![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2024/06/f-16.jpg)
Itt van az újabb csodafegyver, most már tényleg megbukik Putyin és az ukrán gépek hamarosan Vlagyivosztokot bombázzák. Vagy nem. Az eddigi csodafegyverek rendre felsültek az F-16-osok kapcsán pedig még két dolog hiányzik: a rendesen kiképzett pilóta, meg a reptér, ahonnan fel tudnak szállni. Kivéve persze akkor, ha esetleg Lengyelországból indulnak francia pilótákkal, hiszen ukránul gyorsabban megtanul az ember, mint vadászgépet vezetni…
Arnoud Stallmann tábornok, a holland légierő parancsnoka azt mondta, hogy arra számít, hogy ezen a nyáron “végre F-16-os vadászgépek szállnak fel Ukrajna felett”. A Guardian szerint Stallmann még azt is kijelentette, hogy az ukrán pilóták kiképzése lezárult. A hollandok mellett a dánok, a norvégok és a belgák is idén bocsájtják Ukrajna rendelkezésére a gépeket, van azonban egy kisebb bökkenő. Nevezetesen a tények.
Kiképzés
Egy F-16-os pilóta kiképzése alapesetben a pilótatréninget követően további kilenc hónap. Ez ugye rendben van, ezen már túl is estek az ukrán repülő fiúk, lement a kilenc hónap, hosszú vajúdás után repülhetnek. Elvileg. Azonban az F-16-al való repülésre olyanokat képeznek tovább, akik ahhoz hasonló modelleken végezték el az alapképzést.
A MiG-29, amire jobb esetben az ukrán pilóták jobb esetben megkapták az alapozót nem ilyenek. A MiG-22-esek, amire valószínűleg megkapták végképp nem ilyenek. Persze, felszállni, repülni, landolni fegyvereket kezelni ugyanúgy tanulnak meg. De vannak olyan apróságnak tűnő dolgok, mint például az, hogy az amerikai modellek lábban és mérföldben számolnak, míg a szovjet/orosz variánsok méterben és kilométerben. Ha azt gondolnánk, hogy ez nem jelent sokat, akkor próbáljuk elképzelni, hogy éles harci helyzetben, mikor a másodperc tört része alatt kell egy pilótának reagálnia több G nyomás alatt, mekkorát nő a halálos hibák lehetősége.
A kiemelt példa csak egy a rengeteg olyan “semmiség” közül, ami katasztrófát okozhat. A kilenc hónap azonban elviekben elég, gyakorlatban pedig kevés, különös tekintettel arra, hogy rengeteg olyan dolog van, amire nem is lehet kiképezni a pilótákat, például, hogy…
…honnan szállnak fel? Hová szállnak le?
Az F-16 egy rendkívül jó konstrukciójú harcigép. Ezt senki sem vitatja, azonban mint a nyugati haditechnikák általában, meglehetősen “kényes” darab. Mikor Magyarország NATO-tag lett a katonai repterek NATO-kompatibilissé tétele éveket vett igénybe. Ezért nem szállt fel egyetlen egy F-16-os sem hazánk területéről, a légterünket használhatták, de a fogadásukra a hazai repterek nem voltak alkalmasak.
Ukrajnában összesen egyetlen olyan reptér volt, ami NATO-kompatibilis. Volt. A Lemberg (jó, legyen Lviv) melletti katonai repülőtér. Azt azonban idén januárban találat érte és használhatatlanná vált. Ezután kezdték meg az ivano-frankovszki civil repülőtér átalakítását. Azaz egészen pontosan hat hónappal és 11 nappal ezelőtt. Nincsenek szép kilátásai, hogy időben befejeznék, ahogy azt sem garantálja semmi, hogy addig nem kap az is egy Iszkandert (miután persze Kijev bejelenti, hogy az oroszok civil repülőtereket támadnak). Az ukrán hadügy persze kijelentette, hogy védetté teszik hangárokat és az üzemanyag raktárakat, és a föld alá telepítik őket, az azonban igazi haditechnikai bravúr lenne, ha ezek mellett a kifutópályát is a föld alá helyeznék.
Van megoldás?
Ami azt illeti lenne, de senki nem lesz tőle túl boldog. Hiszen ha belegondolunk, megtanítani egy francia, sőt egy lengyel pilótát anyanyelvi szinten ukránul (vagy oroszul) egy intenzív tanfolyammal kevesebb, mint kilenc hónap alatt megoldható, ezután már csak be kell szállnia a nyugati gépbe, ukrán egyenruhában és ő máris ukrán pilóta lesz. Ez még akár nem is adnak okot arra, hogy Putyin nagyon dühös legyen, hiszen ha a pilótához hozzávágnak egy ukrán állampolgárságot és a háború idejére lemond a sajátjáról, akkor nincs itt semmi látnivaló, ukrán pilóták ezek, ukrán gépekben.
Akiknek viszont fel kell szállniuk valahonnan és le is kell tenniük a gépet néha tankolni. Ja, hogy erre ott vannak a román és lengyel repterek? Nos, ez esetben csak az mentheti meg az adott országot attól, hogy hadviselő félnek nyilvánítsák, ha a románok időben ellopják a kerozint…
Forrás: The Guardian; Fotó: MTI/EPA/Ritzau/Bo Amstrup
sorry
2024-06-24 at 19:05
Szerintem az autópályákat fogják igénybe venni. Mielőtt indulna az akció egy szakaszát lezárják és ha vége, akkor egy adott másik szakaszt megint lezárnak. Elég őrültül hangzik ugye? Viszont olvastam, hogy az autópályás landolást gyakorolják a pilóták. Ez adta az ötletemet
Az EU harmadszor is, a cumi rosszabb végét kapja!
2024-06-24 at 12:03
Az F-16-osoknak rövid életük lesz!
A Nyugat megőrült
2024-06-22 at 23:02
Sas
Igen, a Nyugat lement az állati szintnél is alább mert az állat csak akkor öl, ha az életét menti, vagy mert védekezik, vagy mert táplálkozik.
Az emberek meg kapzsiságból kezdik a háborút.
X3
2024-06-22 at 22:35
És akkor mi van ?
kanigunda
2024-06-22 at 14:22
na4 2024-06-21 at 08:18
Ahogy szó volt róla az F-16 régi darab és ezért ismert. Max. az újabb fegyverek tudnak
szemöldökráncolást pár percig okozni. Egy komolyabb (nem kézihajtány!) ruszki rakéta ~1m$
az F-16 meg ~50. Aztán a pilóta vagy megússza, vagy nem. Az az igazi érték. Lesz egy kis
éleslövészet, valós körülmények közt.
kanigunda
2024-06-22 at 13:58
Királytigris 2024-06-21 at 19:03
Képbe helyezem: A “glass cockpit” a kijelzők technikája, nem a tudása, mi köze a mértékrendszerekhez?
Jó, a lényegre persze megint nem válaszolt. Kimondatlanul feltételezget, csakhogy az itt kevés. A
különböző mértékrendszer probléma. Pont. A célokat a földi irányítás jelöli ki. Jó, ne hívjuk tűz
vezetésnek! A lényeg maradt. Egy gép sohasem saját szakállára operál hanem azt teszi amire parancsot
kap. Nem hinném, hogy ez változott volna az elmúlt 150 évben. Közben persze támadhatják. Azok IS, hirtelen
felmerült célok. Van azonban felderítés, AWACS miegymás. Semmi köze, hogy hány célt követ és támad
egyszerre.
“…Harci helyzetben kalibrálás?…”
Maga mondta, hogy az uki repterek nem harci zónában vannak. Akkor most A vagy B?
Hagyjuk! Annyit állítottam, hogy ha szétlövik az ilyen berendezést akkor semmi
ugri-bugri, semmi pikk-pakk. Erre gyakorlatilag nem kontrázott semmivel.
Az arabok esetében meg megint nem arra utaltam amiről beszél, hanem a kifutó
rombolására. A sikeres támadás meg nem a reggeli imán múlott, hadd segítsek.
Hagyjuk!
matrix
2024-06-22 at 07:34
Remek legalább növekszik az orosz rakéták értéke – érték kompenzáció !
Királytigris
2024-06-21 at 19:03
kanigunda2024-06-21 at 13:04!
Képbe helyezlek: Az F-16-ban már régen glass cocpit van! Tehát a fedélzeti számítógép segítségével a képernyőn olyan adatot jelenít meg a pilóta amilyet akar.
Tűzrávezetés? Hol élsz a kőkorszakban? A fedélzeti számítógépe segítségéval egyszerre vagy egy tucat célpontot támadhat, amit szimulátoron kiválóan gyakorolhatják, aztán mehet a bevetésre.
Az arabokról meg csak annyit, hogy amikor támadtak az izraeliek, az arabok elkezdtek imádkozni, mert éppen akkor volt az ima ideje. Ezt a szovjet “tanácsadók” észrevételezték.
Már a horizont alatti célokat is tudják támadni, amit a radar nem is lát. Gondolom a műholdak msegítségével.
Harci helyzetben kalibrálás???? Hol élsz? Letelepítik az ILS adókat aztán hajts! Ez nem polgári repülés, ahol azzal is szarakodnak, amivel már nem kellene.
Hesslerezredes
2024-06-21 at 13:26
Emberek!!
Mijafasznak???
Egyik fél sem meri bevetni a vadászgépeit a fronton – merthogy 1 vadászgép = 1 Stinger-rakéta.
Ár-érték arány 100000 : 1-hez a fenti sorrendben.
Siklóbomba igen – ezt már az oroszok (újra) felfedezték.
Egy kis matek, pontos helymeghatározás, légköri/mozgási fizika, logarléc (mégcsak nem is elektronikus számológép) és elereszti 60 km-re a fronttól – célba talál, pusztít, a vadászbombázó pilótája meg sörözik a kantinban, anélkül, hogy lelőtték volna.
Úgyhogy az akárhogyan is up-grade-elt F16-osnak az égvilágon semmilyen szerepe sem lesz.
kanigunda
2024-06-21 at 13:04
EFIS az F-16-ban? Tűzvezetés, rávezetés? Szerintem ne nyaggassuk tovább
ezt a témát! Amikor a Bundeswehr átvette az NDK-s 29-eseket az inspektorok
két dolgot fikáztak: a metrikus műszereket meg a fedélzeti radart. Mondjuk
földi operációkra szánt típusokban minek is egy komolyabb.
ILS lerakva és … kalibrálatlanul? Azt is kapnak az ukik? És a többi?
Arról azért nem szólt a fáma. Persze attól még lehet, hogy kapnak
valamit.
“..után azonnal indul a helyreállítás,…”
Egyiptomnak anno valahogy mégis baja lett ebből 😉 IAF támadás után.
“…Minden csak akarat és pénz kérdése….”
Fine. Meg idő. Abból van mindig a legkevesebb a háborúban. Valahol a
Guderiannak is ez lett a veszte. Ugye ő volt a Blitzkrieg egyik atyja 😉
Királytigris
2024-06-21 at 12:25
1. Az EFIS műszeren csak megnyomtam egy gombot, és máris mutatta méterben a magasságot.
2. Nyílván van már brigád szervezve, hogy a betonrombolás után azonnal induljon a helyreállítás, hasonlóan, ahogy az elektromos hálozat szétbombázása után azonnal indul a helyreállítás, és folyik tovább a helyreállítás.
Vannak mobil ILS berendezések. Egyszerűen lerakják a megfelelő helyre és pik-pak már működik is.
Minden csak akarat és pénz kérdése.
“Nincsenek lehetetlen esetek, csak lehetetlen emberek.” (Guderian)
kanigunda
2024-06-21 at 12:09
Királytigris 2024-06-21 at 11:45
Félreérti, az F-16-osnak –nincs– tudtommal metrikus műszer kitje. Bevizsgált meg biztos nem.
Tisztelem a polgári légi forgalmat, de ez itt azért más. A reptér használhatóvá tétele… pl. ILS a
kféle irányszögadókkal, meg távolkörzet, közelkörzet, a “LUCS” 😉 stb.
Mondjuk megnézném az F-16-t, hogy 200kmh-val hogyan kerül ki egy 1m mély likat a betonon. Mert hogy
a kifutó pálya rombolók vhogy így működnek. Ez nem csak burkolat kérdése.
Királytigris
2024-06-21 at 11:45
kanigunda2024-06-21 at 01:29!
Borzasztó egyszerű. A műszerfalba a csomós mértékegységes sebességmérő helyett km/h-ást helyeznek be, a feet-es magasságmérő helyett meg méterest. A NATO AVACS gépen az irányítók előtt meg ott van mindkét mértékegységes is. Mi is így repültünk annak idején a nemzetközi légiforgalomban, amikor szovjet gyártmányú gépek voltak Magyarországon.
A fűvön való üzemelésnek meg akkor van értelme, ha mozgó front van, és az újonnan elfoglalt területen kell üzemelni, ahol a betonpályát a visszavonulók már használhatatlanná tették. Mivel most gyakorlatilag állóháború van, a füves üzemelésnek nincs jelentősége.
Az aszfaltszönyeg leterítés nem nagy munka. Pik-pak végeznek vele, és kész.
Viszont a colos szerszámkészlet már más téma, de gondolom azt is küldik a gépekkel együtt.
Tények
2024-06-21 at 10:51
ha az elsőt lelövik az oroszok kibontok egy pezsgőt!
na4
2024-06-21 at 08:19
Bocs, oroszok.
na4
2024-06-21 at 08:18
Az oroszog már élesítették a légelhárítást. Kiváló alkalom lesz élőben kideríteni az F-16-osok gyenge pontjait.
Ne legyen Európa is olyan àldozat mint U
2024-06-21 at 08:09
Kanigunda 👍
Bár nem értek hozzá ilyen szinten, de mindenki láthatja a tendenciát két éve és plusz 4 hónapja:
A Nyugat eladogatja Ukrajnának az amúgy is kiselejtezni való harci eszközeit, amelyekkel nem tud Ukrajna sikerrel harcolni Oroszo ellen… sokkal nagyobb az ukrán ember-veszteség is, majd ezt is ki kell vizsgálni a Nürnberg 2. kapcsán, hogy miért. Egy amerikai katonai elemző azt mondta hogy azért, mert az oroszok megszervezik a sebesült katonák ellátását, az ukránok pedig ott hagyják őket sebesülten meghalni… ezért pl kik a felelősök ukri oldalon? Az amerikai elrmző hozzátette, hogy békét kell kötni mert nem fogja U legyőzni Oroszo-ot. Ezt szerintem a háborút kiprovokáló amerikaiak is tudják, de azért kényszerítik mindkét felet az öldökléste, mert így akarjàk Oroszországot ( és az EU-t) gyengíteni gazdaságilag, Ukrajnat kiüríteni, és önmagukat megerősíteni.
Ők ugyanis, az amerikaiak, ezalatt megerősödnek gazdaságilag ( eladják az új fegyvereket a lefizetett – EU vezetök- ügynökeiken keresztül Európának) .
Ezt kellene megértetni mindenkivel Európàban, és akkor esetleg le lehetne a hàborút àllítani.
kanigunda
2024-06-21 at 01:29
“..pik-pak le lehet cserélni metrikus műszerekre…”
Tud erre példát is mondani? A légi irányítást meg tuti, hogy NATO figurák fogják adni.
Ők is megtanulnak metrikusan gondolkozni? Az F-16 egyik erőssége a dog fighting. Lesz
olyan? A reptér beüzemelése meg nem csak a runway burkolása. Ergó nem igazán “pikk és
pakk”. A ruszkik pl. le tudnak füves pályára szállni, ha kell és nagy rumli közepette
is. Az F-16 meg ugye nem. És most pedig feszes háborús körülmények lesznek. Megint egy
nesze semmi fogd meg jól a Zsének.
kanigunda
2024-06-21 at 00:55
Az F-16 egy próbálkozás volt, relatív olcsó (így nagy darabszámban gyártható) kis méretű
gép megalkotására mint a MiG-21 volt, csak 20 évvel később. A projekt nagyon sikeres lett.
Ámbátor a radarkeresztmetszettel hogyan is állunk? Nem hinném, hogy egy régóta ismert típus
bemattolná gépspecifikusan bármiben is az oroszokat. Öngyilkos küldetés az ukiknak.
Hogy a hüvelyk kontra metrikus rendszer mekkora kihívás arra legyen elég, hogy az ÖSSZES
szerszámot (na jó, a kalapácsot nem) le kell cserélni és legyen mementó egy emlékezetes
légi baleset amikor Kanada a gallonról áttért az SI literre.
Megint a sokadik csodafegyver. Marcsikám, két cukorral, legyen szíves!
Királytigris
2024-06-20 at 22:12
A cikkben az üzemeltetési feltételek túl vannak bonyolítva, túl pesszimistán van előadva.
1. Egy típusátképzést le lehet zavarni max. egy hónap alatt. Ma már a kiképzés szimulátoron történik. Gyakorlatilag a szimulátorok annyira fejlettek, hogy a szimulátor kiképzés végén a pilóta már is ülhet be a gépbe, és máris bevetésre kész.
2. A megértéssel sem lehet gond, mert elméleti tanfolyamon lehet tolmács.
3. Valóban az angolszász műszerek lábban és mérföldben vannak kalibrálva, de ezt pik-pak le lehet cserélni metrikus műszerekre.
4. A kifutópálya is túl van lihegve, még a legramatyabb kifutópályát is pik-pak leaszfaltozzák. Mivel az F-16-os nem nehéz gép a pálya terheléssel sem lehet probléma.
Persze mindezek mellett, egy fecske nem csinál nyarat. Nagy valószínűséggel az oroszok mejd leszedik őket, mert nincs belőlük sok.
A II. világháborúban nagy általánosságban a németeknek fejlettebb, és hatékonyabb fegyvereik voltak, de az ellenfelekhez képest kevés, és a háború menetét már nem változtathatta meg.
Magyarán itt érvényes a sok lúd disznót győz mondás.
Luke Skywalker
2024-06-20 at 21:56
Az f-16 úgy van beállítva,mint egy csodagép! Nem az,régi konstrukció! Az F-22 Raptor,az igen! Vagy az F-35. Egyébként,a Szu-27,vagy a Szu-35,jobb mint az F-16!
Talpra magyar!
2024-06-20 at 20:21
Remélem az oroszok erre felkészülnek. Észak-koreai vietnámi látogatás is ezt célozhatja.
Lazics
2024-06-20 at 19:23
Ezen gépek legtöbbje maximum kétszer fog felszállni! Először és utoljára.
Gokhlayeh
2024-06-20 at 19:18
@ Ungarn über alles !
Egyelőre 4 darab.
Aztán ahogy fogy, úgy csepegtetik a többit.😁
Ungarn über alles !
2024-06-20 at 18:43
“Már nyáron megjelenhetnek…”
jól van no…majd húzogatjuk a strigulákat
kisdobos
2024-06-20 at 18:03
A vadászgépeket nyugati pilóták fogják repülni.
TalEle
2024-06-20 at 17:18
Ukrajnában béke csak akkor lesz, ha maga az ukrán nép veszi a kezébe a sorsát és egy kiadós népfelkelésben elzavarja a f@szopó Soros ügynök Zselét! A Nyugat gazdasági és ideológiai érdekekből, az oroszok nagyhatalmi ambíciókból még évekig elháborúznának, közben az ukránok mindegy szálig elvéreznek…
Sas
2024-06-20 at 17:13
a nyugat nincs emberi szinten.
Tomi
2024-06-20 at 16:37
Csodafegyver mi? A lopakodó is az volt, amíg a délszláv háborúban Szovjet rakétával le nem szedték… A Kijevi sötétek népbutításához elég, de ennyi.
Puncius Pinatus
2024-06-20 at 16:33
Lesz mit kilőni.