Az elmúlt napokban Budapest Főváros Kormányhivatalának X. kerületi hivatala a Pesti úti idősotthonban tartott helyszíni ellenőrzés során feltárt hiányosságok megszüntetése érdekében újabb járványügyi intézkedések végrehajtására kötelezte az intézményt, ahol a legutóbbi adatok szerint 295 gondozott és 26 dolgozó lett fertőzött és már 34-re nőtt az elhunytak száma. Figyelemmel arra, hogy a hiányosságok járványhelyzet idején álltak fenn, a Kerületi Hivatal a jogszabály szerint az egészségügyi bírság kiszabásától nem tekinthetett el, így a bírság összegét a jogszabálysértés súlyát figyelembe véve egymillió forintban állapította meg – közölte szerda délután kiadott közleményében Budapest Főváros Kormányhivatala.
A Kormányhivatal közölte, hogy az idős gondozottak védelme és a további megbetegedések megelőzése érdekében számos higiéniai intézkedést várnak az intézménytől, és azt is, hogy a megfelelő egészségügyi ellátás érdekében szüntessék meg a személyi minimumfeltételt érintő hiányosságokat, és csak megfelelő képzettséggel rendelkező, szakápolást végző egészségügyi dolgozókat alkalmazzanak. A Kormányhivatal kiemelte:
Az intézmény vezetését köteleztük, hogy gondoskodjon az idősotthon ápolói számára a dolgozói öltözőkben a kézfertőtlenítéshez szükséges eszközökről, a felületfertőtlenítés szabályainak kidolgozásáról, a többször használatos orvosi eszközök megfelelő sterilizálásáról, a gyógyszerek lejárati idejének folyamatos ellenőrzéséről, a szennyes- és a hulladékkezelés szabályainak betartásáról.
A fenti intézkedésekre azért van szükség – tették hozzá –, mert a helyszíni ellenőrzésen az ellenőrök több szabálytalanságot tapasztaltak. Ilyenek például, hogy a többször használatos orvosi eszközök kezelése nem szabályszerű. A nővérdolgozókban nem biztosított az előírásoknak megfelelő kézfertőtlenítés, a munkafelületeken keveredik a tiszta és szennyezett terület (pl. a steril fecskendő és a veszélyeshulladék-gyűjtő doboz az ellenőrzés idején egymás mellett volt), a férfi dolgozói öltözőben a kézmosóknál semmilyen kézfertőtlenítő, kézmosószer és kéztörlési lehetőség nincs – tették hozzá.
A gyógyszerek felhasználhatóságának idejét nem megfelelően ellenőrzik, nem készül az ellenőrzésről dokumentáció, valamint több lejárt gyógyszert és gyógykészítményt találtak az ellenőrzés idején. A felületek, az ápolási eszközök fertőtlenítése, tisztítása nem szabályozott, ad hoc jellegű. Az alkalmazott fertőtlenítő oldat minősége, mennyisége nem szabályozott. Nincs kijelölt helyiség és tárgyi feltétel az ápolási eszközök tisztítására, fertőtlenítésére, pl. a szoba WC tisztítása, fertőtlenítése a zuhanyozókban történik – emelték ki.
A közlemény szerint az ellenőrzés során megtekintett szennyesgyűjtő helyiség rendezetlen, áttekinthetetlen, kézmosó van, de a csap és környéke nem hozzáférhető, a takarításra szolgáló eszközök nem beazonosíthatók, a felületfertőtlenítés és a takarítás folyamata nem nyomonkövethető. A szennyesszámolást végző dolgozó nem használ megfelelő védőfelszerelést. Szabálytalan a hulladékgyűjtés, a gyűjtőedényekben keveredik a veszélyes hulladéknak minősülő ledobott egyszer használatos kesztyű, szájmaszk és az egyéb hulladék. A jelenleg használt nagyméretű veszélyes hulladékgyűjtő kartondobozok nem alkalmasak a kesztyű és szájmaszk gyűjtésére.
Figyelemmel arra, hogy fenti hiányosságok járványhelyzet idején álltak fenn, a Kerületi Hivatal a jogszabály szerint az egészségügyi bírság kiszabásától nem tekinthetett el. A bírság összegét a jogszabálysértés súlyát figyelembe véve a Hivatal egymillió forintban állapította meg. A Kerületi Hivatal a bírság összegének kiszabásakor enyhítő körülményként vette figyelembe azt, hogy a Szolgáltatóval szemben bírság kiszabására első alkalommal került sor, az ellenőrzés során tanúsított együttműködést, illetve, hogy saját hatáskörben intézkedéseket foganatosított. A Kerületi Hivatal súlyosbító körülményként értékelte a bírságolásnál a járvány idején elkövetett többszörös jogsértést.
Forrás: MTI; Kiemelt kép: Horváth Péter Gyula
Facebook
Twitter
YouTube
RSS