Az Oroszország és a NATO közötti feszültség következményeként jelentősen emelkedett tavaly az orosz repülők miatti riasztások száma az észak-atlanti szövetség által lefedett területeken.
A NATO vadászgépei mintegy 780 alkalommal szálltak fel tavaly európai támaszpontjaikról, hogy orosz repülőket azonosítsanak és megfigyeljenek. A hidegháború lezárása óta nem fordult elő, hogy az észak-atlanti szövetség ilyen sokszor rendelt el riadót orosz repülők miatt – közölte a ramsteini légitámaszpont egyik szóvivője a dpa német hírügynökség kérdésére.
Az előző évben, 2015-ben mindössze 410 alkalommal riasztották a NATO-gépeket, amelyeknek adott esetben az a feladata, hogy meggyőződjenek arról, a közelgő repülő nem jelent veszélyt. A perceken belül felszálló NATO-gépek pilótáinak például akár vizuális kapcsolatot kell létesíteniük, hogy felmérjék, veszélyes lehet-e vagy sem a gyanús jármű. Azt szükség esetén akár erő alkalmazásával is megállíthatják. Tavaly összesen 870 alkalommal riadóztattak NATO-vadászgépek ismeretlen repülők közeledése miatt, ami azt jelenti, hogy mindössze 90 olyan eset történt, amelyben nem Oroszország, hanem más államok repülőgépei voltak érintettek.
Szakértők szerint az orosz repülőgépek manőverei általában teljes egészében legálisak, nem sértik a nemzetközi szabályokat. Időről időre a NATO gépei is úgy repülnek, hogy nem kapcsolják be az azonosításhoz szükséges radar-válaszjeladójukat. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) részvételével jelenleg tárgyalások folynak a légtér használatát szabályozó nemzetközi előírások szigorításáról. “Mindenkinek érdeke, hogy minimalizáljuk az orosz és a szövetségi repülőgépek közötti balesetek kockázatát” – mondta a szóvivő, hozzátéve, hogy a NATO-Oroszország Tanácson belül is tárgyalnak a témáról.
MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS