A Telex, a HVG, a 444, a 24.hu, a Magyar Hang és a Válasz Online anyagait is népszerűsíti Dessewffy Tibor észtországi cége. Gyurcsány bizalmi embere úgy tűnik, nagyon szeretné, ha a 2022-es választásokon ismét az ellenzék kaparintaná meg a hatalmat, ehhez pedig jól láthatóan anyagilag is segíti a szegénynek semmiképpen sem nevezhető egykori miniszterelnököt. A Demokratikus Koalíció befolyásolási portfóliójának növekedését górcső alá véve azonban kirajzolódik, hogy a háttérben bizony feltűnik Ficsor Ádám, Szigetvári Viktor és Bajnai Gordon is – írja a Mandiner. A lap megjegyzi: az Erősítő nevű hírportál indulása óta – vagyis cirka tíz nap alatt – több mint két és félmillió forintot költött Facebook-hirdetésekre. Az ellenzéki üzeneteket közvetítő internetes felület új modellt alkalmaz: nem készít saját tartalmat, vállaltan mások cikkeit, anyagait dolgozza fel, majd hirdeti meg a közösségi médiában. A jelek szerint nem kevés pénzzel.
A Gyurcsány-kormány idejéből ismert két régi bizalmas, Dessewffy Tibor és Ficsor Ádám érdekeltségeit hizlalta leginkább az elmúlt két évben a DK-képviselőcsoportja. A 9 fős DK-s képviselőcsoport 164 szerződéssel megközelítőleg 240 millió forintot költött 2020 februárjáig. A megközelítőleg kitétel esetükben nem stilisztikai fordulat: az elszámolást ugyanis annyi hibával és olyan kaotikus formában kapta meg a képviselőcsoporttól a hvg, hogy abból lehetetlen pontos összeget számítani – írta korábban a portál, hozzátéve: a parlamenti frakció működését fedezni hivatott keretnek tetemes része jutott Gyurcsány Ferencéknél is a pártközpont, és a pártelnök bizalmasai közelébe. Mindezek után talán mégsem meglepő annyira, hogy milliókat költenek social media marketingre a DK-hoz köthető Dessewffy Tiborék. Az elképzelés lényege az egyébként impresszum nélküli felületen olvasható bemutatkozás szerint a következő:
Ha neked mint olvasónak, szívügyed egy társadalmi, közéleti, kulturális téma, de nem tudod, hogyan hívhatnád fel sokkal több ember figyelmét rá, akkor jó helyen jársz, az Erősítő tud neked segíteni a hangosításban.
Ez így afféle társadalmi felelősségvállalást erősítő tevékenységnek is tűnhet, ám valójában nem erről van szó. Az Erősítőn, illetve annak Facebook-oldalán kizárólag az éppen aktuális ellenzéki narratívába illeszkedő cikkek reklámozása zajlik. Jelenleg harminc független hírforrást követnek, és tervezik továbbiak bevonását.
Íme, a szemlézett lapok (nem teljes) listája: 24, Telex, HVG, 444, Magyar Hang, Válasz Online, Szeretlek Magyarország, Átlátszó, G7, Qubit, Direkt36, Media1, Mérce, Mfor, Szabad Pécs, KecsUP, Debreciner, Veszpresszó.
Na de tegyük fel a kérdést: ezt az egészet ki pénzeli? Ez nem derül ki a tájékoztatóból, amelyben a hosszú távú működés kapcsán közösségi támogatást emlegetnek. Ugyanakkor azt is írják, hogy igyekeznek az oldal elindításához és fenntartásához egyéb forrásokat is bevonni. A minden jel szerint a balliberális média politikai üzeneteinek terjesztését felvállaló online felület adatkezelője egy Észtországban, Tallinban bejegyzett cég, az Amplify App OÜ, amelyet pontosan ugyanarra a címre jegyeztek be tavaly decemberben, mint a több százmilliós forgalmat bonyolító, DatAdat OÜ nevű vállalkozást. Az Amplify (magyarul: erősítő) képviselője Dessewfy Tibor, aki a DatAdat tulajdonosi körében is feltűnik. Dessewffy egyébként szociológus, az Átlátszó korábbi meghatározása szerint a Gyurcsány–Bajnai-korszak emblematikus agytrösztje, a Demos egykori vezetője, de őt áll az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontjának az élén is. Mindebből az következik, hogy Gyurcsány Ferenc és köre rákapcsolt a kampányra. Korábban már kiderült, hogy óriási választói adatbázist építenek a volt kormányfőhöz és utódjához, Bajnai Gordonhoz köthető hazai és külföldi vállalkozások. A csatasorba állított cégek közül a legfontosabb az azonos nevű észtországi cég magyarországi leányvállalata, a DatAdat Professional Kft. amelynek ügyvezetője Ficsor Ádám korábbi polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter. Emellett felelős pozícióban van Szigetvári Viktor korábbi államtitkár, MSZP-s kommunikációs stratéga, illetve tulajdonos részben maga Bajnai. Ficsor, Szigetvári és Dessewffy személyében közös, hogy a 2010 előtti balliberális politikai elit tagjai, és mindhárman a korábbi kormányfő közvetlen tanácsadói, munkatársi, bizalmi köréhez sorolhatók – összesíti a Mandiner. A DatAdat számos baloldali kezdeményezés adatkezelőjeként szerepel. Például a DK-hoz köthető, részben a párt internetes hirdetéseiből működő Nyugati Fény nevű hírportállal összefüggésbe hozható, de a céggel kapcsolatban áll a másik ellenzéki propagandaoldal, az Ezalényeg.hu is.
Észtországban egyébként több céget is visz már a Gyurcsány-kör; az egyik legérdekesebb talán a Szigetvári által alapított, még tavaly januárban bejegyzett Datapraxis lehet. A cégben megjelent a Soros-hálózat egy régi kulcsszereplője is, Paul Hilder, aki az ezredfordulón társalapítója volt a Soros-pénzből felhúzott, a spekuláns által terjesztett Nyílt Társadalom-elképzelésre utaló Opendemocracy.net elnevezésű internetes felületnek, ezt követően pedig négy évet dolgozott kampányigazgatóként a szintén a milliárdoshoz köthető Avaaz.org nevű platformnál, amely 2018-ban a magyar választáson tömeges, célzott internetes hirdetésekkel támogatta az ellenzéket. A Datapraxis honlapja szerint a cég célja elsősorban adatgyűjtéssel, választói törzsek meghatározásával, üzenetek tesztelésével, kutatásokkal, végül pedig a választók célzott megszólításával segítsék az ügyfeleiket. Dessewfy Tibor emellett egy Webpredict nevű céget is bejegyeztetett még tavaly, amely éppen munkatársakat toboroz. Egy Webpredict nevű honlap szerint mesterséges intelligencia segítségével segít megkeresni a valódi értelmet az információs káoszban. Vagyis a Gyurcsány-kör meghatározó befolyást szerzett az ellenzéki kommunikációs csatornák felett, a legújabb vállalkozásával pedig a jövő évi parlamenti választás közeledtével az ellenzéki, magukat függetlennek mondó médiumokat is bevonja a műveletbe.
Forrás: Mandiner; Fotó: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS