A Johns Hopkins Egyetem kutatói teljesen új módszert fedeztek fel arra, hogy még a katasztrófák előtt, időben felfedezhessék az olyan mikrorepedéseket a fémekben, amelyek problémát okozhatnak – írja az Eurekalert. A módszerrel akár repülőgép-katasztrófákat vagy hídösszeomlásokat is meg lehet előzni.
A Science tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a kutatóknak sikerült jobban megérteniük, mi vezet az ilyen nagyon apró törésekhez. Az úgynevezett ciklikus terhelés – ami a korábban felhozott példáknál a légnyomás változása és a folyamatos forgalom – folyamatosan molekuláris töréseket hoz létre a legellenállóbb fémekben is, ezek pedig repedésekké válnak, és egyre növekednek, amíg katasztrófához nem vezetnek. A repülőgépekben például pontosan ezen elhasználódás miatt cserélik rendszeresen az alkatrészeket, ez azonban nagyon pénz- és időigényes folyamat. A Johns Hopkins kutatói most olyan módszert dolgoztak ki, amivel ez elkerülhető lehet: az újítás abban áll, hogy a lehető legnagyobb nagyítással dolgoznak, és nemcsak a repedés megjelenése előtti időszakot vizsgálják, hanem a terhelés kezdetétől figyelik az anyagot.
Forrás: 24.hu; Fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS