Pesti Srácok

"Mindig nyitott voltam más műfajokra is" - Interjú Fekete Bori énekesnővel

"Mindig nyitott voltam más műfajokra is" - Interjú Fekete Bori énekesnővel

"Hétévesen voltam apával először Széken egy lagziban, ami végül egy négynapos eseménnyé duzzadt, ott aludtam, ahol éppen sikerült, ha úgy volt, egy bőgőtokban. Azt hiszem, ennek is köszönhetem, hogy jól bírom a gyűrődést" - fogalmaz Fekete Bori, akivel a gyerekkori, autentikus népzenei élményeitől a műfaj határterületein mozgó aktív formációiig sok mindenről beszélgettünk. A Junior Prima-díjas énekesnőnek sűrűek a napjai, hiszen két főzenekara, a Chalga és a Tárkány Művek mellett egyéb zenekaroknak is tagja, és gőzerővel készül a József Attila szerelmeiről szóló zenés-irodalmi estjére is. Interjú.

MÉNES MÁRTA - 061.hu

Február 10-én mutatjátok be a Chalga zenekarral az Ezért van az című új lemezeteket. Nagyon harmonikus kis anyag, jól átgondolt dalokkal. Mi volt a fő sodor, a fő koncepció ennél az albumnál?
Amióta ez a zenekar újraalakult, ez az első közös lemez. A 2000-es évek elején már működött a zenekar egy másik énekessel, és akkor még főként akusztikus volt a hangszerelés. Az akkori Chalgában sokkal jobban megjelentek a folkos elemek, ezért inkább világzenének volt mondható. Most is megvan benne a balkáni vonal, de már inkább hasonlít popra, vagy bármilyen más könnyűzenére. Egyébként minden egyes számot Zagyva Tamás, a zenekarvezetőnk ír, a harmonikus hangzás leginkább ennek köszönhető.

PestiSracok facebook image

A népzene világából érkeztél, a Chalga viszont egész más attitűdöt követel. Mennyire volt nehéz előre megírt dallamokat és szövegeket megtanulnod?
Igen, ez az első zenekar, amelyben nem népzenét énekelek, ami természetesen más hozzáállást igényel. A családomban a népzenei vonal a legerősebb, a közönség leginkább a Zeneakadémiáról és a Fölszállott a pávából ismerhet, a Junior Prima-díjat is népdalénekesként kaptam meg 2020-ban. De mindig nyitott voltam más műfajokra is, ezt elsősorban annak köszönhetem, hogy otthon nagyon sokféle zene szólt. Mikor mire voltam rákattanva, és mindig érdekelt, hogy egy-egy műfaji éneklést technikailag hogyan lehet megvalósítani. A Chalgával kinyíltak a lehetőségek, lehet színezni a hangomat, és ennek nagyon örülök. Először a régi számokat kellett megtanulnom, amelyek aztán átültetődtek az új hangszerelésre. Az akusztikus gitárt felváltotta az elektromos gitár, basszusgitár és dob is bekerült a zenekarba, úgyhogy tényleg egy igazán új és izgalmas hangzás született. Ami kihívás volt, hogy Tamás hangszeres aggyal gondolkodik, és előszeretettel ír nekem instrumentális dallamokat. Mivel nem énekes, nem tudja, hogy ez milyen nehéz, de van mivel dolgoznom, és szeretem a kihívásokat. Persze sokat kell gyúrnom a dalokat, de megéri, mert elképesztően szeretem ezt a zenekart. Nagyon nehéz a mai világban újat mutatni, de úgy érzem, hogy ez a Chalgának sikerül.

“Nem ápol népzenei hagyományt a zenekar, de gátlástalanul használ balkáni és magyar népzenét” - olvasható a Chalga honlapján. Neked mit jelent ez a mondat?
A szabadságot és a rugalmasságot, ami nagyon jellemzi a zenekart, emberileg is. Soha nincs semmilyen feszültség, mindenki iszonyatosan alkalmazkodó és kedves. Ugyanez a zenére is igaz, így a gátlástalanság nekem csakis pozitívumként értelmezhető. Tamás bátran mer nyúlni más műfajokhoz - tudja, hogy a dobos úgyis megoldja, a szaxofonos úgyis lefújja, és sejti, vagy reméli, hogy én is elénekelem. A folkot használjuk alappillérként, mindannyian kötődünk hozzá, ki jobban, ki kevésbé, de ez nem jelenti azt, hogy konkrét népdalokkal dolgozunk.

Hogyan férnek meg nálad az autentikus népzenei és a népzenei határterületeken mozgó formációk?
Ez alapvető emberi és attitűdbeli kérdés szerintem: vannak, akik arra születnek, hogy csakis az autentikus népzenével foglalkozzanak, sokáig azt hittem, hogy én is ilyen vagyok, mert ezt tanultam meg, ez szólt otthon. De anyukám révén millióféle zenét, jazzt és rockot is magamba szívtam, ami adott egy alap nyitottságot. Szerintem sokan megunják a népzenét, vagy úgy vannak vele, ha nem vagy XY zenekar Magyarországon, akkor már úgysem tudsz befutni. Mindemellett nehéz jól hozzányúlni a népzenéhez, ami egy kifogyhatatlan forrás és elképesztő meló, amíg megtanulsz belőle bármit. Nem lehet elsajátítani mindent, hiszen ahány falu, annyi dallam és tánc. Ilyen szempontból is elképesztően színes a kultúránk. Sokan azt hiszik, hogy túl vannak a népzenén, vagy inkább máshol próbálkoznak, mert ez végeláthatatlannak tűnik. Épp ezért nagyon sok olyan zenekar születik, amelyik igénytelenül nyúl hozzá a népzenéhez: fognak egy népdalt és rátesznek valami egészen más stílust, mondjuk reggae-t, ettől persze még nem lesz jó.

A Tárkány Művek is megújult, ennek a formációnak is te lettél az énekesnője. Ismerted, szeretted a zenekart korábban?
Kiskamasz lehettem, amikor ők befutottak, Paár Julcsi volt az énekesnője, aki nagyon fiatalon, 19-20 évesen került a zenekarba. Sokat hallgattam őket, nekem akkoriban ők voltak a császárok. Aztán jött a jazzes időszakuk, az nem vált be annyira. Tárkány Bálint tavalyelőtt hívott fel, és azt mondta, szeretne egy olyan Tárkány Műveket, ami jobban hajlik a régi, folkosabb hangzás felé, én pedig igent mondtam. A cimbalom, a brácsa és a bőgő maradt, lett egy gitáros is a csapatban, de szaxofon például már nincs benne. Én énekelek, a barátnőm pedig vokálozik és fuvolázik. Úgy néz ki, hogy ez most működik, a Csendes folyóvizet nagyon szereti a közönség, sokat koncerteztünk nyáron, és tervezünk majd új lemezt is. Hamarosan megyünk az A38 Hajóra Petőfi Akusztik koncertre, szóval tényleg aktív ez a zenekar is. Mindkét formáció párhuzamosan fut, és nagyon jó érzés, hogy mind a kettő teljesen más hangulat, mind a kettőben máshogy használom a hangom.

A Tárkány Művek lemez elég sokszínű lett.
Igen, van rajta népdalfeldolgozás, Bálint saját dala, versmegzenésítés, és két világsláger is, Zaz Je veux-je és a Passenger Let Her Go-ja. Amikor megkérdezik, mégis mi volt a koncepció, azt szoktuk mondani, nem volt koncepció, csak felkerült rá minden, ami jó.

Fekete Borbála énekes Népdalénekes 2022.02.01. Fotó: Horváth Péter Gyula

Egy interjúban azt mondtad, hogy a mezőségi népzene áll hozzád a legközelebb, miért?
Édesapám (Fekete Antal “Puma” - a szerk.) néptáncosként kezdte, ott volt az első nagy néptáncosok között, sokat járt turnézni hivatásos táncosként, aztán beleszeretett a zenébe is, elkezdett brácsázni, táncosként járta a világot, aztán táncosként és zenészként, végül csak zenészként. Jöttek a gyűjtőutak - kezdetben csak spontán, haveri kiutazások voltak ezek -, majd ténylegesen gyűjtöttek, a legtöbbet Erdélyben. Az ő kedvence a mezőségi zene, de nem azért szeretem én is, mert őt utánozom, hanem mert ez a zene egyszerűen ilyen. Magával ragad. Mindig csak Mezőségre mentünk, a kocsiban is mindig mezőségi szólt, otthon is, így egyértelmű volt, hogy ez a zene nagy hatással lesz rám is.

Hétévesen voltam apával először Széken egy lagziban, ami végül egy négynapos eseménnyé duzzadt, ott aludtam, ahol éppen sikerült, ha úgy volt, egy bőgőtokban. Azt hiszem, ennek is köszönhetem, jól bírom a gyűrődést azóta is.

Akkor egészen közelről láthattad a táncházmozgalom - ami nem mellesleg idén 50 éves - csíráit is édesapád révén. Szerinted miben különböznek a mai táncházak az akkoriaktól?
Bizonyos szempontból jobbak a maiak, mert itt van az internet és minden adatbázis rendelkezésünkre áll, akár a hang- vagy a táncarchívumot nézzük, közben viszont már nincsenek meg azok a rendezett, fegyelmezett táncházi szokások, amik megvoltak még az Almássy téren. Akkoriban mindig volt egy “ügyelő” a táncházakban, aki azért felelt, hogy szépen menjenek a táncrendek, vagy mondjuk, hogy a pasi ne fogdossa a nőt. Ilyen szabályok ma már nincsenek. De ez a fellazulás az egész világra jellemző. Az viszont jó, hogy egyre több fiatal jár táncházba, a Felszállott a páva is nagyon jót tett ennek a műfajnak, és az is, hogy a népzene és a néptánc a felsőoktatásban is masszívan jelen van.

Szerinted mi a legeslegjobb módja, vagy csatornája ma a néphagyományaink közvetítésének?
A közösségi és zenemegosztó oldalak mind jó felületek erre, és szerintem még több olyan tévéműsort kellene csinálni, mint a Páva. De nem versenyformában, hanem minden csatornára be kéne vinni valamilyen népzenei műsort, ahol felléphetnek akár zeneiskolás gyerekek is. A modern világ vívmányait ki kell használni, és eloszlatni a tévhitet, hogy ami népi, az idejét múlt.

Ez az, amit nagyon nehéz átbillenteni sok fejben.
Igen, de ha jól nyúlunk hozzá és jól közvetítjük a hagyományainkat, akkor ebben is biztosan előrébb jutunk. Lassan mindenkinek van olyan ismerőse, aki népzenei körökben mozog, annak pedig kutyakötelessége lenne bevinni a barátait egy folk kocsmába, egy táncházba, egy folk koncertre. Lehet apránként haladni: elkezdeni mondjuk jazz-zel, folytatni világzenével, végül eljutni a népzenéig. Onnantól pedig szinte biztos, hogy megmozdul az emberben valami.

Egy különleges József Attila előadásra készülsz. Mit kell erről tudni?
Szeress, ha kedves az életem az előadás címe, amelynek március 26-án lesz a bemutatója a Fonóban. Ez egy József Attila szerelmeiről szóló zenés-irodalmi est lesz, népzenével, írott vers megzenésítésekkel. Én fogok énekelni, Kautzky Armand pedig a prózai részeket adja elő. Az egész úgy kezdődött, hogy két évvel ezelőtt megnéztem a Pesti Színházban a Mondjad, Atikám! című darabot Vecsei H. Miklós előadásában, és óriási hatással volt rám. Ezután egyre több József Attilát kezdtem olvasni, és éreztem, hogy ezzel valamilyen dolgom van. Varga Kornéllal, a Zűrös banda gitárosával beadtunk egy pályázatot, amivel szerencsére sikerrel jártunk, így jöhetett létre ez a komoly produkció tíz közreműködővel. Van bennem izgalom, de szuper csapattal dolgozom együtt, bízom benne, hogy megtalálja majd a közönségét ez az előadás.

Fotók: Horváth Péter Gyula

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Nincs kezelhetetlen gyerek, csak meg kell tanulnunk nevelni – PS-interjú Beszédes Henrietta gyermeknevelés-specialistával

Exkluzív 2021 december 29.
Nem vagy rossz anya, és nincs olyan, hogy kezelhetetlen gyerek – vallja Beszédes Henrietta gyermeknevelési specialista. A kétgyermekes fiatal édesanya egészen új szemléletmóddal dönti le a sztereotípiákat és győz meg arról, hogy minden sokkal egyszerűbb a megoldás gyermeknevelési nehézségeinkre, mint eddig hittük. A legfőbb probléma, hogy senki sem mondja meg, tanítja meg, hogyan kell gyermeket nevelni, mi egyáltalán az, hogy nevelés – azt hisszük, ennek ösztönből kell jönnie. Találunk ugyan garmadával könyveket nevesebbnél nevesebb gyermekpszichológusok, szakemberek tollából, csak éppen a gyakorlatban valahogy nem úgy működnek a dolgok. Jön a patthelyzet, a mindennapos harcok és az önvád: nekem ez nem megy, rossz anya vagyok. Az sem túl nagy segítség, hogy oly könnyen ragasztanak bélyegeket a gyermekekre, mondják ki speciális nevelési igényűnek, nehezen kezelhetőnek, mert egyszerűen nem illik bele az átlagosba, a megszokottba, mert valamiért más. A megélt és ránk zúdított problémák özönében aztán a legfontosabbra figyelünk egyre kevésbé: hogy ki is az a gyermek, akit nevelünk, mit gondol, mit akar és miért, mi az, amitől egyedi, amitől különleges. Beszédes Henrietta szerint éppen ez lenne a lényeg és a kulcs az egyszerű neveléshez: látni, érteni és kibontakozni hagyni azt a másik emberi lényt, aki ránk bízta az életét, de attól az még az övé. Heni televíziós riporterből lett gyermeknevelési specialista. Édesanyaként és kommunikációs szakemberként jött rá, hogy a nevelés legfőbb eszköze pontosan az, amit a munkájában nap mint alkalmaz: a kommunikáció, a megértés és együttműködés.