Nyílt levelet írt a Magyar Autóklub, a hazai autósok legnagyobb érdekképviseletei szervezete Karácsony Gergely főpolgármesternek, amelyben határozott tiltakozásukat fejezik ki a budapesti sebességkorlátozás bevezetése ellen. Szerintük a javaslat tele van egymással ellenmondó megállapításokkal. Mint írják, szakmailag van alapvető aggályuk minden fűnyíróelven alapuló döntéshozatallal szemben. Részletes előterjesztés-elemzésükből kiderül, hogy a főpolgármester már megint fordítva ül a biciklin: a javaslatok nem csökkentenék, hanem növelnék a forgalmat és mellesleg a klímaterhelést is.
A Magyar Autóklub nyílt levelében jelzik: örömmel fogadták, amikor a főpolgármester együttműködésüket kérte a főváros közlekedési koncepciójának kialakítása kapcsán. Megjegyzik, hogy a tárgyalásokra mindig felkészültek, sőt, írásos anyagokat is átadtak; ehhez képest csalódottan tapasztalták, hogy a hivatalos előterjesztések között megjelent anyag egyáltalán nem tükrözi az észrevételeik figyelembevételét, ráadásul tele van önellentmondásokkal. Hangsúlyozzák, hogy az előterjesztés elvileg egy előkészítő anyag; ehhez képest már olyan kérdésekben foglal előzetesen állást, amelyekre nézve másutt a vizsgálat elrendelésének szükségességét hangsúlyozza. A sebességcsökkentésről szóló részben három ellentmondásra is felhívják a figyelmet:
Az előterjesztésben az áll: „meg kell vizsgálni a lakott területen belül, egyes útszakaszokon jelenleg megengedett 70km/h sebességhatár 50km/h szintre csökkentését”, rögtön utána ezen mondatnak ellentmondva kiemeléssel szerepel a következő, „javasolt a lakott területen levő fő- és tömegközlekedési utakon a sebességet egységesen 50km/h-ra csökkenteni”. Hasonló ellentmondás és nyilvánvaló prekoncepció tűnik ki az előterjesztésnek a mellékúthálózat esetében javasolt egységesen 30km/h-ra történő csökkentése terén
– fogalmaz a nyílt levél. A Magyar Autóklub állásfoglalása szerint ami a legkülönösebb, hogy a főpolgármester bizonyos vizsgálatok szükségességét úgy irányozza elő, hogy eleve meghatározza azok elvárt végkövetkeztetéseit is. Hiányolják a bemutatását, sőt, megkérdőjelezik a létezését is olyan baleseti statisztikának, amelyre Karácsony hivatkozik.
Kellő indokunk van annak feltételezésére, hogy forgalomtechnikában jártas szakembereknek a megelőző időszak baleseti adatainak elemzése nyomán kialakult szakmai véleménye áll a hátterében azoknak a döntéseknek, amely az általános lakott területi sebességkorlátozáshoz képest egy-egy útszakaszra ajánlanak magasabb vagy éppen alacsonyabb megengedett mértéket
– írják. Kitérnek arra is, hogy a főpolgármesteri elképzelések a klímavédelemmel sem éppen kompatibilisek, ellenkezőleg: ugyanannak az útnak a megtétele alacsonyabb sebesség mellett több idővel, ezáltal több károsanyag-kibocsátással fog együtt járni. További várható negatív hatás lenne, hogy a belterületi vagy a belterülethez közeli főútvonalak zsúfoltsága tovább nőne. A mellékútvonalakon 30 km/h-ra korlátozott sebesség azt eredményezné, hogy onnan is a belső főútvonalakra tevődne át a forgalom. Azt is kijelentik, hogy a felnőtt lakosság egy jelentős hányada nem ültethető kerékpárra: aki az agglomerációból közlekedik, és a munkájához vagy munkába járásra használja gépjárművét. A BKK nem felkészült egy ugrásszerű igénybevétel növekedésre.
A Magyar Autóklub levele teljes terjedelmében ITT olvasható.
Vezető kép: MTI/Marjai János
Facebook
Twitter
YouTube
RSS