Az elmúlás csodálatos jellemzése, amit Marcus Aurelius római császár, hadvezér, bölcselő írt meg az Elmélkedések könyvében. Az ókor sztoikus császár filozófusa, aki használta az atom szót, mint a részecskék összességét, világosan látta, hogy az egyik lény siet a létbe, a másik siet el a létből, s abból is, ami most keletkezik valami, máris elmúlt. A világot szakadatlan áramlás, változás újítja meg, mint ahogyan a végtelen örökkévalóságot az idő megállás nélküli folyama frissíti fel.
Az erkölcs is ilyen. Folyamatosan változik, alakul és megpróbálja az alapértékeket megőrizni. Szerkesztő barátom, Bálint Botond arra kért, hogy a cukros, a kukkolós, a mutogatós, a pedofil bácsik cikkem után az elmúlt száz év alatti megítélését, változásait vetítsem ki az erkölcsre- saját tapasztalataimat felhasználva-amely az 1950-es évektől kezdve napjainkig rohamos átalakuláson ment keresztül. Persze morálról beszélni furcsa dolog bármelyikünknek is, ha feltételezhetően mindannyian botlottunk, tévedtünk az adott korszak értékrendjét, szabályait megszegve és kaptunk is feloldozást a gyónáskor vagy magunknak adtunk erkölcsi értékrendünk szerint felmentést.
Persze az én erkölcsi értékrendem szerint a legnagyobb vétség a hazaárulás volt. A mi generációnk ezt hamar megismerte 1956 kapcsán. Mi kaptunk még hazafias nevelést, amit nemcsak szüleinknek és néhány tanárunknak volt köszönhető, hanem annak az általános passzív ellenállásnak, ami a szovjet katonai megszállást övezte. Gyerekfejjel nem értettük azt az osztálytársunkat, aki nem állt fel, nem énekelte el velünk együtt a Himnuszt, amikor a Móricz Zsigmond Körtéren elesett osztálytársaink emléke előtt tisztelegtünk. Nem értettük meg azt a tanárnőt sem, aki ’57 februárjában a havas iskola udvaron szónokolt a hős szovjet katonákról, akik életüket áldozták a kommunistákért, a szocializmusért, s aki bűnözőknek, csőcseléknek nevezte a forradalmárokat, a pesti-budai srácokat. Indulatunk őszinte volt, amikor első dühünkben hógolyókkal megdobáltuk Hajós tanárnőt. Néhány nappal később a válasz is őszintén megtorló volt. Három fiút kirúgtak az iskolából, kettő igazgatói megrovót kapott, mert állítólag a hógolyókban kő volt, amely megsebesítette a komisszár pedagógust. Nem volt igaz. Hagyjuk. Dehát hazugságra, terrorra épült a népi demokrácia.
Morálisan úgy éreztük, hogy nekünk igazunk volt. Mondanom sem kell, hogy a következő években se az általános iskolában, se a gimnáziumban ilyesfajta érzelem kinyilvánítás többet nem fordult elő. A megtorlás tökéletesen működött. Kádárék ugyanúgy elhurcolták a férfiakat kivégzésre, börtönbe, internáló táborokba, kínzásra, jól megverték őket, mint a Rákosi idejében. Mindenesetre az erkölcsi igazság nálunk, a többségi magyaroknál volt. Legalábbis így éreztük. Ezért volt elementáris öröm az első szabad választás, a rendszerváltás 1990-ben, mert úgy éreztük, hogy vége szakadt a diktatúra terheinek, az elnyomásnak és újra saját erkölcseink szerint élhetünk. Nem kell alámerülnünk, nem kell alakoskodnunk, nem kell zárt szájjal hallgatnunk, nem kell titkolóznunk, nem kell a Szabad Európa Rádiót, a nyugati adókat csukott ablakok mellett hallgatnunk. Eljött a mi időnk -gondoltuk-, szabadon formálhatunk véleményt, szabadon beszélhetünk minden következmény nélkül. Ezt sokan morális szabadságként éltük meg.
Seneca, a másik ókori sztoikus erkölcsfilozófus, a véreskezű római császár, Néró nevelője úgy látta, hogy a ,,…legrútabb veszteséget a nemtörődömség okozza…az élet legnagyobb része elillan, ha rosszul cselekszünk, nagy része, ha semmit sem cselekszünk, s az egésze, ha mindig mást cselekszünk…” Milyen igaza volt Senecának, aki inkább felvágta az ereit, mintsem tovább szolgálja a zsarnokságában elszabadult gyilkos neveltjét. Valószínű ez volt a bölcselő életének legpozitívabb cselekedete.
Az egy morális kérdés volt sokunk számára, hogy az elviselhetetlen, szovjetek által parancsolt kádári diktatúrába belesimuljunk, elfogadjuk olyannak, amilyen, megpróbáljuk jobbá, emberarcúvá tenni vagy fogjuk a cókmókot és disszidáljunk a sokat ígérő nyugatra. A forradalom és szabadságharc után 1989-ig csaknem háromszázezer ember hagyta el az országot, ki a bitófa elől menekülve, ki a jobb élet reményében, kalandvágyból, ki még az 1945 után emigrált rokonaihoz. Mindenesetre a vértől jóllakott Kádár János a hetvenes évektől kezdve a jó arcát mutatni, elővette a ,,méz és korbács” politikáját, hangoztatta, hogy ,,aki nincs ellenünk, az velünk van”. A diktátor elkezdte csöpögtetni a jólétet: hétvégi nyeles telkek– először a belügyeseknek– a kispénzűeknek, Trabant, Lada, Wartburg három éves előjegyzésre, nyugati útlevél három évenként egyszeri kiutazásra, a szocialista országokba évente egyszer, szakszervezeti balatoni üdülések, 1 forintos lángos, aztán a vállalatoknál megalakult gmk-k több pénzhez juttatták a már amúgy is agyonhajszolt melósokat.
Ez lett a gulyáskommunizmus, a puha diktatúra. De ez velejéig hazugság volt, mert a kommunista diktatúra mindvégig kemény volt, az utolsó pillanatig mormolták: ,, a kommunisták különleges anyagból vannak gyúrva”. Aki ezt elfogadta, azt hagyták élni. Így lett az MSZMP-nek 800 000 párttagja, sok tízezer tartótisztje, sok százezer ügynöke. A rendszer lényege az volt, hogy mindenkit így vagy úgy besározzanak. Hát Te is benne voltál a buliban, nem?– mondogatták. A társadalom nagy része, ha élni akart, elfogadta a megváltoztathatatlant. Ez is erkölcsi kérdés volt.
Elfogadjuk-e vagy nem? Eltűrjük-e a szovjet mintára kialakult korrupt rendszert vagy nem? Ha nem fogadtuk volna el, akkor betörték a fejünket. A kérdés csak az volt morálisan, hogy a magyar állampolgár meddig ment bele, mennyire vett részt ebben a folyamatban. Ezzel mindenki saját maga számoljon el. Mivel a volt nomenklatúra és leszármazottai, az ügynökökkel teli háttérhatalom nem volt hajlandó nyilvánosságra hozni a tartótisztek, a 3/3-as, a 3/2-es beszervezettek listáját, a valódi beszervezettek, a besúgók, a munkásőrök neveit, ezért maradt a sárdobálás, a gyanúsítgatás és olyanok váltak hirtelen kommunistává, munkásőré, akik sohasem voltak azok és a valódi bűnösök máig lapulnak a névtelenség homályában. Ez jó alkalom a nemzeti, jobboldali gondolkodásúak lejáratására, amit a háttérben a balliberális hálózat volt s jelenlegi ügynökei irányítanak. Ez is erkölcsi kérdés. Kinek van pofája továbbra is jól élni a jobboldalból, míg folytatják aknamunkájukat a nemzeti oldal ellen. Nem egyszerű a dolog.
A morál utolsó fejezete a férfi és a nő viszonya, a család megtartása ebben a manipulált, zűrzavaros világban. Nem véletlenül hagytam a végére, hiszen ez az emberek egyik legféltettebb magánügye. Már akinek. Mert felvetődik a kérdés, hogyan lehetséges erkölcs az erkölcstelenség világában? Max Scheler kölni professzor, német filozófus, szociológus írja, hogy a kérdés jellegzetesen a polgári világ szüleménye. Csak a polgári társadalomban jelennek meg azok a– többek között erkölcsi– magatartásformák, amelyek puszta létezésükkel viszonylagossá teszik bizonyos, addig evidensnek tartott értéktartalmak begyökerezettségét, generalizálhatóságát. Mert a polgári világ– mint legnagyobb teoretikusa, Kant, német filozófus mondja– elsősorban és főképpen ,,káosz”: érzetek s egyúttal emberi törekvések, érzések, látszólag cél-és értelem nélküli pszichológiai mechanizmusok összevisszasága.
Jó, ezt ilyen filozófiai magasságokban nem éltem át. Mint egy átlagos polgári család tagja arra emlékszem, hogy a hét évvel idősebb nővérem erkölcseire vigyáznom kellett. Anyám bízott meg, a tíz évest, hogy legyek a nagyszobában, ha nővéremhez megérkezik az énektanár (22 éves) és zongora kísérettel együtt éneklik az Ave Mariat. Ez órákig tartott. Schubert gyönyörű dalát eleinte élveztem, de aztán meguntam és kimentem a konyhába. Éppen akkor érkezett haza édesanyám és nagyon izgatott lett, hogy miért hagytam magára egyedül Tutyit.
Ezek egyszerű dolgok voltak. Az ötvenes években még számított egy lány szüzessége a házasság előtt és ezért felügyelni kellett rá. Ez nem volt az érzések káosza, ahogyan Kant fogalmazta, ez egyszerűen a polgári értékrendhez tartozott. Ez a fajta morális értékrend évtizedekkel később szétesett. Hogy ez jó vagy nem, azt nem tisztem megítélni. Mindenesetre néhány arab országban, sőt Görögországban is, e túlliberalizált világ ellenére egy nő érintetlensége házasság előtt fontos dolog. Jöhet bárki a szexuális szabadsággal, a feminizmussal, a mindenható LMBTQ-, genderelméletekkel, de ez már nem tartozik a normális emberi értékrendhez, morálhoz. Egyébként is az ultraliberális értékek szétverték a hagyományos értékrendet. Bár a szabad szerelem, az egyneműek házasságával szemben, egyre többen hangoztatják a házasság szentségének, a család létének fontosságát. Mintha kezdene visszatérni a hagyományos polgári erkölcs jelentősége. A szélsőliberalizmus világméretű hódítása egyelőre hasít. Több helyen sikerült a keresztény egyházakat félreállítani, amely a nyugati világot emésztő kór egyik fő előidézője. Az egyházak mégis valamennyire zsinórmértéket tartottak minden szélsőséges megnyilvánulás előtt. A morál védelmezői–bizonyos képmutatások ellenére– továbbra is az egyházak maradtak, legyen az keresztény vagy iszlám vallás. Az is megállapítható, hogy a neoliberalizmus, a neomarxizmus eszméinek képviselői rossz szemmel nézik, és megvetéssel sújtják az identitás megtartását. Legyen az nemzeti vagy egyéni önazonosság. Számukra ez veszélyt jelent. Mert a liberális ideológia, a globalizmus keresztes hadjárata a világ meghódítását tűzte ki célul. A hagyományos erkölcs, az identitás, a nemzeti szuverenitás, a történelmi hagyományok, a keresztény értékrend megtartása fenyegető a multinacionális, woke párti globalisták számára. Ők akarják megvalósítani a Kant-féle káoszt, világkáoszt.
Ne feledjük, semmi sem örök. Mi még azt hittük, hogy a szovjetek Magyarországon maradnak legalább száz évig. Ezt is kibírjuk, mondtuk, ahogyan a török 150 évét. S lám, már lassan alig emlékszünk a szovjet megszállókra, annál inkább az ávéhásokra, a pufajkásokra. Dehogy mennyire gyorsan változik a történelem, szinte örökkévalóságnak tűnt, hogy a progresszívek soha nem tűnnek el az Egyesült Államokból, Nyugat Európából. S lám, rövid idő alatt megfordult a világ. A nemzeti értékeket hangoztató republikánus Trump győzött, s a napokban Budapesten találkozó európai vezetők, az előzőleg keresztre feszített Orbán Viktor szándékát elismerték: tegyük közösen újra naggyá Európát. Ahogyan a megválasztott új amerikai elnök hangoztatta, hogy Amerika, az amerikaiaké, úgy mi is mondhatjuk újra, hogy Európa legyen az európaiaké.
Tanulságként megint hadd idézzem Marcus Aurelius államférfit, akinél ott volt mindig a bölcsek köve: , Közel az idő, mikor mindent elfeledsz: közel az idő, mikor téged minden elfeled.
Vezető kép: Olaszország, Róma, Campidoglio, Marcus Aurelius lovas szobra
Talpra magyar!
2024-11-12 at 20:43
Vademecum2024-11-12 at 16:23 Apró klán digeiből a Gyurcsány-Dobrev korrupt komcsi népbe lövető klánodból nem lesz demokrata hazafi.
Vademecum
2024-11-12 at 16:23
A kommunista kutyákból, mint Stevka, soha nem lesz demokratikus szalonna.
ViAM
2024-11-12 at 13:02
“Szamizdatos földalatti ellenzék”. Na hiszen. Demszkyék nem a föld alatt, hanem a Galamb utcai garzonban tevékenykedtek, nagyon jó pénzért. Az összes ellenzéki, az akkori kegyeltek kölykei voltak, tehát impexes vezérigazgatóké, felsőbb vezetőké, vagyis firkálgathattak, mert védve voltak.
(Ha az ember név nélkül olvasna egy cikket, akkor is rájönne, hogy a szerző mióta és kitől tanulta az újságírást. A stílus, a rejtett és nem rejtett mondanivaló ügyesen tálalva még többet elárul.)
sceptico
2024-11-12 at 12:15
Ha Önt Bálint Botond kérte fel, hogy írjon az erkölcsök változásáról, feltétlenül írjon a kommunista erkölcs mellett a kovidista erkölcsről is, amelynek annak idején éppen Bálint Botond az egyik legfanatikusabb őre, vagy talán még ma is az.
Szeretettel ajánlom szemlézésre B.B. “Szabadságfetisizmus járvány idején” című morálfilozófiai értekezését (megjelenés helye: PS), amely Marcus Aurelius és Kant szintjét ugyan nem éri el, viszont Heller Ágnes diktatúradicsőítő munkásságával bármikor összevethető, sőt megversenyeztethető.
Szilvay Róbert
2024-11-12 at 11:54
Sajnos kénytelen vagyok egyetérteni a S. Istvánt bírálók hozzászólásokkal. Aki aktív együttműködője volt a kommunista Kádár-rezsimnek BM-tudósítóként, az jobb ha hallgat erkölcs dolgában. Én könyvtárosként dolgoztam egész életemben. Soha nem léptem be az MSZMP-be vagy később más pártba, és nem is kaptam állami kitüntetést. Korrektül és pontosan végeztem a munkában, nem dörgölőztem senkihez, tiszta a lekiismeretem. A Pártba annak idején azok léptek be, akik vagy hithű kommunisták voltak, vagy elvtelen opportunistaként karriert akartak építeni, de nem volt meg hozzá a képességük, hogy önerőből érvényesüljenek. S. I. is ilyen ember. Mindenki utálta annak idején az ilyen elvtelen, megalkuvó figurákat. Remélem egyszer ő is képes lesz szembenézni saját bűneivel és levonja a megfelelő konzekvenciákat. Vagy ahogy Marcus Aurelius írta az Elmélkedésekben: “Aki vétkezik, maga ellen vétkezik, aki igazságtalan, magával szemben igazságtalan, hiszen önmagát teszi gonosszá.”
Vajda Miklós
2024-11-12 at 11:19
Köszönöm a cikket tanár úr!
GJ
2024-11-12 at 11:12
Hacuka
2024-11-12 at 10:30
“…vagy csatlakozhatott volna a szamizdatos földalatti ellenzékhez.”
LÁTOM, SZERETED A MESÉKET!
Vagy száműztethette volna magát hivatalosan is, mint ahogy néhány befolyásos, zsidó szabadkőműves tette ugye?
Egyetemi állás és megbecsülés várta volna nyugaton, és ellenzékiként jöhetett volna vissza
mint pl. Heller Ágica igaz?
Maximus
2024-11-12 at 11:03
Igen,a Gladiátor filmben is” találkoztunk ” vele, bölcs meglátásával,és mondanivalójával! Szerintem,Róma császárai között,a legbölcsebb,és legnormálisabb,valamint a legigazságosabb,volt!
Talpra magyar!
2024-11-12 at 10:57
Sajnos a hazai balliberálisok és a zöldek tehát a dk-s Gyurcsányék mszp-s Komjátiék párbeszédes Szabó Tímeéék momentumos Cseh Katalinék együtt a zsidózó fasiszta hitlerista jobbikosokkal állandóan a magyar haza ellen dolgoznak ármánykodnak 1996-tól 2010-ig kétszer lopták szét hazánkat csapták be a népet egyik volt az ávo-s kommunista Hornék Bokros csomagjuk a másik pedig lopásaik hazudozásaik miatt mszp-s szdsz-es Medgyessyék Gyurcsányék Bajnaiék gátlástalan nyomort eredményező csomagjaik. – Na és ők pofázzák nekünk hogy idegen élősködő muszlim és egyéb migránsok 100ezreit be kell engednünk el is kell őket tartanunk az ukrajnai háborút velünk is fizettetni akarják sajnos a gyerekekre ráakarják ereszteni a buzijaikat pedofiljaikat …. . És mindezt idegen milliárdosok pénzéből.
Hacuka
2024-11-12 at 10:30
GJ! Egyetlen rendszert sme kötelező kiszolgálni, pláne nem egy puha dikatatúrát. Steffka választhatta volna szilenciumot, emigrálhatott volna vagy csatlakozhatott volna a szamizdatos földalatti ellenzékhez. Számos értelmiségi tett így és nem váltak a rendszer kiszolgálóivá. Neki azonban nem volt sem esze, sem gerince. Megérdemli, hogy mindenki megélhetési komcsizza, hiszen az.
GJ
2024-11-12 at 10:25
Hacuka
2024-11-12 at 10:12
Tudod mit szoktam én erre mondani?
A csúnya lánynak könnyű erkölcsösnek lenni!
A hozzád hasonló IQ -nullák akkor sem érdekeltek senkit.
Nem próbálta őket beszervezni maga mellé állitani egy rendszer sem.
Ha probléma volt vele, akkor kiküldtek egy rendőrt és az fülét farkát behúzva besétált a sarokba.
GJ
2024-11-12 at 10:17
AZ ERKÖLCS KÉTÉLŰ FEGYVER!
Ezért van az hogy:
– gátlástalan, 80 IQ -s színes bőrűek vigyorognak rád a Mercedesből, Audiból és más luxuskocsikból
– hogy a jogkövető, adófizető állampolgárról a hetedik bőrt is lenyúzzák és odadobják a “szociálisan rászorulóknak” vagy azoknak a társadalmi csoportoknak, akiknek erősebb az érdekérvényesítő képessége
– hogy a hazaszeretetükre apellálva a frontra küldi őket Ukrajnában egy zsidó a kékvérű kufárok érdekeiért
A BEÉGETETT ERKÖLCSI ÉS A MORÁLIS GÁTAK SOKSZOR A JÓZAN ÉSZ ELLENÉBEN IS DOLGOZNAK!
Hacuka
2024-11-12 at 10:12
Aki egész lényével kiszolgálta a gulyáskommunizmust, mint mint a kádáris Belügy által kitüntetett Steffka, annak nincs joga morálról prédikálni.
riseup
2024-11-12 at 09:46
Stef a vén bolsi mindig tudja hova kell dörgölöznie és kik ellen kell uszítania. Minden rendszerben tökéletesen megtalálja a helyét. A pestissrácok büszke lehet rá 🙂
János
2024-11-12 at 09:15
Átlagember_nyomorult kis senki
2024-11-12 at 09:04
“… csak egy erkölcsi parancs van – túlélni.”
Igaz, de ez nem erkölcsi parancs❗ Ez biológiai-isteni, ösztönös parancs. Ebből a szempontból erkölcsi parancs az, hogy nem más halálának árán – hacsak, nem ő akar engem megölni❗❗❗
A gyerek kizárólagos érdeke az életének az erkölcsi törvények alapján való igazítása
2024-11-12 at 09:15
„Igen, teljesen rendben van, hogy azonos nemű párok is nevelnek gyerekeket”.” lmbtq-propagandista
§
“„az etikai és morális szempontokat megelőzve – első helyen a gyermek érdekét kell vizsgálni”
(H.G. fősz.
§
NEM! NINCS OLYAN HELYZET, AMIKOR A GYEREK ÉRDEKE AZ LENNE, HOGY HOMOSZEXUÁLIS PÁR NEVELJE!
ELSŐDLEGES A TERMÉSZET TÖRVÉNYEIVEL HARMONIZÁLÓ, A TERMÉSZET TÖRVÉNYEI DIKTÁLTA ERKÖLCS!
.
Aki mást mond, aki relativizálja az erkölcsöt,
az LMBTQ-ÉRZÉKENYÍTŐ AKTIVISTA.
János
2024-11-12 at 09:07
Jó írás, hasznos emlékezés.
👍👍👍
Köszönöm bátyám.😊
Jámbor Zoltán
2024-11-12 at 09:04
Engem még 1986-ban is megpróbáltak beszervezni az egyetem ‘elhárító’ hálózatába. Kirúgással fenyegettek, üvöltöttek velem.
Nemet mondtam.Inkább álmaimat adtam volna fel, minthogy…
Két beszervezett szobatársat állítottak rám.
Más: Marcus Aurelius Sokat élt Carnuntumban, ott volt palotája a Dunaparton. Ebben a városban halt meg.
Érdemes ellátogatni, gyönyörűen újjáépítették a római város egy részét. Parndorfhoz közel található Petronellben…
Átlagember_nyomorult kis senki
2024-11-12 at 09:04
Óvakodj attól, aki azt hirdeti, hogy megtalálta az igazságot!
De óvakodj attól is, aki az erkölcsről papol – biztos, hogy hipokrita!
A cikk írója végignézhetné a saját pályáját – és utána gondolkodjék el, hogy mennyi “erkölcsi” alapja van NEKI filozofálni az erkölcsről???
Megmondom: semennyi.
Kiszolgálta a kádári rendszert lelkes nyelvcsapásokkal – ahogyan sokan mások is tettük, mert nem tehettünk máshogy, de legalább mi nem papolunk erkölcsről.
Mert mi megtanultuk, hogy csak egy erkölcsi parancs van – túlélni.
K
2024-11-12 at 07:30
–Szuper a fenti írás….:
–Én az erkölcsöt úgy határozom meg, hogy lehetőleg ne ártsunk senkinek sem , és akkor erkölcsösek maradunk.
–Bocsánatot kértél???–……Isten biztos megbocsátott neked, így te is bocsáss meg magadnak, még ha nehezedre esik is, hátha egyszer jóvá is tudod tenni azt.
–A fenti cikk megemlíti Senecát, aki az általa nevelt Neró utasítására lett öngyilkos.
Ebből csak azt a következtetést vagy tanulságot tudom levonni, hogy úgy neveld a gyerekeket hogy az biztos visszahat rád, sajnos Seneca esetében elég tragikusan.