudják a magyar emberek életének és vagyonának védelmét
– hangzott el. A miniszter kifejtette: ezt a célt katonai értelemben úgy kell elérni, hogy függetlenek lehessünk a beszállítói kockázatoktól. Vagyis, komoly védelmi ipart kell építeni, mégpedig úgy, hogy az ne csupán a haderő, hanem a magyar gazdaság egészének fejlődését is szolgálja. Leszögezte, hogy ebben Magyarország stratégiai partnerként tekint Törökországra.
Utalt arra is, hogy a Gidrán harcjármű összeszerelése már korábban is folyt Magyarországon, a Nurol Makina által gyártott alap gépjárműre ugyanis Kaposváron integrálták a kiegészítő radar- és fegyverrendszereket. Hozzátette, ez a tevékenység továbbra is a Kaposváron marad. Mostantól azonban, magyarázta, magát a gépjárművet is Magyarországon fogják gyártani, méghozzá Győrben a Rába vállalatnál. Ezt nagyon nagy előrelépésnek nevezte Szalay-Bobrovniczky Kristóf mert nem pusztán a magyar honvédség igényeit elégítenék ki ezzel, hanem egy exporttermék is születni fog.
A megállapodás új munkahelyeket teremt. Elhangzott, hogy legalább 200 új munkahely létesül a most aláírt megállapodás nyomán, valamint széles körű beszállítói hálózatot is bevonnak a gyártásba. Megegyeztek abban is, hogy a létrejött vegyesvállalatot Gidrán névre keresztelik – jelentette be a miniszter, hozzátéve, a gidrán egy ősi magyar lófajta, amit a huszárok jó küzdőképessége miatt használtak.
Forrás: MTI, fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
Gokhlayeh
2023-11-01 at 11:44
Kiki!
Nálunk alakult, nálunk tenyésztették ki, de nem ősi magyar lófajta.
khm
2023-11-01 at 06:53
“legalább 200 új munkahely létesül”
Nagyon jó,hogy újabb munkahelyek létesülnek egy iparilag amúgy is rendkívül fejlett országrészen.
Az a kérdésem,hogy nem lehetne az ország DÉLI részét is iparosítani? Ott még munkaerő is akad,nem úgy mint Győrben.
Orientál
2023-10-31 at 20:03
Hát igen viszont a balliberális mszp-s szdsz-es Medgyessy Gyurcsány Bajnai banda annyira szétkxrta a honvédelmünket hogy Irakban kint hagta a teljes ottani honvédelmi eszközeinket felszereléseinket …. és ezt a Vadai elvtársnőjük vezényelte le mint megbízott hazaáruló tehát honvédelmünket elkxrójuk.
Nézzük_magát_a_dolgot
2023-10-31 at 19:25
Tisztelt Hesslerezredes! Minden valamire való műszaki egyetem tehetséges hallgatói terveznek és készítenek egész jó jellemzőkkel rendelkező jármű mintapéldányokat. De valószínűnek tartom, hogy sorozatgyártásnál műszaki és gazdaságossági kérdések is merülnének fel, nem elég a korszakalkotó ötlet. Aztán meg nem lennék annak a döntéshozónak a helyében, aki harcmezőkön bizonyított, kiforrott konstrukció helyett komoly pénzeket kockáztatna meg ismeretlen harctéri képességű újdonság gyártására. Ha majd a Gidrán sorozatban készül, van annyi talentum a magyar műszakiakban, hogy az ott szerzett tapasztalatok alapján már világraszólót tudjanak alkotni… idő kérdése. Régen mesélte egy már akkor is öreg ismerősöm, hogy a Nagyátkosban hazai tervezésű dzsipek gyártása kezdődött. Típushibája volt, hogy élesebb kanyarban a differenciálmű beállt, a gép kifarolt, fölborult, tragikus balesetet okozva. A tervező(ke)t szabotázzsal gyanúsítva, hamarosan kezelésbe vette Kozarek.
Gokhlayeh
2023-10-31 at 18:58
Hesslerezredes2023
Az arra jó volt, amire kitalálták, amire kellett volna, arra meg nem. Meg ajánlatot se nyújtottak be.
Hesslerezredes
2023-10-31 at 18:14
Annak azért örülök, hogy nem jatagán gyártásba fogunk bele…:))))))))))))))))
(Habár, ha jól emlékszem, annak idején volt valamilyen magyar fejlesztés is, puli vagy komondor??, de vmiért (nyilván kevés volt a kenőpénz) nem vette meg az Állam).