Sokan még mindig nem tartják igazi sportnak az e-sportot, de a világ változik és a fiatalok jelentős része már inkább ezért rajong. Ezért is nagy szó, hogy az egyik legjobb Forma-1-es e-sport pilóta magyar: Bereznay Dánielnek hívják. Rengeteget tett bele a pályafutásába, és a károgások ellenére nem gazdag családból jön, párezres kormánnyal kezdte, onnan építette fel magát. Most már jól keres és büszke rá, hogy a „valódi” Forma-1-es pilóták is elismerik. Ismeri Hamilton és több más pilóta, a Mercedesnél kezdte, most az Alfa Romeónál van. Exkluzív interjú egy szimpatikus, szerény, önmagát felépítő sportemberrel.
Be tudnád nekünk mutatni, hogy a Forma-1 tekintetében mekkora fejlődésen ment keresztül az e-sport az utóbbi években?
A Forma-1-en belül ez az e-sport egy keresztmarketing.
Egyre kevesebb fiatal nézi az élő futamokat és a Liberty Media úgy gondolta, hogy több embert érnek el, ha bevonják a „játékvilágot”, mivel nagyon sok fiatal játszik úgy, hogy a valós sportot nem nézik. Ezért szerették volna a két dolgot összekapcsolni, ezért az összes Forma-1-es csapatot bevonva elindították az e-sport szériát, ami hatalmas közeget mozgósít, nagy rajongótábora van.
2017-ben még mindössze 68 ezer ember versengett azért, hogy bekerülhessen a legjobbak közé, 2020-ban már több mint 200 ezer ember próbált szerencsét, hogy e-sport versenyző lehessen. Kiváló grafikai környezetben láthatja a néző a futamokat, nagyon kijön a versenyzők tudása, az autók egyformák, sokszor így ezredek döntenek egy-egy pozícióról. És ugye rendesen sportkommentátor közvetíti a futamokat, újságírók hada dolgozik egy-egy adáson. Nagy show van körülötte, sokszor izgalmasabb, mint a valós Forma-1.
Te már a második csapatodban taposod a gázt, megjártad a Mercedest, most az Alfa Romeóban vagy. Mennyire szoros a kapcsolat az igazi pilótákkal és csapattagokkal?
Ez egy nagyon érdekes kérdés, mert amikor egy Forma-1-es csapat versenyzőjévé válasz, akkor valóban a csapat tagja leszel, de egy e-sport pilótákat menedzselő csapathoz is tartozol, akiken keresztül a Forma-1-es csapathoz jutottál, és ők irányítják az adott csapat e-sport projektjét.
Ugyanakkor azért van átjárás és óriási szerencsénkre rengeteg versenyhétvégére, tesztre, autóbemutatásra, karácsonyi ünnepségre hívnak minket is, mint csapattagokat. És így a Mercedesnel például így volt alkalmam találkozni Bottas-szal és Hamiltonnal is. Itt az Alfánál meg volt lehetőségem találkozni Räikkönennel és Giovinazzival is, és persze ismerjük az összes mérnököt, egyéb csapattagokat, ami tök jó dolog.
Mert így részlegesen, de beteljesült az az álmom, hogy egy Forma-1-es csapat tagja lehessek.
Sokat hallhatunk arról, hogy autóversenyzők szimulátorban tesztelnek, állítják a mérnökökkel az autókat. Ebben a szegmensben van átjárás? Egy e-sport versenyző például jó szimulátor-tesztpilóta lehet?
A szimulátor-versenyzői tevékenységnek két ága van. Az egyik a show, a versengés, a márkák képviselése az e-sport szezonon belül, a másik pedig a valós autó gyorsabbá tételére van, ahol virtuális eszközöket használnak. Ez utóbbira azért van szükség, mert a Forma-1-ben nagyon kevés tesztidőt kapnak a csapatok. Hat plusz két filmes nap áll rendelkezésre, hogy igazi pályán vizsgálják meg a kocsit, ez nagyon kevés idő, így kell a szimulátor. Itt a szimulátorpilóták már olyan adatokkal ellátott szimulátort kapnak, ami a valós élettel megegyezik és így tudják gyakorolni az új pályákat és módosítani az autó valós beállításait. A nagy pilóták is edzenek szimulátorban, de erre amúgy szakosodott pilóták vannak. Ők nem e-sport versenyzők.
Mi, e-sportolók amúgy tökéletesen alkalmasok vagyunk szimulátorpilótának, de választani kell a két út között: e-sport, vagy valós szimulátorpilóta vagy. A kettő együtt nem megy.
Mennyire fontos neked a valós, fizikai sport? Én azt gondolom, ilyen szintű vezetéshez, amit te művelsz, igenis szükséges. Nyugtassuk meg a szülőket, hogy a komoly e-sport pilóták azért nemcsak a versenyülésben ülnek.
Szerintem az élet minden területén fontos, hogy ép tested legyen, ugyanis a lelked is csak így lesz ép.
Ahhoz, hogy ennyire tudjunk összpontosítani fontos, hogy fizikailag rendben legyünk, ez nemcsak a Forma-1-re igaz az e-sporton belül, hanem minden e-sportolónál fontos kérdés ez. Szerintem amúgy ez szakmától teljesen független, mivel az életminőségedet úgy tudod fenntartani, ha fizikai edzéseket is végzel.
Én olyan csapathoz járok fizikai felkészülésre, ahova például Michelisz Norbi is, akik kifejezetten autóversenyzőkkel is foglalkoznak.
Te „gamer” szeretnél maradni vagy van olyan vágyad, hogy lassan ideje lesz beszállni egy igazi autóba?
Vágyam természetesen van és lenne, de magyarként szerintem ezt nagyon nehéz lesz megvalósítani.
Azért, amit most csinálok, pénzt kapok, amihez sok éves munka volt az út. A valós versenyzést most jelen helyzetemben ingyen művelhetném, vagy inkább fizetnem kéne, hogy egy normális kocsit kaphassak, amit nem engedhetek meg magamnak. Még egy Suzuki Swift kupában is millió forint feletti a költség egy hétvégén, és innen felfelé csak drágább dolgok vannak.
Az e-sporttal történelmet írok és jó karriert futok be, úgyhogy én inkább ezt az utat választom. Persze nagyon-nagyon örülnék egy valós vezetési lehetőségnek, imádnám az egészet, de úgy tűnik ez még nem adatott meg viszont ez nekem nem egy negatív élmény, hiszen e-sportban kimagasló eredményeket sikerült elérni.
Láttalak gokartozni és úgy tűnik, menne neked igazi kocsikkal is…
Igen, egész jól ment a gokart, de a Formula-autókat elfelejthetem, mert 202 cm magas vagyok és 85 kg.
Gyakorlatilag ezzel ki is lőttem magam az igazi Formula kocsikból, amiért szomorú vagyok, mert Isten adott egy tehetséget, de a testemet túlméretezte.
Nem baj, kasznis autókat még ettől nyugodtan vezethetek. Életem egyik legszomorúbb történte volt, amikor a 2017-es Magyar Nagydíjon Baumgartner Zsolt szeretett volna engem vinni a kétüléses Minardival, és nem fértem bele az autóba, így nem tudtam fizikailag átélni, milyen ez a tempó valójában. Úgyhogy ez a bakancslistámon maradt, mert szeretném átélni azért, milyen a valóságban slick gumikkal, Formula-autóban nagy tempót menni.
Mit éreztél akkor, amikor a nagy nevekkel találkoztál, mint Hamiltonnal? Nem sok magyar tud ilyen pozícióból kommunikálni velük. Milyen élményeid vannak velük?
Sztárokkal szinte nap, mint nap találkozom, főleg a virtuális világban, hiszen sok futamon indulok velük. Én nem vagyok rajongó típus, szerintem mindenki ember. Úgyhogy kifejezetten örültem, amikor láttam és tapasztaltam, hogy mennyire érdeklődőek az e-sport iránt és komolyan vesznek minket. Tetszik nekik ez az új világ.
Hamilton nagyon pozitív volt, kedves és beszédes ember, amikor nincsenek ott a kamerák és ugyanolyan a stílusa, nem játssza meg magát, és tudja, hogy lehet, az ő gyereke már e-sport pilóta akar lenni, ezért is érdeklődött. De Räikkönen és Giovinazzi is ilyen ember, Bottas pedig, amit vártam tőle, azt hozta.
Räikkönen például igazi mosolygós, laza srác, ő máshogyan viselkedik, ha nincsen ott kamera, de pozitív irányba. A Real Madrid kapusa, Courtois is versenyzik e-sportban, ő szokta helyettesíteni Räikkönent, úgyhogy igazi alfás prezentőr lett belőle.
Magyarországon „Az Év E-sportolója” lettél. Te is azt mondtad itthon ezzel kapcsolatosan, történelmet írsz, ami igaz is. Mekkora eszmei feladat hárul rád?
Igyekszem pozitív képet festeni az e-sportról, bárhová hívnak is szerepelni vagy interjút adni.
Büszkén képviselem itthon ezt a világot, de a világban meg büszkén képviselem Magyarországot. Örülök neki, hogy egy ilyen történetet építek fel és építettem, ami csak rajtam múlott. Sok negatív kommentet látok velem kapcsolatban, hogy gazdag gyerek vagyok, mert nagyon komoly felszerelésem van. Sokan nem tudják, de egy pár ezer forintos kormánnyal értem el első eredményeimet és egyáltalán nem származom gazdag családból.
Talán ebben is lehetek példa, hogy pénz nélkül is oda lehet kerülni, ha van benned kitartás és tehetség. Ezért is tartom nagyszerű helynek, családnak az e-sportot.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS