Spanyolország is megtagadta a kikötést hétfőn a Mission Lifeline német civilszervezet (NGO) mentőhajójának mintegy 230 migránssal a fedélzetén. Jelezték, nem akarják, hogy az Aquarius mentőhajó példája megismétlődjék.
A Földközi-tengeren kezd rosszra fordulni az időjárás, ami azzal fenyeget, hogy a helyzet életveszélyessé válhat a 17 fős német legénység és az utasai számára – mondta Manuel Sarrazin a Zöldek német ellenzéki párt politikusa a fedélzeten tett látogatást követően. A német civilszervezet hajója csütörtökön mentette ki az embereket Líbia partjai előtt, s jelenleg Málta közelében vesztegel utasításra várva, hogy mitévő legyen. A vallettai vezetés közölte, nem illetékes az ügyben. A római kormány szintén nem engedi partjaihoz a Lifeline-t, mivel teljességgel megtiltaná a civil mentőhajóknak migránsokkal a fedélzetükön a kikötést Olaszország kikötőiben.
Spanyolország pedig a nap folyamán jelezte, nem akarja, hogy az Aquarius mentőhajó példája megismétlődjék. Madrid korábban befogadta a francia SOS Mediterranée és az Orvosok határok nélkül (MSF) civil szervezetek által működtetett mentőhajót több mint 600 emberrel a fedélzetén, amely előtt sem Olaszország sem Málta nem nyitotta meg kikötőit. Fernando Grande-Marlaska Gómez spanyol belügyminiszter csütörtökön készül Rabatba, hogy marokkói tisztségviselőkkel tárgyaljon migrációs kérdésekről, tekintettel a naponta a spanyol partokra érkező illegális bevándorlók százaira. A spanyol parti őrség közlése szerint csak hétfőn 377 embert mentettek ki a Gibraltári-szorosban, míg a hétvégén több mint 800-at. José Luis Ábalos Meco spanyol fejlesztési miniszter a Cadena Ser spanyol rádiónak elmondta, bár országa meg akarja mutatni humanitárius arcát, „de az már egy teljesen más dolog, hogy tengeri mentőszervezetté váljunk egész Európa számára“.
Időközben az Alexander Maersk nevű dán konténerhajó péntek óta vár utasításokra Szicília partjai előtt, hogy hol köthetne ki, miután hozzávetőleg 110 migránst vett fedélzetére. A tengeri fuvarozási vállalat szóvivője a dán közszolgálati rádiónak elmondta, hogy a fedélzeten tarthatatlanná vált a helyzet.
A hajót egyszerűen nem arra tervezték, hogy ennyi embert szállítson
-ismertette a körülményeket Palle Laursen, a Maersk Line vállalat műszaki vezetője. Mint mondta, a 25 fős legénység képtelen gondoskodni a száznál is több emberről.
Ez a helyzet nem napokon, hanem perceken, illetve órákon belül megoldást követel
-tette hozzá Laursen. Inger Stöjberg dán integrációs miniszter felszólította az olasz kormányt, hogy engedje kikötni a konténerhajót, s partra szállni az embereket.
Ezek olyan migránsok, akik Olaszország felé tartottak és természetesen Olaszországnak be is kell fogadnia őket
-jelentette ki Stöjberg a dán rádiónak. Hozzáfűzte, a nap folyamán levélben akarja sürgetni a helyzet rendezését Matteo Salvini olasz belügyminisztertől.
Forrás/fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS