A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ügyfélélmény- és elemzési menedzsere (merthogy ilyen is van), nevezetesen Kimmer Diána megcsinálta az első – hiánypótló – gender alapú felmérést, amelyből kiderült, hogy a nők körében népszerűbb a tömegközlekedési eszközök használata és a gyaloglás, mint a férfiak körében, akik inkább az autót és a biciklit preferálják. A tanulmány szerzője úgy véli, ennek oka, hogy a férfiakat már gyerekkoruk óta ösztönzik a jogosítvány megszerzésére, ezért feléjük azzal a kommunikációval kell közelíteni, hogy nem ciki a troli, a busz és a villamos. Az én tapasztalatom viszont egészen más a BKK járataival kapcsolatban, ugyanis egy rövid próbálkozás után azért nyergeltem vissza az autóra, mert egyrészt komoly közegészségügyi problémákat tapasztaltam, továbbá a parkolóóra ketyegését még mindig jobbnak találom, mint a teljes pénztárcám meglovasítását, és bár már felnőttem, most sem szívlelem a szatírokat, dörgölőzőket, ahogyan a kábítószer hatása alatt hiányos öltözetben lévő utastársakat sem. A bicikli pedig a főváros utcáin – fogalmazzunk diplomatikusan – a nagyon bátrak sportja.
Ki gondolta volna, hogy abban a világban, ahol már nem egyértelmű, hogy ki számít nőnek és ki férfinak, egy baloldali városvezető alatt dolgozó menedzser fog tanulmányt írni a férfiak és nők utazási szokásairól. Mindenesetre remélem, hogy a balliberális oldal felhördül az effajta kirekesztésen, de nézzük, mit sikerült megállapítani.
A felmérés szerint a nők körében népszerűbb a tömegközlekedési eszközök használata, ugyanis 48 százalékuk utazik velük, amíg a férfiak csupán 39 százaléka választja a BKK-járműveket. A tanulmányt készítő Kimmer szerint ez a hagyományos nemi szerepekre vezethető vissza, továbbá úgy véli, hogy a férfiakat már gyerekkoruk óta jobban ösztönzik arra, hogy jogosítványt szerezzenek. Az én empirikus kutatásaim viszont mást mutatnak. Eszerint a mai férfiak már nem fektetnek akkora hangsúlyt a jogosítvány megszerzésére, mint elődeik. A korábbi években az érettségi letétele alatt vagy után egy fiatal férfi, amint tehette, rohant az autósiskolába, de ma már ez nem olyan fontos.
Itt megjegyzik azt is, hogy a kutatás eredményeként rájöttek, hogy a két nem felé más kommunikációval kell közelíteni, a férfiaknak ugyanis azt kell elültetni a fejükben, hogy a busz, troli és a villamos nem ciki. Szerintem viszont nem gondolják azt, hogy ciki, csak ha tehetik, inkább az autóba szállnak vagy jobb híján biciklire pattannak. Annak pedig, hogy miért inkább a férfiak bicikliznek, több oka is lehet: egyfelől merésznek kell lenni ahhoz, hogy valaki a fővárosban bringázzon, hiszen a biciklisávok csak fel lettek festve, ez pedig nem éppen életbiztosítás, ami riasztóan hat. Köztudott, hogy az autók után a kerékpárosok okozzák a legtöbb balesetet. Másrészt a tekerés izzadással jár, a dolgozó nők pedig nem biztos, hogy új sminket akarnak feldobni, amikor beérnek a munkahelyre, vagy a retiküljükbe dobnak egy másik blúzt, ami aztán úgy néz ki rajtuk, mintha a kutya szájából húzták volna ki. Továbbá a magassarkú sem éppen biciklikompatibilis lábbeli, ahogyan a szoknya sem a legalkalmasabb outfit erre a célra. A férfiak e tekintetben szerencsésebb helyzetben vannak, könnyebben megugorják ezeket az akadályokat.
A nők valószínűleg inkább ezért használják a BKK-t, ha már az autót nem éri meg Budapesten használni. Ezzel kapcsolatban fontosnak tartom megjegyezni, hogy jómagam is nemrég úgy döntöttem, hogy leteszem a kocsimat és tömegközlekedem, aminek az egyik oka az volt, hogy újabb fizetős zónákat alakítottak ki a kerületvezetők, így az utolsó ingyenes részek is megszűntek, továbbá nagyot nőttek a parkolási tarifák. Ennek ellenére rövid BKK-s “karrierem” után úgy döntöttem, visszaülök az autóba és inkább fizetek. Az ok nagyon egyszerű: amellett, hogy kihasználatlanul áll a kertben az autóm, a tömegközlekedés nem azt az “élményt” nyújtja számomra, amit elképzeltem. Itt nemcsak egy egyszerű A pontból B pontba jutásról van szó. Annál ez sokkal több…
Szatírok, lopás, bekakilt, ittas utasok, agresszió, igazságtalan elszámoltatás
Talán mindenki ismeri azt a mondást, hogy
ha nem megy a kupleráj, akkor nem a bútorokat kell lecserélni, hanem a…
Nos, nekem sem feltétlenül a BKK-járművekkel van gondom – egyes új darabok kifejezetten elnyerték a tetszésemet, szívesen utaztam velük. Voltak azonban olyanok, amik már kiállták az idők próbáját és sajnos az ezzel járó mocskot is viselték magukon. Csepelen például emberi ürülék kacsintott vissza az utasokra, a vizeletfoltok és hányásmaradványok pedig a mindennapok részei.
Az, hogy ez undorító, egy dolog, de közegészségügyileg is problémás. Akik viszont ezt teszik, zavartalanul utazhatnak, nem gátolja meg őket senki, hogy felszálljanak orrfacsaró bűzzel, kannás borral a kezükben. Ami pedig igazán bicskanyitogató, hogy ha az ellenőr felszáll a járatra, tőlük biztosan nem kér jegyet, bérletet, de le sem szállítja őket, egyszerűen elfordítja a fejét. Viszont, ha én sem mutatnám meg a jegyem, már intézkedés alá vonna. Hogy miért? Ezt tőlük kellene megkérdezni.
Probléma továbbá a lopás – a 4-es–6-os villamosok járatain a zsebesek már-már a magyar hagyományok részévé váltak, ahogyan a szatírok is. Ezen a felvételen éppen egy alvó embert lop meg a vele szemben ülő – de ne legyenek kételyeink: ezt az ébren lévőkkel is gond nélkül megteszik.
Ha pedig olyan szerencsések vagyunk, hogy éppen kevesen utaznak a villamoson, buszon, jól gondoljuk meg, hogy biztosan le akarunk-e ülni, ugyanis nem tudhatjuk, hogy kik és mit csináltak az ülésen előttünk.
Ha pedig rejtélyeket akarunk megfejteni munkába menet, arra is jó a BKK, hiszen többeket elgondolkodtatott már, hogy ez a fiatalember miért alsónadrágban utazik a villamoson.
Mindezek fényében én inkább úgy döntöttem, fizetek napi több ezer forintot azért, hogy fizikai és lelki biztonságban, az egészségemet megőrizve közlekedhessek a munkahelyem és az otthonom között, ahelyett, hogy 9500 forintért kitegyem magam annak, hogy zaklassanak, meglopjanak, megfertőzzenek. Lehet azzal kampányolni, hogy a BKK olcsó, de sajnos olyan is. Ezen pedig lehetne változtatni néhány szigorú szabály bevezetésével, ami MINDENKIRE és nemcsak a konszolidált utasokra vonatkozik.
Vezetőkép: Blikk
Facebook
Twitter
YouTube
RSS