Pesti Srácok

Keserű méz – Lana Del Rey Honeymoon című albumáról

Talán voltak, akik elhitték, hogy sajtból van a Hold, de Lana Del Ray bebizonyította, hogy mézből készült, aminek következménye számos. Az egyik, hogy Melankólia ország királynője ennek örömére mindenkit meghívott egy bálba, sötét, art deco villájába.

PÁN - nullahategy

A vendéglistán volt Humphrey Bogart, Clark Gable, Monroe, Vivien Leigh, Rita Hayworth, és megjelent minden öngyilkos némafilmes színésznőcske szelleme is, akik sosem futottak be, de árnyalakjuk kivehető, ha rózsaszínű neonnal világítjuk be a teret.

PestiSracok facebook image

A Honeymoon nem adja könnyen magát, az előzetes hírekkel ellentétben nincs visszafordulás a Born To Die irányába, az album dinamikája feloldódott egy metszett whiskys pohárban kitöltött Jack Danielsben, aminek a behulló holdfénytől olyan a színe, mint Lana Del Rey bőrének egy kimerítő napozás után. A lemez afféle filmzenés dreampop, 14 hosszúra exponált szelfi, 14 búbánatos dal. Kellemes, szerethető életképek, de nem biztos, hogy magaddal viszed egy utazásra, ha csak nem Los Angelesbe tartasz, hogy megfejtsd Hollywood miszticizmusát, az ötvenes évek szórakoztatóiparát belengő fekete mágiát. A zseniális Born To Die és a hozzá adott kísérőajándék, a Paradise Edition után úgy tűnt, hogy Lana az elmúlt tíz év legnagyobb női felfedezettje, az idén ősszel megjelent Térey János Legkisebb jégkorszakában és Darvasi László új Isten. Haza. Csal. című új novelláskötetében is feltűnik az alakja. Úgy tűnik, a kortárs magyar irodalom múzsája lett, annak ellenére, hogy az Ultraviolence című második album sokak számára felért egy karaktergyilkossággal.

Erről már eltűntek a slágerek, vontatott, kissé unalmas lett, ami azért is volt meglepő, mert szinte havi rendszerességgel kerültek fel a megosztó oldalakra a jobbnál jobb filmzenéi. Amikor felröppentek az első hírek a Honeymoonról, arról olvashattunk, hogy az isteni Lana visszatér a Born To Die-féle slágeresebb irányhoz. Ehhez képest az új dalok fátyolosabbak és álomszerűbbek az Ultraviolence-nél is. Kétségtelen, hogy ezúttal sincsenek minden vivő, rádióbarát slágerek, viszont olyan meghittek és súlyosak e mézédes siratóénekek, mint a nehéz bársonyfüggönyök, amik az art deco villájának ablakaira feszülnek. Az álomból szőtt anyagnak finom a tapintása, mégis szinte megfojtja a szobát, és olyan esszenciális melankóliát áraszt, amit utoljára popban a Portishead első lemezén hallottunk. Az első dal, a címadó Honeymoon énektémája megadja a noir filmzenés alaphangot, hogy aztán csak bámuljunk ki ezen a bizonyos ablakon, egy esőverte kertre. Ez a hangulat köszönő viszonyban sincs azokkal a tengerparti napfényes polaroid hatású fotókkal, amiket a művésznő posztol magáról a FB oldalára. Nehéz lenne egy-egy dalt kiemelni, mert slágerek nincsenek a lemezen, viszont egyenletesen magas a színvonala. Ha mindenképpen rá kéne mutatni egy-egy számra, akkor ott van a High By The Beach, ami talán leginkább visszaidézi a Born To Die hangulatát. Egyébként ebben a dalban a legmocskosabb a művésznő szája ("You could be a bad motherfucker").

Felkavaró a Music to Watch Boys To kísérteties a fuvolaszerű motívuma, és kulcsdal lehet még a God Knows I Tried is. Még egy T.S. Eliot verset (Burnt Norton) is elszaval a művésznő, mert ez is belefér, hogy aztán a lemez felérjen a másik csúcsára, a Salvatore című, részben olaszul énekelt dallal. A Honeymoon csalódás, de a kellemes fajtából, ugyanis benne volt a pakliban, hogy Lana Del Ray nem lesz képes arra, hogy megismételje a Born To Die zsenialitását, és a Honeymoon nem is közelítette meg a debütáló lemez színvonalát. Más lett, másképpen lett izgalmas ez a románc. Azt a súlytalanságot dokumentálja, amit csak a mézízű holdon élvezhetünk.

Lana Del Rey

Honeymoon

Universal

14 szám 65 perc

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Nincs kezelhetetlen gyerek, csak meg kell tanulnunk nevelni – PS-interjú Beszédes Henrietta gyermeknevelés-specialistával

Exkluzív 2021 december 29.
Nem vagy rossz anya, és nincs olyan, hogy kezelhetetlen gyerek – vallja Beszédes Henrietta gyermeknevelési specialista. A kétgyermekes fiatal édesanya egészen új szemléletmóddal dönti le a sztereotípiákat és győz meg arról, hogy minden sokkal egyszerűbb a megoldás gyermeknevelési nehézségeinkre, mint eddig hittük. A legfőbb probléma, hogy senki sem mondja meg, tanítja meg, hogyan kell gyermeket nevelni, mi egyáltalán az, hogy nevelés – azt hisszük, ennek ösztönből kell jönnie. Találunk ugyan garmadával könyveket nevesebbnél nevesebb gyermekpszichológusok, szakemberek tollából, csak éppen a gyakorlatban valahogy nem úgy működnek a dolgok. Jön a patthelyzet, a mindennapos harcok és az önvád: nekem ez nem megy, rossz anya vagyok. Az sem túl nagy segítség, hogy oly könnyen ragasztanak bélyegeket a gyermekekre, mondják ki speciális nevelési igényűnek, nehezen kezelhetőnek, mert egyszerűen nem illik bele az átlagosba, a megszokottba, mert valamiért más. A megélt és ránk zúdított problémák özönében aztán a legfontosabbra figyelünk egyre kevésbé: hogy ki is az a gyermek, akit nevelünk, mit gondol, mit akar és miért, mi az, amitől egyedi, amitől különleges. Beszédes Henrietta szerint éppen ez lenne a lényeg és a kulcs az egyszerű neveléshez: látni, érteni és kibontakozni hagyni azt a másik emberi lényt, aki ránk bízta az életét, de attól az még az övé. Heni televíziós riporterből lett gyermeknevelési specialista. Édesanyaként és kommunikációs szakemberként jött rá, hogy a nevelés legfőbb eszköze pontosan az, amit a munkájában nap mint alkalmaz: a kommunikáció, a megértés és együttműködés.