Gazdasági okokra hivatkozva megszünteti egyes járatain az alvó-, és büfékocsi szolgáltatást a Magyar Államvasutak (MÁV), a társaság döntése a Székelyföldre közlekedő Corona IC-t is érinti. Fábry Szabolcs, Nagyvázsony polgármestere a PestiSrácok.hu-nak úgy nyilatkozott a MÁV bejelentéséről, hogy a nemzetközi vonatok rendszeres utasaként aggódik. A Corona IC lényege, hogy ha bár szerényebb körülmények között is, de az ember Magyarországon érezhesse magát az román vasúti viszonyok között – mondta portálunknak Fábry Szabolcs. Mint fogalmazott, az Corona IC egy fogalom, egy szimbólum Erdélyben, az éjszakai vonatozást irodalmi emlékeink is őrzik. A szolgáltatás minőségének csökkenése hosszú távon a járat megszűnésével is járhat, hiszen az emberek leszoknak a vonatozásról.
A MÁV nemrégiben jelentette be, hogy jövőre csökkenti az étkező- és hálókocsi szolgáltatást több nemzetközi vonaton a 2017/2018-as menetrend december 10-i életbelépésétől. Tájékoztatásuk szerint az elmúlt években, különösen 2016-ban az utasellátó jelentős veszteséget termelt, ezért megvizsgálva a nemzetközi járatok kihasználtságát, bevételtermelő képességét, döntöttek a járatok optimalizálása mellett. Ennek köszönhetően több nemzetközi járat étkező- és hálókocsi nélkül közlekedik a decemberi menetrendváltástól, a Metropol EuroNight pedig Berlin helyett csak Prágáig közlekedik. A változások nem érintik az Adria, Beograd, Dacia, Hungária, Kálmán Imre, Varsovia és Wiener Walzer elnevezésű nemzetközi járatokat. A vasútvállalat közleményében hangsúlyozta, mindent megtesz annak érdekében, hogy a gazdaságossági és üzleti alapon meghozott döntés egyetlen munkavállalója esetében se járjon negatív következménnyel.
Mint arról beszámoltunk, kedden 8 órától 23 óráig sztrájkot hirdetett a VDSzSz Szolidaritás vasutas szakszervezet a MÁV-Start Utasellátó Központjánál, ezért a vasúttársaság nem biztos, hogy el tudja indítani az összes étkező, háló vagy fekvőhelyes kocsit. Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke elmondta, ha a MÁV-Start kiveszi a járatokból az étkező- és hálókocsikat, akkor az utasellátó központban mindössze 40 utazói létszám maradna a 117-ből, és ez érintené a földi kiszolgálók munkáját is. Követelik, hogy a munkáltató álljon el létszámcsökkentési elképzeléseitől a MÁV-Start Utasellátó Központnál, és adjon magyarázatot arra, hogyan lett a korábban nyereséges vállalkozásból veszteséget termelő egység.
Ez nem csak gazdasági kérdés
Fábry Szabolcs Nagyvázsony polgármestere portálunknak elmondta, kompetencia hiányában ugyan nem akar a MÁV gazdasági döntéseibe beleavatkozni, a hálókocsi és a büfékocsi megszüntetése kapcsán ugyanakkor a szolgáltatásnak elvi dimenziói is vannak, amelyekről mindenképpen szólni kell. Aggodalmát fejezte ki ugyanis, hogy a szolgáltatások minőségének csökkentése egyes járatok teljes megszűnéséhez vezethet.
Leszoktatják a vasútról az utazókat
A polgármester felidézte, az elmúlt nyolc és során legalább 24 alkalommal vette igénybe a Barssóig közlekedő Corona IC szolgálatásait. Nem a főszezonban, hanem eltérő időszakokban különböző szakmai utakon, zarándoklaton, túrákon, nem egyszer 8-20 fős csoportot kísérve. Tapasztalatai szerint hetekre előre le kellett foglalni a jegyet, tehát a vonat és az említett kocsik kihasználtságára nem lehet panasz. Ráadásul a kihasználatlan helyeket értékesíteni tudták a vonaton. Hozzátette, a hálókocsi feláras szolgáltatás, hogy általa ne kelljen a mintegy 11 órás éjszakai utat ülve tölteni, ráadásul a tolvajoktól sem kell tartani, hiszen kocsikísérő felügyel az értékekre. Hozzátette, vannak olyanok, akik nem szeretnek repülni, vagy egészségügyi okokból nem repülhetnek, viszont igénylik az igényes szolgáltatást. Megjegyezte, a fapados repülőjárat ráadásul csak Kolozsvárig visz el.
A büfékocsi-szolgáltatás tervezett megszüntetéséről szólva elmondta, a nyugati gyakorlattól eltérően a MÁV még a vonaton sem népszerűsíti a büfékocsit, amely véleménye szerint magas színvonalú, igényes, tiszta, a bár-rész pedig kifejezetten hangulatos. Ezentúl viszont egy reggelit vagy vacsorát sem lehet megenni az út során. Mint összefoglalta, az emelt szintű szolgáltatások – amibe az alvókocsi és a büfékocsi is beletartozott – leépítése fokozatosan leszoktatja az utazókat a vonatról, így félő, hogy idővel a Corona IC járata is megszűnik.
A színvonalat inkább emelni kellene
Fábry Szabolcs kitért arra is, hogy véleménye szerint a Corona IC szívügy, hiszen még irodalmi alkotások is őrzik az éjszakai vasút hangulatát, Szabó Lőrinc és Kosztolányi Dezső is megörökítette ezt az élményt, ez a különleges világot novelláiban. Hozzátette, való igaz, hogy a 40 éves kocsik nem felelnek már meg a mai kor igényeinek, ugyanakkor erre nem lehet válasz az, hogy a színvonalat még ez alá süllyesztik. Elfogadhatatlannak és értelmetlennek nevezte, hogy a színvonal esetleges emeléséig is kivegyék ezeket a kocsikat.
Egy kis Magyarországot visz a vonat
A polgármester kitért arra, a Corona IC útjának Észak-Erdély a helyszíne, ezt a vonalat még „mi építettük”, ezért egy fogalom, egy szimbólum az erdélyi magyarok számára. Nem lehet pénz kérdése, hogy a jelenlegi színvonalat legalább fenntartsuk. Hozzátette,
a Corona IC lényege, hogy ha bár szerényebb körülmények között is, de az ember Magyarországon érezhesse magát az román vasúti viszonyok között.
Természetesen nem rejtjük véka alá, hogy évenkénti tusnádfürdői kiruccanásaink alkalmával mi is rendszeresen köszörüljük nyelvünket a Corona IC szolgáltatásainak minőségén, ugyanakkor arra mi sem gondoltunk, hogy a kritikákra a MÁV nem a szolgáltatás színvonalának emelésével fog reagálni, hanem hátrálni kezd. Ugyanakkor meg kell jegyezni, a Székelyföldet érintő viszonylaton a román vasúttársaság jó, ha 4-5 vonatot közlekedtet naponta, a MÁV napi két járata nélkül a környéken élők közlekedési lehetőségei csak még inkább megnehezednének. A román vasúttársaság ráadásul nemcsak a járatok számáért, de a kocsik és szolgáltatások minőségéért is „kezet csókolhat” a MÁV-nak, az ugyanis még a hétköznapi ember számára is elgondolkodtató, mivel járhat a girbe-gurba, megsüllyedt román sínekre egyáltalán vonatokat ráengedni. Idén szó szerint attól tartottunk, hogyha bedugnánk a telefontöltőt, a szentlélek által egybetartott román mozdonyból kifogyna a szufla. A büfékocsi romáantikájáthoz pedig csak annyit tennénk hozzá, hogy idén többek közt egy lábával bábozó mesemondó-nővel, és Ábellel múlattuk az időt az éjszakában.
Forrás: MTI/PestiSrácok.hu; kezdőkép: vhegy.com
Kaktusz
2017-08-31 at 00:33
Szemmel láthatólag újfent halvány gőzöd sincs arról, amiről beszélsz. Miért kell megszólalnod, ha nem is értesz a témához, de még tapasztalatod sem volt?Nem gondolod, hogy csak lejáratod magad? Nem gondolod, hogy már azzal is nevetségessé teszed magad hogy kétnaponta megváltoztatod a neved?
Mensikov
2017-08-30 at 22:11
A környező országokkal az összeköttetés még a Kádár rendszerben is jobb volt…Csak tessenek elővenni a 89 előtti menetrendeket..
Waltergabor
2017-08-30 at 17:38
Megis érdemled. Látszik, hogy fogalmad sincs a témáról.
Ajánlom, menj ki Aradra és vonatozz egy kicsit, aztán (ha nem lettél öngyilkos bánatodban) utazz el Esztergomba, vagy Miskolcra.
Utána írj véleményt a román és magyar vasútról.
waltergabor
2017-08-30 at 13:45
A vasúti személyszállítás soha nem lehet “gazdaságos”, erre hivatkozni dőreség, az egész világon “ráfizetéses” vállalkozás ez egy átlagos vasútvonalon (ne számítsuk ide a turisztikai célú – szép fekvésű – különleges vasútvonalakat).
Személyszállítás támogatása “csak” kormányzati döntést, elhatározást igényel (meg sok-sok pénzt).