Nagy valószínűséggel repesz okozta sérüléseket lehet látni a Kazahsztánban lezuhant azeri utasszállítógép törzsén. Katonai szakértők szerint elképzelhető, hogy egy ukrán drón vagy orosz légvédelmi rakéta okozhatta a légikatasztrófát. A madárrajjal való ütközést egyre többen zárják ki. Végső eredményt a gép feketedobozának kielemzése fog adni.
Kazahsztánban folyik a vizsgálat egy 38 halottal és 29 sebesülttel járó repülőkatasztrófa okának kiderítésére. Az orosz légügyi hatóság közölte, hogy az előzetes információk szerint a pilóta egy madárrajjal történt ütközés után döntött a kényszerleszállás mellett. Az azerbajdzsáni elnök, Ilham Alijev ezzel szemben azt mondta, hogy információi szerint a repülőgép a rossz időjárás miatt változtatta meg útvonalát. „A lezuhanás okait azonban még mindig nem ismerjük. Többféle elmélet is létezik. Az ügyet alaposan tisztázni kell” – mondta Alijev az Azertag állami hírügynökségnek.
A légitársaság közlése szerint a J2-8243-as járatszámú repülőgép Azerbajdzsán fővárosából, Bakuból az oroszországi Csecsenföldön található Groznijba tartott. A gép a kazahsztáni Aktau városától mintegy három kilométerre kényszerleszállást hajtott végre. Az orosz állami hírügynökségek arról számoltak be, hogy a repülőgépet a Groznijban lévő köd miatt irányították át. Aktau a Kaszpi-tenger túloldalán – Azerbajdzsánnal és Oroszországgal szemben – található.
A balesetről mobiltelefonos videók keringenek az interneten: ezeken az látható, amint az utasszállító repülőgép meredeken ereszkedik, majd a földbe csapódik és tűzgolyóvá válik. Más felvételeken egy olyan repülőgép látható, amelynek törzse leszakadt a szárnyakról és a gép többi részéről. Az Embraer 190-es repülőgép felborulva fekszik a fűben. Néhány videón tucatnyi lyuk is látható a repülőgép törzsén. A képek megegyeznek a repülőgép színeivel és lajstromjelével.
A videofelvételek alapján nyugati katonai bloggerek az interneten azt sugallják, hogy a gépet egy légvédelmi rakéta repeszei károsíthatták. „Nem úgy tűnik, hogy madárbecsapódás volt” – írta például Carlo Masala katonai szakértő az X-en egy olyan videóra reagálva, amelyen a repülőgép roncsa látható, amelyet állítólag lyukak borítanak. Számos orosz légvédelmi rakéta arról ismert, hogy a célponttól 30-90 méteres távolságban robban fel. A rakéta robbanófejéből származó repeszek ezután eltalálják a célpont törzsét, szárnyait és hajtóműveit, ami a gép lezuhanását okozza.
Egyelőre nem világos, hogy a repülőgép miért tért le több száz kilométerrel az útvonaláról. Orosz katonai bloggerek azt találgatják, hogy a repülőgép az Észak-Kaukázus fölött tévedhetett olyan övezetekbe, ahol szerda reggel ukrán drónok ellen folyt a harc légvédelmi rakétákkal. Az ukránok az elmúlt napokban többször támadták a kaukázusi térséget. A Flightradar24 internetes repülőgépkövető elemzése szerint a sérült repülőgép 74 percen át korlátozott irányíthatósággal repült a Kaszpi-tenger felett mielőtt a kifutópályába csapódott.
A Flightradar24 szerint az érintett repülőgép GPS jelei nem voltak megfeleleők a navigációhoz, ez okból pedig gyenge ADS-B adatokat” továbbított. Ez utóbbi egy olyan légiforgalmi irányító rendszerre utal, amelyet a légtérben mozgó repülőgépek mozgásának megjelenítésére és a repülőgépek pozícióadatainak továbbítására használnak. Oroszországot többször vádolták már azzal, hogy szándékosan zavarja a GPS-jeleket a térségben.
Fotó: MTI/EPA/Rendkívüli helyzetek kazah minisztériuma
Csak_úgy
2024-12-26 at 23:44
Madár rajjal találkozott a repülőgép ezt a pilóták is elmondták az irányító központnak. kétszer próbált a gép leszállni majd 3 km-re a kifutópályától földbe csapódott. A gép kettészakadt tűz keletkezett és felrobbant az oxigén palack is. Ha, légvédelmi rakéta repeszei találják el a gépet mindent lebont róla az egész oldalát, ha drón találja el, hatalmas lyuk keletkezik mindkét esetben ketté szakad a gép és lezuhan. Kettő db. feketedoboz volt a gépen, holnap érkeznek vizsgálódni a gép gyártójától is. A GPS jelről annyit, hogy annak hiánya nem okozhat a pilótáknak gondot, repülés közben sem, nélküle is biztonságosan letehető a gép akár manuálisan is ha irányítható. Nincs mit, szívesen.
Alla
2024-12-26 at 23:29
!!!! Üdvözöljük a legjobb szex társkereső oldalon — https://ok.me/x9LK1
Mate
2024-12-26 at 22:13
Királytigris
Ebben akár meg is egyeztetünk. De az orosz határ átlépése utan, az orosz légiforgalmi hatóság volt felelős a gépért. Ők küldték át a Kaszpi-tenger másik oldalára, reménykedve, hogy hamarabb leesik.
Mate
2024-12-26 at 22:11
Obsitos
Ezerszer inkább, mint hogy olcsó orosz gázért Putin faszát cidázzam. Meg történelmet hamísítsak. Az ilyen komcsi pártoló geciket mint te, szibériába kéne elszállítani, aztán ott meglátom mennyire jót akarnak az oroszok
Georg
2024-12-26 at 20:24
Akkor aki eddig “Mate” nevű kommentelőt szidta, most mehet el a jó ruszki, putyinista k*rva anyjába Spöttlével együtt. Ugyanis az azeri állami szervek is megerősítették, hogy az oroszok lőtték le a gépet..a tetves szemétládák pedig valóban mégcsak azt se engedték, hogy a sérült gép leszálljon (ezért kötött ki végül Kazahsztánban).
Nemzeti
2024-12-26 at 20:05
Elég bizonyíték van, hogy kimondjuk: a ruszkik lőtték le a gépet. Még nagyobb bűn, hogy a lelövés után nem engedték leszállni.
A ruszkifasszopók ismét bebizonyították milyen aljas gazemberek. Megint a bűnösöket védik, megint hazudnak, pont mint a maláj gépnél.
Nem csak a ruszkik bűnösök, a rudzkifasszopók is.
Ruszkik haza!
Ruszkifasszopók utánuk!