Több éves várakozás után a napokban elkezdhették az újjáépítését a legendás Hungária 6R Yacht-nak Cittel Lajos hajóépítő műhelyében. A Hungária most 90 éves, egyike az utolsó tradicionális fahajóknak, melyek megmentését életcéljául tűzte ki a hajóépítő mester. A szinte minden porcikájában fayacht nem mellesleg olimpikon, ez a hajó képviselte Magyarországot az 1928-as amszterdami olimpián. Az újjáépítés után, remélhetőleg már jövő tavasszal új gazdája nemzetközi oldtimer versenyeken is megmérettetné a Hungáriát.
Cittel Lajost már gyermekként magával ragadták a hajók, vitorlások. Már akkor elöntötte, hogy nem csak hajózni szeretne, hanem yachtok, katamaránok építésének szentelné az egész életét. 20 évvel ezelőtt azt is megfogadta, hogy annyi régi, kecses, fatestű hajót megment, amennyit csak lehet. A sor a Sirocco-val kezdődött, melynek fedélzetén Cittel Lajos szeli a Balaton habjait a Kék Szalag versenyeken, de csapata kezei alatt kelt új életre a Nemere II és a Lillafüred is. A 75-ös cirkálók után érkeztek meg műhelyébe a fatestű 6R Yachtok is. Néhány éve a Talimán, most pedig a Hungária.
– A Hungária körülbelül 3 éve itt áll az udvarunkon. Többször volt már szó arról, hogy elkezdjük a felújítását, de amíg állami tulajdonban volt, addig akadályokba ütköztünk. A közelmúltban egy magyar hajós megvásárolta, ennek köszönhetően a napokban elkezdhettük a munkát – mondta Cittel Lajos.
Nem elhanyagolható részlet, hogy a Hungária műemlék, vagyis kizárólag magyar vásárló jöhetett szóba. Az új tulajdonosról egyelőre annyit tudunk, hogy ő is a régi hajók szerelmese. A Hungáriával nemzetközi versenyekre készül, többek közt a legnevesebb oldtimer találkozóra Cannes-ba.
– Ennek a hajónak történelme van – folytatta Cittel Lajos. Egy igazi olimpikon, mégis szörnyű állapotba került, és már hosszú évekkel ezelőtt a partra kényszerült. A 20-as, 30-as években épültek a legszebb fahajók, ők a Balaton ékkövei, ők adják a balatoni hajózás nosztalgiáját, hangulatát. Ezért szeretném, ha minél többet megmenthetnénk, és újra vízre bocsáthatnánk – mondta a mester.
A Hungária újjáépítésén most egy 3 fős csapat dolgozik. Pammer László is bolondul a régi hajókért. Azt mondta, hatalmas pillanat volt, amikor a Hungáriát behúzták a műhelybe…
– Nagyon aprólékos famunkáról beszélünk. Ebben a hajóban néhány borda és csavar kivételével minden alkatrész fa. Sajnos 70 százalékban elkorhadt, elkorrodálódott. Most a régi testet stabilizáljuk, kicseréljük a gerincet, hogy aztán visszakerülhessen az eredeti tőke és vele az eredeti formáját kapja vissza. A belső részekhez cédrusfát, a külső borításhoz mahagónit használunk – mondta Pammer László.
A csapatnak körülbelül 6000 órát kell dolgoznia a Hungáriával, hogy az kigördülhessen a műhelyből. Átadását új tulajdonosának 2017 áprilisára ígérték.
A fotók a szerző felvételei
Facebook
Twitter
YouTube
RSS