A fejlett Nyugat úgy tesz a környezetvédelemért, hogy áthárítja Keletre a problémát. Az Európai Unió nyugati tagországaiban jelentősen több autó van forgalomban, mint a keleti országokban. Egy felmérés adatai arra is rávilágítanak, hogy a nyugati országok egyfajta autós szeméttelepnek használják a keleti államokat, hiszen végül itt vonják ki ezeket az autókat a forgalomból.
Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (European Automobile Manufacturers Association; ACEA) adatai szerint 2020-ban az Európai Unióban 550 autó jutott ezer lakosra. Az uniós átlagnál jóval több jármű jut ezer főre például Franciaországban (565) és Németországban (579) is, de Belgiumban (493) és Dániában (467) is jelentősen magasabb ez az arány, mint az EU keleti államaiban. Az unió keleti részén viszont jóval kevesebb autó jut ezer főre: Horvátországban például 428, Magyarországon pedig 404 személygépjárművet használhatnak, ha ezer főre vetítjük az adatokat.
A jelentés kitért arra is, hogy milyen mértékben nőtt az országok járműparkja. Romániában például 2019 és 2020 között 5,4 százalékkal emelkedett a forgalomban lévő autók száma. Ez részben annak is köszönhető, hogy a nyugati országok úgy tesznek a környezetvédelemért, hogy az elöregedett, megunt autóikat eladják a keletieknek, így használják szeméttelepnek a kelet-európai országokat. Ezért Kelet-Európában jóval idősebbek az autók, mint Nyugaton. Ezeket a járműveket később Kelet-Európában kell kivonni a forgalomból, és ott kell ártalmatlanítani. A Nyugatról behozott járművek életkora egyébként átlagosan 13–14 év.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTI/Kálmándy Ferenc
Facebook
Twitter
YouTube
RSS