A Magyarországon forgalmazott ásványvizek, üdítők és sörök piacát igyekszik rendezni az a törvényjavaslat, amelyet a Fidesz-frakció támogatásával nyújtott be a Parlamentnek Kósa Lajos. A Fidesz alelnöke erről szombaton beszélt Debrecenben sajtótájékoztatón. Annyit szeretnénk elérni, hogy Magyarország olyan ország legyen a fogyasztói kínálat szempontjából, mint Németország, Csehország, Szlovákia, vagy éppen Ausztria: ha van valahol kis kézműves gyártó, az a helyi piacra, vagy az országos piacra el tudjon jutni a termékével. A jogszabállyal azt akarják elérni, hogy a magyar fogyasztónak legyen lehetősége a nagy multik sörén kívül a kisebb gyártók söreit is választani – tette hozzá a politikus.
Kósa Lajos a jelenlegi hazai gyakorlatról azt mondta, a forgalmazókkal és a rendezvényszervezőkkel a nagy gyártók kizárólagossági szerződést kötnek, gyakorlatilag fizetnek azért, hogy a forgalmazók kizárólag csak az ő termékeit árusítsák. Az általa benyújtott módosító javaslat arról szól, hogy kizárólagos szerződést kötni a forgalmazókkal ezentúl tilos, aki ilyet köt, az a szerződés semmis – nyomatékosította a fideszes országgyűlési képviselő. Kósa hozzátette: szeretné elérni, hogy ezzel lehetővé váljon, hogy a kistermelők, a kézműves terméket előállítók is odaférjenek a magyar piachoz. Szeretné elérni továbbá, amit 2015-ben a nagy gyártókkal a versenyhivatal már egyszer leegyeztetett, hogy legyen egy olyan piacnyitás, ami lehetővé teszi, hogy a helyi kisszériás termelők az egész piac húsz százalékát el tudják érni, nyolcvan százalék pedig megmarad a multiknak – magyarázta a kormánypárti politikus.
Nem kiszorítani, nem elüldözni akarom a multikat, csak szeretném azt a helyzetet Magyarországon is megvalósítani, ami más országokban ma már gyakorlat
– tette hozzá megjegyezve: ez növeli a kínálatot, erősíti a minőségi versenyt,az árversenyt, ugyanakkor senkit nem fojt meg.
Kósa Lajos a jelenlegi helyzetet illusztrálva azt mondta, Magyarországon a teljes sörpiac évi forgalma százhatvanhatmilliárd forint, aminek a az úgynevezett három nagy vitte el a 94,5 százalékát, összesen százhatvanmilliárd forintot. Ugyanakkor a fennmaradó hatmilliárdot sem a magyar kistermelők vitték el, hanem ebből hármat azok a brandek, amelyeket a nagy gyártók importáltak Magyarországra. Kósa Lajos szerint ugyanez a helyzet az üdítőitalok és az ásványvizek piacán is. A politikus megismételte: a törvényjavaslata arra irányul, hogy egyrészt tilos legyen kizárólagossági szerződést kötni, másrészt olyan szerződést, ami a kis gyártók kiszorítását lehetővé tevő előnyökhöz juttatja a nagy gyártókat. A javaslatot támogatta az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága, hétfőn lesz a tervezet vitája, és kedden szavaznak róla – mondta Kósa Lajos Debrecenben.
Forrás: MTI. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
Facebook
Twitter
YouTube
RSS