A vizsgálati eredményre a Kölöknet.hu hívta fel a figyelmet; az ott idézett OECD-jelentés az eredményeken túl az okokra is rávilágít. A teszt során egy Seraing nevű ­belga településsel (Liege egyik elővárosával) kapcsolatos kérdésekre kellett választ keresni egy fiktív, kifejezetten a vizsgálat céljából összeállított honlapon. A vizsgálat során azt figyelték, hogy egy adott probléma megoldásánál milyen úton és mennyi idő alatt jutnak el a diákok az online információkhoz. A hosszabb út és a több idő az esetek többségében szövegértési nehézséget jelez.

Az egyszerűbb feladatoknál a brazil, chilei, kolumbiai, az egyesült arab emírségekbeli és a magyar tanulók nyújtották a leggyengébb teljesítményt, a legbonyolultabb, összetett keresést igénylő feladattípust csupán a magyar tanulók negyede oldotta meg hibátlanul (miközben az OECD-átlag 40 százalék volt), és mind a gyorsaságot, mind pedig a ­kitartást tekintve a leggyengébbek között végeztünk, ami összességében a hatodik legrosszabb helyre volt elég.

A 2012-es PISA-kutatás eredményeit bemutató, 2013. decem­beri sajtótájékoztatón Hoffmann Rózsa akkori közoktatási államtitkár úgy kommentálta az adatokat: sajnos nem számolhat be jó eredményekről, valamennyi területen az OECD-átlag alatt vagyunk. A volt államtitkár szerint a vizsgálat valójában az előző oktatási kormányzat kudarcát jelzi, a vizsgált korosztály ugyanis a 2003–2004-ben kezdte az iskolát. Már a két évvel ezelőtti elemzésből is kitűnt, hogy a magyarok a matematika mellett a szövegértésben maradnak le a legjobban az EU-átlagtól.

A digitális szövegértést 2012-ben mérték fel először – ott tehát nem lehet tendenciát megállapítani –, a magyarok kirívóan rossz szereplése azonban így is meglepetés.

A mostanra megszületett értékelések szerint a magyar iskolákban elavult számítógépeket használnak, és korlátozott az internet-hozzáférés. A háztartásokban még rosszabb a helyzet: azokban a családokban, ahol a gyerekek a leginkább rászorulnának a felzárkóztatásra, jellemzően sem számítógép, sem internet nincs, és ezt az is­kola nem képes kompenzálni.

Forrás: nol.hu