Hétfő reggel óta a német nagyvárosok és az autópályák szinte teljesen megbénultak a gazdálkodók tüntetése miatt. Traktorok és munkagépek ezrei indultak el, hogy lelassítsák a közlekedést. Az országos demonstrációnak több oka is van: egyrészt az olcsó ukrán gabona, amely dömpingárakon érkezett az unióba. A migráció és az Ukrajnának nyújtott sokmilliárdos segély miatt tátongó költségvetési hiányt a balliberális kormány adóemeléssel és az állami támogatások megvonásával akarta befoltozni: megszüntették a mezőgazdasági gépekhez használt dízelolaj ártámogatását és be akarják vezetni a gépjárműadót a farmokon használt gépekhez is. Berlin közelében egy ezer járműből álló, 20 km hosszú konvoj lassítja a forgalmat. A gazdák országosan 100 hasonló akciót terveznek. Joachim Rukwied, a Német Gazdálkodók Szövetségének elnöke a polgárok megértését és támogatását kéri.
A tüntetéshez csatlakoztak a szállítmányozó cégek is, mivel a német kormány meg akarja emelni az autópályadíjakat a teherautók számára. A baloldal a számukra jól bevált receptet alkalmazza és adókat emel, újakat vezet be és támogatásokat von meg. A népharag már jó ideje érlelődött. Néhány napja a gazdák már meg akarták verni Robert Habeck gazdaságért felelős minisztert is. Amint kiderítették, hogy melyik komppal érkezik meg szabadságáról a kikötőbe, a feldühödött farmerek odaözönlöttek és a rendőröknek kellett kimenekíteni a politikust.
A támogatás megvonása mellett az új állattartási szabályok is rengeteg pénzbe kerültek a farmereknek, mivel sokuknak át kellett alakítani az istállóikat vagy baromfifarmjaikat. A trágyázási szabályzatot is felesleges bürokráciának tartják a gazdák, amely szintén csak pénzt húz ki a zsebükből. A szociáldemokrata–liberális–zöld kormánynak már alig van támogatottsága a választók körében. A kapkodó, hozzá nem értő politikusok már a fűtésszabályozással elvesztették a lakosság szimpátiáját. A német kormány most jogosan tart attól, hogy a tüntetések és a sztrájkok akár a bukását is okozhatják.
Az autópályák blokádja érinti a gazdaság sok ágát: a Volkswagen-gyárakban is korlátozni kellett a termelést, mivel az alkatrészek nem érnek be az üzembe. A blokád érinteni fogja az élelmiszerboltokat is, és elképzelhető, hogy kisebb élelmiszerhiány alakulhat ki a szupermarketekben. A tüntetéshez csatlakozni akarnak a német vasúttársaság (Deutsche Bahn) alkalmazottjai is. A vasutas szakszervezet egy ideje sikertelenül tárgyal egy inflációs kompenzációról és béremelésről a cég vezetőségével. Azt szeretnék elérni, hogy a több műszakban dolgozó kollégáik kapjanak egyszeri, 3000 eurós kompenzációt és havi bruttó 555 eurós fizetésemelést. A munkaadó ettől elzárkózott. A szakszervezet azzal fenyeget, hogy szerdától péntekig leállítják a vonatforgalmat.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS