Az egyik Magyarországra küldött „felújított” metróvagont graffiti művészek dekorálták ki a Belorusz-Lengyel határon. Alekszandr Lukasenko birodalmában azonban ezt az illegális amerikai művészeti ágat igen szigorúan büntetik. A letartóztatott kis festőcsapat barátja megmentésük céljából Budapestre utazott, hogy tárgyaljon a BKV Zrt. képviselőivel, miközben az orosz elkövetőket Fehéroroszországban hat év börtönbüntetéssel és 12 millió forintnak megfelelő pénzbüntetéssel fenyegetik. A kárt egyébként helyrehozták, a szerelvény hibátlan állapotban érkezett meg Budapestre.
Az orosz metrókocsikat ugyan a Moszkva melletti Mityisiben gyártja a Metrowagonmash Nyrt., de az ukrajnai háborúk miatt nem utazhatnak hozzánk a legrövidebb úton, hanem Fehéroroszágon keresztül tesznek kerülőt. Ezért fordulhatott elő, hogy a graffiti-művészek éppen a Belorusz-Lengyel határon pingálhatták ki a metróvagont. Idejük pedig bőven akadt, hiszen itt cserélik ki a vonatok futóműveit széles nyomtávú sínekre valókról keskenyre. A háromfős festőgárda mindössze a kis csapatuk jelképét festette fel. A «БЧГ» („BCSG”) rövidítés megfejtését nem kapta meg e sorok írója, ahogyan nevüket sem akarták elárulni nekünk, mert „félnek a hatóságok bosszújától”. Származásukról annyit sikerült kideríteni, hogy ketten szentpétervári oroszok, harmadik társuk pedig breszti fehérorosz.
Miközben a festőbrigád művén dolgozott, csapdába esett, mert a belorusz rendőrség rajtaütött és letartóztatta a művészeket. A rendőrségi eljárás első körben arra kötelezte őket, hogy fizessék ki a graffiti lemosásnak költségét, amit meg is tettek. Ez néhány száz eurót tett ki. Tehát a metróvagon visszakapta hófehér ruháját és elindulhatott hazánk felé. A fiúk azonban nem hagyhatják el Breszt határvárost, mert elvették tőlük az útleveleiket és elkobozták a gépkocsijukat, igaz szabadon védekezhetnek. A rendőrségi, illetve a bírósági eljárásról a hatóságok nem adnak felvilágosítást a fiúk két ügyvédjének.
Szemük láttára tépték össze a kérelmüket
Mindennek a tetejébe a beadványukat a szemük láttára tépték össze. A graffitizés egyébként október 15-én történt, a megtisztított metróvagon pedig hófehér ruhájában már a Kőbánya-Kispest metró garázsban pihen. Látszólag tehát a gond megoldódott, de a breszti hatóságok nem csupán szabad mozgásukban korlátozzák őket, hanem kilátásba helyeztek egy meglehetősen magas pénzbüntetést, nevezetesen 40.000 eurót, vagyis mintegy 12.400.000 forintnak megfelelő összeget.
Ekkor lépett színre “Szergej Ex”, aki barátként vállalta, hogy segít cimboráinak és a napokban Budapestre érkezett. – A célom az volt, hogy olyan hivatalos levelet kapjak a BKV Zrt-től, amiben az áll, hogy a közlekedési vállalatnak semmilyen követelése sincsen a három graffitissel szemben, mert ez megmentheti őket – állítja Szergej. A fiatalember a cikk szerzőjének tolmácsolása mellett először dr. Anga László jogtanácsoshoz fordult, aki részletes levelet, egyfajta kérelmet kért Szergejtől.
– Előttem nem ismert az ügy, ha egyáltalán létezik ilyen, ezért tájékozódnom kell, ehhez pedig minden apróságról, adatról tudnom kell – mondta a jogtanácsos a telefonban és valóban, a kérdés komolyságának megfelelően foglalkozik most is az üggyel. Végeredményben Szergej azt az ígéretet kapta, hogy kivizsgálják az ügyet és jogilag felhatalmazott illetékes személy válaszlevelet fogalmaz meg, amelyet 30 napon belül eljuttatnak számára. – Hogy ne menjek haza üres kézzel, felkerestem a kőbánya-kispesti metrógarázsban az új, 3024-es metróvagont, amelyről videófelvételt készítettem. Ez is bizonyíték, arra vonatkozóan, hogy a jármű tökéletes állapotban érkezett Budapestre, de természetesen a BKV levele lesz az igazi jogalap, amennyiben abban az szerepel, hogy a BKV Zrt-nek nincsen követelése a graffiti-csapat ellen – mondja Szergej, az önkéntes segítő.
Példát akar statuálni a hatalom
Ahhoz azonban, hogy olvasóink megértsék, mennyire nehéz Fehéroroszországban tisztességes jogi eljárásban bízni, tudniuk kell, hogy igencsak zárt ország, ahol a törvények korántsem humánusak, és amely állam nem tart lépést a változó világgal. – Attól tartunk, hogy most a három fiatalt egyfajta túszként tartják fogva és a lehetséges 40.000 eurós büntetéssel, amelyet természetesen börtönnel is ki lehet váltani, példát akar statuálni a hatalom, hogy minél kevesebb hasonló ilyen eset történjen a határon – foglalja össze Szergej.
A nyugati demokraták körében az Alexander Lukasenko vezette államot legtöbben Európa utolsó diktatúrájának tartják. A populizmus és demagógia ma is regnáló ,,császára” egyébként demokratikusnak tűnő úton került hatalomra még 1994 júliusában. Tegnap Szergej hazaért és ma a következő levelet kapta a BKV Zrt-től:
„A megkeresésben foglaltakkal kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adom. A megkeresésében hivatkozott járművek felújítását szerződéses partnerünk, a Metrowagonmash Nyrt. végzi, melynek keretében a Magyarországról történő elszállításuk és a magyarországi teljesítési helyre történő visszaszállításuk is a feladata. Ennek folyamán a járművek nem állnak a rendelkezésünk alatt, így az azokat érő bármilyen kár esetén a partnerünk léphet fel kártérítési igénnyel. Erre tekintettel az ügyben a BKV Zrt. nem illetékes, kérjük, hogy a kár érintettek általi rendezése érdekében a Metrowgonmash Nyrt-hez szíveskedjenek fordulni, elérhetőségei a következő honlapon találhatók.”
Hat év börtön?
– A levélben foglaltakat megértettem, viszont egy újabb hír sokkolt: az orosz fiúkkal szemen az ügyészség büntetőeljárást kezdeményezett. A vád, csoportosan elkövetett huliganizmus, amelyre kiróható büntetés felső határa börtönben letöltendő hat év – közölte tömören az önkéntes segítő.
ERDÉLYI ESZKIMÓ PÉTER – PestiSrácok.hu. A vezető képen az összefirkált (azóta megtisztított), a pályaszám alapján beazonosítható vagon.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS