Pesti Srácok

"Te hős vagy fiú, tudsz róla?" - Fury, 2014 - FILMKRITIKA

David Ayer a szokásos közönségfilmektől eltérő, szélsőséges és kíméletlenül hiteles ábrázolást ígért új, a második világháború utolsó napjaiban játszódó filmjében. Ahogy Ayer saját filmjét jellemzi: "egyetlen hangos reccsenéssel áthasítja a koponyát". Hangja, színe, szaga tényleg van a Fury-nek, de ezen túl maradt még egyéb kibányászható tartalma számunkra? Vagy elégedjünk meg a felháborító közhellyel: "THE WAR IS BAD SO WE ARE SAD." - A háború rossz, tehát szomorúak vagyunk. Ennek néztünk utána, vigyázat! Spoiler alert.

SZERENCSÉS MÁRTON DÁNIEL - NULLAHATEGY

Háborús moralizlás, technikai bravúrok

Ős film-archetípus:

PestiSracok facebook image

a háborús

és főként a

második világháborús filmek

nyomasztó műfaji tömegeivel maga mögött indít a Fury. A mindenkori „modern-ideologikus” hősmítoszok számára megkerülhetetlen propagandisztikus „közhelyekkel” felvértezve

érkezett a közelmúlt egyik legjobban várt és éppen ezért némileg csalódást okozó filmje a Fury.

Véres halálukon keresztül önmagukat megváltó hősök, „vágóképnyi” statisztáló ágyútöltelékek illetve a filmben ábrázolt irreális "háborús világ" dramaturgiai dogmatikájának hitelességért „szükségszerűen” elpusztuló, legyilkolt civilek és végül az egyszeri, „szerencsés” túlélő közös kálváriáját látjuk.

A háborús moralizálgatás arcpirítóan kellemetlen pillanatai ezek.

Olykor végtelenül stilizált (!) harctéri halálok és kalandfilm-szerűen időzített csatajelenetek,

az arctalanságban már-már gépiességig, sőt zombihordává degradált „SS-ek”, a „krautok”.

Idővel már csak a film-ellenében működnek a puszta brutalitásig fokozodik a „videojáték és képregény brutalitás” és az ezt kiegészítő prűd elhallgatás, amit csak súlyosbít a bibliai idézetekkel megspékelt mellébeszélés.

Stíluskavalkád, amiben a coming-of-age és a diszfunkcionális család szubzsánerei is mind-mind feltűnnek.

Szóval nem indul „egyszerű” filmként David Ayler (Halálos iramban) új rendezése.

fury-09

A cselekmény háború végső felvonásában (az ardenneki offenzíva szétverése után) a nyugati hadszíntér utolsó már Németországon belül a Ruhr-vidék felé húzódó frontvonalán játszódik

. A

Wehrmacht

széthullóban; gyakorlatilag már csak az

Waffen SS, Volkssturm és a Hitlerjugend szétszórt egységei fejtenek ki valamely ellenállást.

Mindazonáltal a szövetséges haderők veszteségei még mindig „magasak”.

Főként a német harckocsik technikai fölényének okán.

Az újraszerveződő páncélos egység – hőseink – feladata a szövetséges hadsereg előrenyomulásának biztosítása az utánpótlási vonalak tisztázásával; a német túlerővel szemben.

Talán leírni sem szükséges, hogy „öngyilkos misszióra” kaptak parancsot.

A film első felének kérdése a szokásos kérdést boncolgatja;

„Miért vagyunk itt? Miért harcolunk?” Amerika újra és újra magára erőlteteti a kérdést

mentségére szóljon, hogy filmes és katonai nagyhatalomként ez úgymond kötelessége is.

A válasz az ószövetségből kiragadott látomásos és missziós-üzenet:

„…hallám az Úrnak szavát, a ki ezt mondja vala: Kit küldjek el és ki megyen el nékünk? Én pedig mondék: Ímhol vagyok én, küldj el engemet!”

Ami kiegészül János apostol leveléből származó idézettel:

„Ha valaki szereti a világot, nincs meg benne az Atya szeretete, mivel minden, ami a világban van: a test kívánsága, a szem kívánsága és az élet kevélysége, nem az Atyától van, hanem a világból. De a világ elmúlik a kívánságaival együtt. Csak aki az Isten akaratát teljesíti, az marad meg örökre.”

Ennek a háborúnak a megnyerése egyfajta erkölcsi kötelesség. Általános és bántóan ideologikus válasz az idézetek önálló mélységéhez viszonyítva.

Minden próbálkozása ellenére mindvégig hiányzik a filmből a személyességig fokozott megragadható emberi fájdalom

.

Wardaddy (Brad Pitt) in Columbia Pictures' FURY.

És mindhiába a tisztán követhető rendezői és szerzői szándék – nem kerülünk beljebb a „dolgok lényegébe.

Még a

Brad Pitt

által játszott

Don 'Wardaddy' Collier

az egyéb iránt ezerszer látott,

kétarcú, a borzalmakban megtört a harcok előtt-után félrevonultan, nehéz tekintettel a semmibe meredő, régimódi férfieszményt megtestesítő, „apaszereplő”

által sem. Pedig megkapjuk az apa mellé a romlatlan, legjobban szeretett,

a magunkhoz, átlagemberekhez viszonyíthatólegkisebb fivért”

is. Az évek óta együtt szolgáló legénység tagjai közé, egy korábbi ütközetben elesett társukat pótolni érkezik

az eddig tábori írnokként szolgáló Norman Ellison közlegény

(

Logan Lerman

). Innentől kezdve

Don feladata Norman, és vele együtt a minden bizonnyal gyermeklelkű néző, férfivá, felnőtté avatása, beavatása az általuk megélt háború valóságába,

valamint, hogy sikerüljön életben tartani a tank legénységét (

Michael Peña, Jon Bernthal, Shia LaBeouf

) ezáltal mint jó apa összetartani a

családot

.

„Senki sem akar utolsó emberként meghalni a háborúban.”

Brad Pitt talán az ilyen szerepekben legjobb

– amerikai filmben nála kevesen alakították hitelesebben a keménykezű, a valósággal és gyengeségeinkkel „

zsarnok módjára

” szembesítő, de szerető, megtört férfi figurákat.

Terrence Malick filmjében (Az élet fája) ez volt a kiszabott feladata és számomra megható természetességgel, maradéktalanul teljesítette is.

David Ayer

filmjében sajnos a kérdéses jelenetek erőltetettsége miatt

egyfajta karikatúrává változik;

példaként

a film egyébként talán legérdekesebb részében

a német kisváros villámgyors elfoglalását követő dorbézolás közepén;

Wardaddy, Norman és két német nő közös jelenetében mutatkozik ez meg.

Brad Pitt;Logan Lerman

Ez a hosszú és hangsúlyos részlet rendezői bravúr is lehetett volna

, ha nem marad a gyors és felületes háborús-giccs megoldásainak szintjén.

Don’Wardaddy’ a szétlőtt utcáról a házak felé pillantva egy az ablakon át a függöny mögül leselkedő nőt lát meg.

A lakásban két nővért találnak az újonc fiúval,

Normannal

. A fiatalabb szűzlányt a nála valamennyivel idősebb nő elbújtatta a katonáktól, az erőszakoskodástól, megerőszakolástól való félelmükben.

A hosszú perceken át tartó „várakozás”, „néma szikárság” a lány „rövid ruhája ellenére” is pillanatok alatt feloldódik, a feszültség elvész

így az egész jelenet egyfajta kínos rendezői túlkapássá lesz.

Pontosan Don jelenléte az, ami hatástalanít, hiszen a film első pillanataitól kezdve tudjuk róla, hogy mélyebb emberi értelemben vett szenvedő, kötelességét teljesítő „jó mártírt” testesíti meg.

A valaha jobb napokat megélt polgári lakás pianínóján;

Norman

jóvoltából megszólaló

’Maria Wiegenlied

’ azon túl, hogy nyomasztóan giccsessé változtatja az egész jelenetet; a két nőben jól látható módon feloldja a feszültséget; és a fiatalabbikuk ’

Emma

’ bátortalanul, de énekelni kezdi a dalt. Majd

Don

és az idősebb nő jóváhagyásával a két fiatal;

Norman és ’Emma’ elvonulnak –„szobára”

.

Örök hűség és egyetlen nagy szerelem – ezt olvassa ki Norman a lány tenyeréből a mindkettejük számára az „első”, „láthatatlan” szeretkezés előtt

, amit feltűnően képmutató volt kihagyni a jelenetből – ráerősítve arra az érzésre, hogy a film „

sok

mindent hallgat el nézői elől

”.

Vagy egyszerűen az is lehet, hogy „csak ennyit tud”

. Ahogy ezt a feltételezést a film tagline-jának naiv ferdítése is alátámasztja;

„Az eszmék békések, a történelem erőszakos.”

logan-lerman-and-brad-pitt-in-fury

Idővel a fiatalok előkerülnek a szobából.

Don frissen borotválkozva, kényelmesen az asztalnál ülve kávézik és újságot olvas. Ebbe az alabamai kisvárosi és protestáns idillbe érkezik meg a legénység többi „félrészeg” tagja, szétverik a pillanatnyi „nyugalmat” és felidézik, felidéztetik Donnal a partraszállást követő napokat, amikor a németek után hátramaradt, a bombázásokban, harcokban megsebesült lovakat ölték.

Néhány perccel később az épületet egy kósza tüzérségi lövedék találja el és a két német nő meghal –

a fiatalabb lány ’Emma’ szinte sérülés nélkül, de élettelenül fekszik a törmelékek között.

Norman

-t a kemény, idősebb fivér „szerepében” ’

Travis’

rugdalja, lökdösi el a testtől. Miközben szemrehányóan üvölti: „

Ez a háború! Érzed?

A jelenet végén önkéntelenül a Schindler listájában feltűnő „Piros ruhás lánya” sejlik fel.

Egy valódi humanista filmkészítő nem titkolózhat, nem hazudhat; sőt nem tévedhet a háború, a borzalmak ábrázolásakor; ugyanis: túl nagy az a felelősség, amit magára vállalt. Még a felelősség tudatában és hozzá viszonyulva is törvényszerűen

lehetetlen elhagyni a művészi középszerűséget az ilyen vonatkozású ábrázolásokban.

Norman (Logan Lerman) and Boyd "Bible" Swan in Columbia Pictures' FURY.

Van a film mélyén valami végtelenül poros és avítt.

Az előző évszázad első felében készült háborús propagandafilmek jellegzetes heroizmusa; és az ábrázolt helyzetek és karakterek sematizmusa, mellékessége.

A

Fury

utolsó, epikusan megszerkesztett csatajelenetében az összes korábban felsorolt probléma visszaköszön.

A film végső gesztusa pedig; következetlenségében és váratlanságában sem lesz emberi pillanat.

Norman

– a csata egyetlen túlélője – a harckocsi alatt, a lánctalpak között kiásott gödörben bújik meg, remegve lapul.

Egy „SS-katona” lámpájával a jármű alá világít – tekintetük találkozik – de végül a német megkíméli Norman életét.

Intésével jelzi: nem talált senkit, mindenki halott; a katonák eltűnnek az éjszakában. Különös, hogy ez a részlet nem helyezi, nem helyezheti zárójelbe a filmben eddig elhangzottakat viszont a nézőben mégis valami hamis, zavaró nyomot hagy. A hajnalban érkező amerikaiak kivonszolják az érzéseitől, érzelmeitől összezavarodott fiút és közlik vele;

„Te hős vagy, fiú. Tudsz róla?”

A fiú tekintete a film legutolsó pillanataiban, mintha kitisztulna és megmerevedne. Így ér véget

Norman

és a „gyermeklelkű néző” „beavatása” a háborúba; a háborúba, ahogy ma látni és láttatni akarjuk. Egy ilyen film esetében nehéz elvonatkoztatni ettől, de „poszt szkriptum” hozzá kell tennem:

a moziterem szinte pillanatok alatt kiürült.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.