Eddig hét halálos áldozata van annak a dunai hajóbalesetnek, amelynek következtében felborult a Hableány nevű hajó Budapesten, a Parlamentnél – jelentette be Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője a helyszínen. Egyes sajtóhírek szerint a jármű egy másik hajóval ütközött, majd elsodródott, a mentés területe ezért a Rákóczi hídig húzódik; az Index ugyanakkor azt írta, hogy a Hableány elsüllyedt, és a meder fenekén van. Az M1 csatornán elhangzó belügyminisztériumi tájékoztatás szerint 18 ember hollétéről tudnak a rendőrök és a mentősök, közülük 14-en egészségesen, épségben vannak, egy embert sikerült a parton újraéleszteni. Sok ember hollétéről senki nem tud semmit, őket nagy erőkkel keresik. Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője azt mondta: a hajón 33 dél-koreai turista és kétfős személyzet utazott. A mentést nehezítik a rossz látási viszonyok és a megáradt folyó erős sodrása. Pintér Sándor belügyminiszter is a helyszínre sietett.
A Blikk úgy tudja: a baleset oka, hogy két hajó ütközött össze a Parlament és az Erzsébet híd között , amelynek következtében több ember is a vízbe esett; volt, akit újra kellett éleszteni. A portál később azzal frissítette beszámolóját, hogy este tizenegyre már három halálos áldozatot találtak a mentőalakulatok. Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője nemrég bejelentette: hét halálos áldozata van a tragédiának. Hozzátette: hét embert könnyű sérülésekkel vittek kórházba. Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója azt közölte, hogy több könnyű sérültet kihűléssel vittek kórházba. Azt mondta: a pesti és a budai rakparton is folyamatban van az újraélesztés, ugyanakkor hozzátette: van, akinek az életét nem sikerült megmenteni. Elmondta: a mentőszolgálat 17 mentőegységgel van kint. Már nemcsak Pest, hanem Fejér megyéből is bekapcsolódtak a mentésbe.
Három nagy kórház fogadja a szerda esti dunai hajóbaleset sérültjeit – nyilatkozta a helyszínen Horváth Ildikó egészségügyi államtitkár az MTI-nek. Közölte: hét sérültről tud, ők könnyebb sérüléseket szenvedtek, kórházba vitték őket. Horváth Ildikó a magyar kormány nevében részvétét fejezte ki a halálos áldozatok hozzátartozóinak. Egyúttal köszönetét fejezte ki a mentésben részt vevőknek.
Az egyik érintett jármű, a Hableány hajó tulajdonosa az Indexnek azt mondta: a hajó ténylegesen elsüllyedt, harmincnégy ember volt a fedélzeten a legénységgel együtt, jelenleg rendkívüli erőkkel zajlik a mentési munka, a hatóságok a helyszínen vannak, és a társaság mindent megtesz azért, hogy mindenkit kimentsenek, akit lehet. A Hableánynak korábban volt már kisebb balesete; két éve, június elején az Index olvasója azt írta, hogy a hajó feltehetőleg elromlott, majd nekiment a partnak és egy stégnek a Petőfi híd pesti hídfőjénél.
Az Index szerint a Duna két partján rengeteg a rendőr, lámpákkal kutatnak túlélők után. Nem sokkal este 11 óra előtt a Petőfi hídnál mentettek embereket a vízből, este 11-kor pedig a Lágymányosi hídnál zárták le a rakpartokat. A portál informátora elmondta, hogy egy nagy turistahajóval ütközött a Hableány, emiatt borult fel. A baleset úgy történt, hogy a Hableányba a Margit hídnál hátulról belefutott egy szállodahajó, és felborította. A Mahart Budapest nevű hajója vette először észre a balesetet, onnan hangzott fel először az “Ember a vízben!” figyelmeztetés is.
Az MTI tudósítója azt jelentette a helyszínről, hogy a környéket teljesen lezárták, a vízi rendészet hajói, mentőhajók és tűzoltóhajók segítik a mentést. A Petőfi téren több rendőr-, mentő- és tűzoltóautót látott. A mentőszolgálat ügyeletese annyit közölt, hogy “14 egységgel” vannak a helyszínen. Az M1 csatornán 23:15-kor elhangzó belügyminisztériumi tájékoztatás szerint 18 ember hollétéről tudnak a rendőrök és a mentősök, közülük 14-en egészségesen, épségben vannak, egy embert sikerült a parton újraéleszteni. Három ember meghalt, és 16 ember hollétéről senki nem tud semmit, őket nagy erőkkel keresik. Pintér Sándor is a helyszínre sietett. Tóth Mihály, az Európa Cégcsoport és a Panorama Deck Kft. ügyvezetője az MTI-nek azt mondta: főleg távol-keleti turisták voltak a hajón. A 24.hu úgy tudja, 32 dél-koreai turista és kétfős személyzet utazott a hajón.
Az M1 aktuális csatornának Zacher Gábor toxikológus hangsúlyozta, hogy kiszámíthatatlan, milyen sérüléseket szenvedtek a szerda esti dunai hajóbaleset sérültjei. A szakértő kiemelte: a lehűlés komoly fenyegetést jelent, mert a Duna 10-15 fokos lehetett, amikor a baleset történt. A toxikológus elmondta azt is, hogy a sérülések mellett a sokkhatásnak is kiszámíthatatlanok lehetnek a következményei.
Tarlós István főpolgármester az Indexnek azt mondta, részletesen tájékozódott az ügyben, és sajnálatát, együttérzését fejezi ki az áldozatok családjának. Közölte még, hogy a fővárosi önkormányzat nem érintett az ügyben, mert egyik hajó sem a BKV-é, igaz, régebben eseti alkalommal kibérelték az elsüllyedt hajót.
Az ügyben megszólalt a rendőrség is. A police.hu-n közzétett közleményükben azt írták:
a BRFK ügyeletére 2019. május 29-én 21 óra 15 perckor érkezett bejelentés arról, hogy egy hajó felborult a Dunán, a Kossuth tér magasságában. A Budapesti Rendőr-főkapitányság rendőrei, valamint a katasztrófavédelem és a mentőszolgálat munkatársai haladéktalanul megkezdték a mentést és a helyszíni intézkedést. A baleset miatt a rendőrség a Margit híd és az Erzsébet híd között hajózási zárlatot rendelt el.
Az Időkép egyik webkamerája a Margit híd irányába néz, a Victoria Hotel tetején üzemelő egység rögzítette az eseményeket. A felvételen látszik, hogy egy nagy szállodahajó hátulról belefut a Hableányba.
Forrás: MTI/24.hu/Index/Blikk; Fotó: MTI
Lecso
2019-05-30 at 12:09
Láttatok már ukrán vagy orosz dash cam record a youtuben?
Teherautóval a “lyaú lessz az úgy, csak had mennyen!” viselkedés erősen uralkodó.
Hadd ne mondjam, hogy a hajó nem magyar lajstromú (akarom mondani tulajdonosú), habár magyar zászló alatt hajózott. De a kapitány ukrán. Volt kapitány?
Alois Rumberger
2019-05-30 at 08:58
A felvétel alapján úgy tűnik, hogy a szállodahajó vezetője kis híján nekinavigált a hídpillérnek (mobilozott???), majd az utolsó pillanatban próbált korrigálni (21:04:19-nél) csakhogy az akkor már a hídnyílásban lévő Hableányt a pánikmanőver során túl későn vette észre és nem tudta elkerülni az ütközést.
csakafidesz
2019-05-30 at 09:38
Mivel kicsit zavarosak a dolgok, ma érkezik a hírek szerint ide a koreai külügyminiszter és 18 koreai szakértő. (Tekintve, hogy tenger melletti nép, vélhetőleg hajókhoz értő szakértőket küldenek.)
Amúgy tényleg megszegte valaki a szabályokat. Jó hír, hogy a Dunán nagyon ritka a hajóbaleset.
(Erős sodrású folyón máskép kell vezetni, kihasználni, vagy figyelembe venni a víz sodrását. Amit meg lehet tenni a Mississippin, nos az a Dunán életveszélyes.)
Tutajos
2019-05-30 at 08:56
Egy amatőr kérdés:
Ki volt az a “nagy tudású szakember” aki ilyen időben kiengedte a Hableányt ?
Részvétem az áldozatok hozzátartozóinak, és köszönet a mentésben résztvevőknek.
csakafidesz
2019-05-30 at 09:41
A szabályok betartásával a Hableány a folyó beálltáig bármikor ki tudott futni a vízre. Ez egy normális kishajó volt, ha nem is a legújabb, de karbantartott.
VAM
2019-05-30 at 08:05
Nem csodálkoznék, ha e “baleset” mögött többszörösen sötét okok húzódnának meg, a magyarok pedig ismét/újból szívatásnak vannak kitéve.
zolatiguszti
2019-05-30 at 01:39
Épp fent hozok példát milyenek ezek amik Bp-en át járják a Dunát.De rég voltam a Duna parton és nem jutott egy neve se eszembe pedig még feljártam egyre bringát is javítani.(24 db saját ingyen kölcsönözhető bringájuk volt a vendégeknek).Ne végül a Viking ugrott -be megkerestem a hajó regisztereben testvérhajóikkal együtt példának.Erre kiderül hogy pont a Viking volt?
Tessék ők azok:
http://folyamhajo.hu/regiszter?id=97
Ezek igazából szinte olyanok mint a széria autók csak a nevük más meg személyzet.Sokon volt Mahartos a tiszti kar. Sok a személyzetben a román, ukrán, filippinó némi Magyar.
csakafidesz
2019-05-30 at 01:56
Maga a váz, a motor tényleg széria, de minden hajó egyedi építésű, egyedi neve és kódszáma van.
csakafidesz
2019-05-30 at 01:38
Amúgy borzalmas ruhástúl beleesni, mert a vizes cipő önmagában is lehúzza az embert, nem tud úszni. A 10-15 fokos vízben 30-50 percen belül kihűl a szervezet, és az illető meghal. Már jóval korábban megdermed, gyakorlatilag mozgásképtelen lesz a bajba jutott. Akinek van vizijártassági vizsgája az pontosan tudja, hogy a fél tízkor történt baleset után három órával majdnem kizárt, hogy élve emeljenek ki valakit a 15 fokos hideg vízből.
mandro
2019-05-30 at 00:15
A másik állítólag egy nagy turistahajó és az ment neki a Hableánynak.
Andromeda
2019-05-29 at 22:47
Hát én már többször utaztam a BKV menetrendes hajóval, eléggé rozogának tűntek mindig is, rossz érzésem volt mindig, de eddig nem gondoltam, hogy ilyen baleset történhet. Ezek után ezerszer meggondolom, hogy ilyen hajóra szállok.
Ikrek
2019-05-29 at 23:07
Ez nem menetrendes volt, nem?
Theo
2019-05-30 at 00:39
Nem BKV hajok voltak.
Gomboc7
2019-05-29 at 23:19
Nem értem, miért van a neve előtt BKV. Ez egy városnéző magán hajó volt.
Elisa
2019-05-30 at 03:01
Valóban nem BKV hajó volt. A Hableány hajó a Panoráma Deck Hajózási Társaság flottájának egyik legkisebb tagja. A hajón két fedélzet található,60 ember befogadására képes, 27 méter hosszú, 150 lóerős motorral felszerelt, rendszeresen karbantartott járműve a Panoráma Deck flottájának 2003-óta.
Vörös Gyuláné
2019-05-29 at 23:27
Két hajó ütközött, akkor miért csak az egyik, a Hableány nevét ismerhetjük? A másikról miért nem tudunk semmit?
zolatiguszti
2019-05-30 at 01:33
Hát nagy turista hajó van pár ami jár ide.
Ilyen dögökre gondoljanak:
http://folyamhajo.hu/regiszter?id=97
csakafidesz
2019-05-30 at 01:51
Nem az a kérdés, hogy kinek a hajója. A BKV hajók különben nem rosszak. A hajó megfelelő műszaki állapotban volt. Ütközés nélkül s Dunán egy normális, forgalmi engedélyes hajó sem felborulni, sem elsűlyedni nem tud.
Netta
2019-05-29 at 22:25
Jóságos Isten, add, hogy hátha kiúsztak.
Hogyan fordulhat elő ilyen baleset?
Nincs valamiféle központi navigáció?
csakafidesz
2019-05-30 at 01:47
Sajnos nincsen. A Dunán az általános hajózási szabályok érvényesek. (Baloldali közlekedésnek felel meg, a lámpák is ennek megfelelőek. A két hajó elvben nem közelítheti meg egymást, találkozáskor fény és hangjelzést adnak le. (Mondjuk bent a városban nem.) Tehát az általános hajózási szabályok betartására volt és van bízva a budapesti hajóforgalom. Talán kellene valamilyen technikai modernizálás, de ezek a kirándulóhajók nincsennek felszerelve se radarral, se szonárral (szonár = mélységmérő). (Nyugaton a legkisebb tengerjáró jachtok, még a hatméteresek is használnak este radart. Ez mindig be van kapcsolva, ha mozog a hajó.)
antilibsi
2019-05-30 at 07:00
A Viking -nek szonárja és radarja is van, mégsem ment velük semmire mert a kapitány valószínüleg a fészbókot tapogatta.