Ez a tragédia is rávilágít arra, hogy a hajózással kapcsolatos szabályozásokat tovább kell szigorítani – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. A szakértő szerint a Dunán utazó hajók száma az elmúlt tíz-tizenöt évben megtízszereződött, ami már önmagában balesetveszélyes.
Szerda este két hajó ütközött össze a Dunán, a Parlamentnél. Az egyik, a Hableány hét másodpercen belül felborult és elsüllyedt, 35 ember volt a fedélzeten, 33 dél-koreai turista és a két fős személyzet. Legalább hét ember meghalt, hét személyt kórházban ápolnak, 21 embert még keresnek. A turisták között egy hatéves gyerek és egy hetvenes éveiben járó férfi is volt. A mentést nehezítik a rossz látási viszonyok és a megáradt folyó erős sodrása. A hajóroncsot éjjel fél kettő körül találták meg a Margit híd közelében. Az utasszállító kapitányát az éjszaka kihallgatta a rendőrség, az ügyben büntetőeljárás van folyamatban.
A tragédiával kapcsolatban megkerestük Bencsik Attilát, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnökét, aki portálunknak elmondta: műszaki és emberi hiba is okozhatta a balesetet. Hozzátette: esti időpontban, szakadó esőben, erősen áramló Dunánál a hajók manőverképessége romlik, nehezebben kormányozhatóak, ez rendkívüli odafigyelést igényel, így elég egy kisebb hiba, vagy nem odafigyelés, és máris megtörténhet a tragédia. A szakértő úgy gondolja, az történhetett, hogy a Hableány a szállodahajó elé fordulhatott, amely feltételezése szerint maga alá gyűrhette a kisebb hajót. Bencsik Attila hangsúlyozta azt is, hogy a hajóközlekedésnek megvannak a szabályai: például az, hogy „egy hegymenetben haladó hajó útját hány méteren belül szabad keresztezni, és hány méteren belül van az, hogy ez már tilos”.
A sajtóban olyan nyilatkozat is megjelent, hogy az esti sétahajózás rendkívül veszélyes és be kéne tiltani. A Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke portálunknak ezzel összefüggésben hangsúlyozta: a lényeg nem az, hogy az esti sétahajózást be kellene tiltani, vagy nem, hanem arról van szó, hogy a Dunán utazó hajók száma az elmúlt tíz-tizenöt évben megtízszereződött és ma már körülbelül 160-180 szállodahajó közlekedik Budapest felé, ami már önmagában balesetveszélyes – mondta Bencsik Attila, hozzátéve, hogy ezt a veszélyt felismerve, a kabinos hajók (ilyen volt a balesetben érintett utasszállító, amely nem sétahajózást végzett) számára már hoztak egy olyan szabályt, hogy ezekkel a hajókkal nem lehet sétahajózást végezni. Ez a tragédia rávilágít arra, hogy a szabályozásokat tovább kell szigorítani – tette hozzá a szakértő.
Vezető kép: MTI
Jozsika
2019-05-30 at 19:10
Egy másik szakértö szerint nem szigoritani kell a szabâlyokat hanem be kell tartani.
csepeli
2019-05-30 at 17:23
Részvétem az áldozatok családjának, és sajnálom a tragédia által okozott turisztikai következményeket.
Nyilván pontos elemzés végén tisztázzák az okokat, és az ehhez értők javaslatokat tesznek a teendőkre. Addig azonban nem ítélkezhetnek a kommentelők, de szurkolhatnak a mielőbbi zavartalan hajóforgalomért.
Zsebe László
2019-05-30 at 14:32
Ez emberi hiba, és egy agyatlan faszkalap miatt szigorítják a hajózási szabályokat.
Bármely szigorúak a szabályok, ha ezeket nem tartják be, akkor az egész nem ér semmit sem.
Vízöntő
2019-05-30 at 13:41
Laikusként sok kérdés van. Megnéztem a videót, bár arra azt mondják, hogy a Hableány a nagy hajó elé fordult, nem tisztázott, hogy mi volt az útvonala, az 1000 tonnás nagy hajó milyen sebességgel és milyen céllal haladt, ha sétahajózást nem végezhetett mint szállodahajó hogy lehet az, amikor a rendőrök megszállták akkorra üres volt?
Laikusként értem, hogy emberi hibára is tippelnek, de nem kellene előbb minden kérdésre választ adni, és azt követően pedig nem sejtetni, hanem megnevezni a felelőst? Az meg véletlenül sem érdekel hogy hol köröznek és bizonygatnak svájci, német vagy akármilyen cégek jogszabályokra vagy bármire mutogatva, a halottak, a hozzátartozók és az ország tényszerű, korrekt választ vár és kapja is meg!
Vízöntő
2019-05-30 at 15:48
Közben tisztázódott, az első híreket hozó médium a szállodahajóról téves információt adott, a hajón a személyzet mellett 180 utast hallgatott ki a rendőrség, tehát nem volt üres, nem hagyták el a rendőrség megérkezéséig.
Lukács László
2019-05-30 at 12:58
Szomorú tragédia.
Áradó,robogó Dunán, zuhogó esőben , éjjel !
Mit keresnek ezek a monstrum szállodahajók a Duna hazai szakaszain?
Este miért közlekedhetnek?
A Hableány turistahajó miért nem tagadta meg a fenti körülmények miatt a látványhajókázást.
Közutakon ilyen időjárás esetén félreáll, kivárja a jobbra fordulást ! Ezt miért nem követik a vizeken is !
Chesterton
2019-05-30 at 11:58
csak mint kibic tudok hozzaszolni:
3 orszagban (Magyar- es Horvatorszagorszag es Egyesult Kiralysag) jartam/jarok kulonbozo (kedvtelesi celu) hajos kurzusokra (most az Angliait gyurom es haladok felfele), de azt tudom mondani, hgy mindkozul az otthoni a legszigorubb.
otthon a legnehezebb megszerezni barmilyen hajos jogositvanyt. pl Angliaban nem is kell semmi,h hajozz, meg egy alapvizsga sem
Hesslerezredes
2019-05-30 at 11:34
God bless the innocent souls of the victims!